Право і безпека, 2021, № 4 (83)
Постійне посилання зібрання
Право і Безпека: наук. журн. / Харк. нац. ун-т внутр. справ; голов. ред. В. В. Сокуренко. – Харків, 2021. – № 4 (83). – 240 с. – ISSN 2617-2933 (Online). – DOI: https://doi.org/10.32631/pb.2021.4.
Переглянути
Перегляд Право і безпека, 2021, № 4 (83) за Ключові слова "crime prevention"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Organizational and forensic aspects of the electronic evidence handling(Право і безпека – 2021. – № 4 (83). – С. 91-99, 2021) Manzhai, O. V.; Манжай, О. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5435-5921; Potylchak, A. O.; Потильчак, А. О.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0973-1120; Manzhai, I. A.; Манжай, І. А.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2664-4472This paper outlines the ways of handling the electronic (digital) evidence based on the experience of the Ukrainian law enforcement bodies. It focuses mainly on the issues related to formalization and examination of the content of the electronic crime traces. Particular attention is paid to improving the arrangement of work with electronic evidence. The authors substantiate their position that the ordinary police officers need to attain the skills and knowledge how to handle the electronic evidence. The authors maintain that the nature and the mechanism of formation of electronic data are such that one may consider them as a separate kind of evidence, and the forms of registration thereof defined in applicable laws of Ukraine are far from perfect at the present time. Therefore, the article focuses on specific features pertinent to handling of the responses of institutions, enterprises, organizations; the extracted images and data from media; data banks and combinations of the aforementioned. The proposed solutions take into account the experience accrued at the time of participation in the project from interaction between the higher educational institutions and the police in the context of crime investigations. На прикладі українського досвіду роботи правоохоронних органів проаналізовано особливості роботи з електронними (цифровими) доказами. Увагу зосереджено на питаннях, пов’язаних із формалізацією та вивченням змісту електронних слідів злочину. За допомогою кількісних та якісних методів запропоновано шляхи вирішення проблемних питань у сфері роботи з електронними даними. Як емпіричні дані використано результати анкетування поліцейських, працівників прокуратури та науково-педагогічного складу закладів вищої освіти системи МВС України, а також проміжні результати пілотного проєкту щодо протидії злочинам у кіберсфері, який реалізується в одному із закладів вищої освіти у взаємодії з регіональними підрозділами кіберполіції та регіональними управліннями поліції у двох областях України. Проміжні результати участі у проєкті свідчать, що навіть проста автоматизація окремих процесів обробки й аналізу інформації в електронному вигляді здатна суттєво скоротити час розслідування. Окрему увагу приділено покращенню організації роботи з електронними доказами. Обґрунтовано позицію про необхідність набуття навичок і знань роботи з електронними доказами пересічними правоохоронцями. Зазначено, що природа та механізм формування електронних даних дозволяють розглядати їх як окремий вид доказів, а визначені в чинному українському законодавстві форми їх фіксації сьогодні не є досконалими. На основі опрацьованих результатів показано, що правоохоронцям під час розслідування злочинів все частіше доводиться стикатися з даними великого об’єму. Акцентовано увагу на особливостях роботи з відповідями установ, підприємств, організацій, вилученими образами та даними з носіїв, банками даних, комбінаціями переліченого. Запропоновані рішення враховують досвід, набутий під час участі в проєкті зі взаємодії представників закладів вищої освіти та поліції щодо розслідування злочинів. На примере украинского опыта работы правоохранительных органов проанализированы особенности работы с электