Перегляд за Автор "Москалик, В. М."
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Аналіз динаміки авіаційного двигуна ТВ3-117 із використанням нейронної мережі Елмана(Вісник Херсонського національного технічного університету. - 2020. - № 4(75). - С. 42-52, 2020) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4916-3102; Сіора, А. С.; Siora, A. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2934-7281; Дєрябіна, І. О.; Dieriabina, I. O.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5164-2976; Гвоздік, С. Д.; Hvozdik, S. D.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4105-1520Розроблено динамічну модель авіаційного двигуна ТВ3-117 в складі його системи автоматичного управління в польотних режимах з використанням нейромережевих технологій. Наголошено, що використання динамічних рекурентних нейронних мереж, зокрема, нейронної мережі Елмана, у процесі розробки математичної моделі об’єкта управління (авіаційного двигуна ТВ3-117) дозволяє істотно прискорити цей процес, причому, отримані моделі придатні для розв’язання задач синтезу законів управління і структури системи автоматичного управління у відповідності з відомою концепцією. Відзначено, що точність динамічної ідентифікації параметрів двигуна на основі нейронної мережі Елмана у 1,5 рази вище порівняно з методом найменших квадратів. Визначено, що точність динамічної ідентифікації параметрів двигуна в умовах шумів (адитивної складової перешкоди) на основі нейронної мережі Елмана також у середньому у два рази вище порівняно з методом найменших квадратів.Документ Аспекти використання штучних нейронних мереж у сучасних тренажерних системах «екіпаж-вертоліт-середовище»(Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Сер.: Технічні науки. – 2021. – Т. 32 (71), № 2, ч. 1. - С. 26-30, 2021) Бойко, С. М.; Boiko, S. M.; Олійник, Ю. Л.; Oliinyk, Yu. L.; Журід, В. І.; Zhurid, V. I.; Ємець, В. В.; Yemets, V. V.; Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; Гусарова, О. В.; Husarova, O. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9823-0044Досліджено питання покращення тренажерної бази для підготовки та підвищення кваліфікації пілотів вертольотів. Зазначено, що режими роботи авіаційних тренажерів, а особливо тренажерних систем «екіпаж-вертоліт-середовище», мають дуже складну і розгалужену структуру, а технологічні процеси дуже складні і залежать від багатьох факторів. Запропоновано використання штучних нейронних мереж у сучасних тренажерних системах «екіпаж-вертоліт-середовище».Документ Багатовимірна система автоматичного управління авіаційним двигуном ТВ3-117 на базі нейромережевого регулятора(Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. - 2020. - Вип. 2(121). - С. 79-84, 2020) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Назаренко, Н. П.; Nazarenko, N. P.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9745-2430; Тутова, Н. В.; Tutova, N. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5609-5502; Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4916-3102; Пономаренко, А. В.; Ponomarenko, A. V.Розроблено багатовимірну систему автоматичного управління авіаційним двигуном ТВ3-117 на базі нейромережевого регулятора із застосуванням рекурентної нейронної мережі архітектури персептрон. Це дозволило забезпечити виконання широкого комплексу вимог до процесів управління (астатизм – нульова статична помилка, фізична реалізація нейромережевого регулятора, стійкість і задану якість процесів управління на фіксованій множині режимів роботи двигуна, мінімальна складність багатовимірного нейромережевого регулятора) заприн ципом мінімальної складності регулятора, що формує можливості вибору мінімальної за складністю системи автоматичного управління при заданому рівні якості процесів управління. Проведено моделювання системи автоматичного управління авіаційним двигуном ТВ3-117 із синтезованим нейромережевим регулятором, результати якого свідчать про те, що перехідні процеси в системі управління задовольняють поставленим вимогам, а їх відмінність від еталонних значень не перевищує декількох відсотків. Підкреслено, що метод мінімальної складності інтелектуальних систем управління складними технічними об’єктами набув подальшого розвитку. Він відрізняється від існуючих тим, що за рахунок використання рекурентної нейронної мережі архітектури персептрон у нейромережевому регуляторі створено систему автоматичного управління авіаційним двигуном ТВ3-117 з високою точністю відтворювання перехідних процесів у двигуні.Документ Використання нечітких нейронних мереж в задачах контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 у польотних режимах(Вісник Херсонського національного технічного університету. – 2021. – № 1 (76). – С. 77–86, 2021) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4916-3102; Подгорних, Н. В.; Podhornykh, N. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1503-6896; Гусарова, О. В.; Husarova, O. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9823-0044; Назаренко, Н. П.; Nazarenko, N. P.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9745-2430Предметом дослідження в статті є авіаційний двигун ТВ3-117 та методи контролю і діагностики його технічного стану. Мета роботи – обґрунтування використання нечіткої нейронної мережі Ванга-Менделя задля практичної реалізації нечітких експертних систем контролю і діагностики технічного стану авіаційних газотурбінних двигунів, зокрема, ТВ3-117, що ґрунтуються на використанні нечіткої логіки. Використовуються такі методи: методи теорії ймовірностей і математичної статистики, методи нейроінформатики, методи теорії інформаційних систем та обробки даних. Висновки: Результати проведених досліджень показали, що штучні нейронні мережі і системи з нечіткою логікою схожі між собою, однак, кожна з них має свої переваги і недоліки. Даний висновок був узятий за основу при створенні нечітких нейронних мереж. Такі мережі будують рішення на основі апарату нечіткої логіки, проте функції приналежності налаштовуються за допомогою алгоритмів навчання штучних нейронних мереж. Крім того, такі мережі не тільки можуть навчатися, а й здатні враховувати апріорну інформацію. За своєю структурою нечіткі нейронні мережі схожі з багатошаровими мережами, наприклад, з мережею, яка навчається за алгоритмом зворотного поширення, але приховані шари в нечітких мережах відповідають етапам роботи нечіткої системи: перший шар виробляє введення нечіткості, виходячи із заданих ознак входів; другий шар визначає множину нечітких правил; третій шар виконує функцію приведення до чіткості. У кожному із зазначених шарів є набір параметрів, настройка яких проводиться так само, як і настройка звичайної нейронної мережі. Нечітка експертна система, реалізована за допомогою нечіткої нейронної мережі Ванга-Менделя, може бути використана в бортовій системі контролю і діагностики технічного стану авіаційних газотурбінних двигунів, зокрема вертолітних – ТВ3-117.Документ Лазерні технології у промисловості(Шлях успіху і перспективи розвитку (до 26 річниці заснування Харківського національного університету внутрішніх справ) : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 20 листоп. 2020 р.). - Харків : ХНУВС, 2020.- С. 353-355., 2020) Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; ORCID ID: 0000-0003-4916-3102; Виборнов, Д. О.; Vybornov, D. O.Зазначено, що застосування лазерного випромінювання при механічній обробці металів та сплавів дозволяє збільшити продуктивність в декілька разів, покращити якість обробки. Інтенсивно розвиваються методи лазерної обробки тонкостінних листових матеріалів для формування об’ємних конструкцій в наслідок направленого деформування. Таким чином, теорія і практика лазерної обробки матеріалів підтверджує широкі можливості лазерних технологічних процесів, які дозволяють ефективно вирішувати найскладніші задачі в промисловості. Указано, что применение лазерного излучения при механической обработке металлов и сплавов позволяет увеличить производительность в несколько раз, улучшить качество обработки. Интенсивно развиваются методы лазерной обработки тонкостенных листовых материалов для формирования объемных конструкций в результате направленного деформирования. Таким образом, теория и практика лазерной обработки материалов подтверждает широкие возможности лазерных технологических процессов, позволяющих эффективно решать самые сложные задачи в промышленности. It is indicated that the use of laser radiation in the mechanical processing of metals and alloys makes it possible to increase productivity by several times and improve the quality of processing. The methods of laser processing of thin-walled sheet materials for the formation of three-dimensional structures as a result of directed deformation are being intensively developed. Thus, the theory and practice of laser processing of materials confirms the wide possibilities of laser technological processes, which make it possible to effectively solve the most complex problems in industry.Документ Метод оптимізації режимів роботи енергетичного обладнання авіаційних підприємств(Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Технічні науки. - 2021. - № 6 (303). - С. 26–30., 2021-12) Бойко, С. М.; Boiko, S. M.; ORCID ID: 0000-0001-9778-2202; Вишневський, С. Я.; Vishnevkyi, S. Y.; ORCID ID: 0000-0002-2159-603X; Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; ORCID ID: 0000-0003-4916-3102; Подгорних, Н. В.; Podhornykh, N. V.; ORCID ID: 0000-0002-1503-6896Альтернативним рішенням питання другого незалежного джерела живлення електроспоживачів можуть бути використані джерела розосередженої генерації, розташованої на території авіаційних підприємства, з метою електропостачання відповідальних електроприймачів у аварійних ситуаціях та у інших псевдоаварійних режимах роботи, з метою зменшення витрат за спожиту електроенергію та підвищення рівня надійності електропостачання. Водночас, аналіз розподілу потоків споживання електроенергії свідчить, що велика частка електричної енергії припадає саме на локальні енергетичні об’єкти, що обумовлює в цілому актуальність вивчення питання особливостей прогнозування електроспоживання з мережі в умовах авіаційних підприємств та актуальності застосування при цьому комбінованого підходу, особливо при впровадженні в структуру електропостачання цих підприємств розосередженої генерації. Проблематикою цієї роботи є питання підвищення енергоефективності авіаційних підприємств. Між тим, що не менш важливо, досвід показує, що незважаючи на недовантаження електричних потужностей, збитки від аварійних перерв енергозабезпечення з кожним роком зростають. Враховуючи складність технологічного процесу та специфіку функціонування авіаційних підприємств, актуальною науково-практичною задачею є розробка методу оптимізації режимів роботи енергетичного обладнання цих підприємств при впровадженні в структуру електропостачання розосередженої генерації. Між тим, що не менш важливо, досвід показує, що незважаючи на недовантаження електричних потужностей, збитки від аварійних перерв енергозабезпечення з кожним роком зростають. Кожний параметр загальної оптимізації вибору режимів роботи енергетичного обладнання гірничорудних підприємств має різний ступінь впливу. Водночас з метою достатньо енергоефективного використання таких мініелектростанцій в структурах систем електроживлення необхідно ґрунтовно аналізувати питання, пов’язаних з режимами роботи енергетичного обладнання цих підприємств. Запропонований метод дозволяє оптимізувати роботу енергетичного обладнання авіаційних підприємств при впровадження до структури їх електропостачання розосередженої генерації. Alternatively rіshennyam nutrition Other Square dzherela zhivlennya elektrospozhivachіv mozhut Buti vikoristanі dzherela rozoseredzhenoї generatsії, roztashovanoї on teritorії avіatsіynih pіdpriєmstva, of metoyu elektropostachannya vіdpovіdalnih elektropriymachіv in avarіynih situatsіyah that have іnshih psevdoavarіynih robot mode, of metoyu zmenshennya vitrat for spozhitu elektroenergіyu that pіdvischennya rіvnya nadіynostі elektropostachannya. Vodnochase, analіz rozpodіlu potokіv spozhivannya elektroenergії svіdchit scho great chastka elektrichnoї energії pripadaє sama on lokalnі energetichnі ob'єkti scho obumovlyuє in tsіlomu aktualnіst vivchennya power Especially prognozuvannya elektrospozhivannya of MEREZHI in the Minds of companies that avіatsіynih aktualnostі zastosuvannya at tsomu kombіnovanogo pіdhodu, Especially when vprovadzhennі into the structure of electrical supply of these enterprises of rose-energy generation. The problematics of tsієї work and є nutrition for the promotion of energy efficiency of aviation enterprises. Meanwhile, it’s not less important, I’ll show you that, regardless of the lack of electrical tension, the breakdowns in the event of emergency interruptions in energy security with skin fate are increasing. The complexity of the technological process and the specifics of the functioning of aviation enterprises, an actual scientific and practical task is the development of a method for optimizing the modes of operation of the power supply of these enterprises when introduced into the structure of the electric supply of a rose-energy generator. Meanwhile, it’s not less important, I’ll show you that, regardless of the lack of electrical tension, the breakdowns in the event of emergency interruptions in energy security with skin fate are increasing. The skin parameter of the global optimization of the choice of modes of operation and energy-efficient operation of the gas-mining enterprises may vary in the degree of injection. At the same time, with the method of sufficient energy-efficient use of such mini-electric power stations in the structures of power generation systems, it is necessary to analyze the power supply connected with the modes of robotic energy-saving possession of these enterprises. The proponation method allows optimizing the robot of the power supply of aviation enterprises with the introduction to the structure of their power supply of rose-energy generation. Альтернативным решением вопроса второго независимого источника питания электропотребителей могут быть использованы источники рассредоточенной генерации, расположенной на территории авиационных предприятия, с целью электроснабжения ответственных электроприемников в аварийных ситуациях и других псевдоаварийных режимах работы, с целью уменьшения затрат на потребленную электроэнергию и повышения уровня надежности электроснабжения. В то же время анализ распределения потоков потребления электроэнергии свидетельствует, что большая часть электрической энергии приходится именно на локальные энергетические объекты, что обуславливает в целом актуальность изучения вопроса особенностей прогнозирования электропотребления по сети в условиях авиационных предприятий и актуальности применения при этом комбинированного подхода, особенно при внедрении в структуру электроснабжения этих предприятий рассредоточенной генерации. Проблематикой этой работы является вопрос повышение энергоэффективности авиационных предприятий. Между тем, что не менее важно, опыт показывает, что несмотря на недогрузку электрических мощностей, ущерб от аварийных перерывов каждым годом растет. Учитывая сложность технологического процесса и специфику функционирования авиационных предприятий, актуальной научно-практической задачей является разработка метода оптимизации режимов работы энергетического оборудования этих предприятий при внедрении в структуру электроснабжения рассредоточенной генерации. Между тем, что не менее важно, опыт показывает, что несмотря на недогрузку электрических мощностей, ущерб от аварийных перерывов энергообеспечения с каждым годом возрастает. Каждый параметр общей оптимизации выбора режимов работы энергетического оборудования горнорудных предприятий имеет разную степень воздействия. В то же время с целью достаточно энергоэффективного использования таких миниэлектростанций в структурах систем электропитания необходимо основательно анализировать вопросы, связанных с режимами работы энергетического оборудования этих предприятий. Предлагаемый метод позволяет оптимизировать работу энергетического оборудования авиационных предприятий при внедрении в структуру их электроснабжение рассредоточенной генерации.Документ Перспективи застосування лазерного зміцнення в авіаційній промисловості(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 12 трав. 2022 р.) / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременчуц. льотний коледж, Наук. парк «Наука та безпека». – Харків : ХНУВС, 2022. – С. 224-226., 2022) Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; ORCID ID: 0000-0003-4916-3102Зазначено, що у процесі експлуатації авіаційна деталь, внаслідок важких умов роботи, неминуче втрачатиме свої фізико-механічні характеристики. Ефективним способом збільшення її працездатності вважається зміцнення. Лазерне зміцнення є більш прийнятним порівняно з традиційними методами через те, що метод, що розглядається, менш енерговитратний, у нього більш високі показники збільшення триботехнічних властивостей, а також можливість обробляти тонкостінні деталі складної форми. Отмечено, что в процессе эксплуатации авиационная деталь вследствие тяжелых условий работы неизбежно будет терять свои физико-механические характеристики. Эффективным способом увеличения его работоспособности считается укрепление. Лазерное укрепление является более приемлемым по сравнению с традиционными методами из-за того, что рассматриваемый метод менее энергозатратен, у него более высокие показатели увеличения триботехнических свойств, а также возможность обрабатывать тонкостенные детали сложной формы. It is noted that during operation, the aircraft part will inevitably lose its physical and mechanical characteristics due to difficult working conditions. Strengthening is considered an effective way to increase its performance. Laser hardening is more acceptable compared to traditional methods due to the fact that the considered method is less energy-intensive, it has higher tribotechnical properties, and also the ability to process thin-walled parts of complex shape.Документ Формування вимог до системи діагностики газотурбінного двигуна з використанням штучних нейронних мереж(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 18 трав. 2023 р.). – Кременчук - Харків : ХНУВС, 2023. – С. 221-223, 2023) Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; Пилипенко, Л. М.; Pylypenko, L. M.Підкреслено, що нейронні мережі мають велику перспективу для вирішення завдань розпізнавання технічного стану газотурбінного двигуна, через повсюдне ускладнення конструкції систем сучасних ГТД, що також веде до ускладнення природи відмов та їх проявів.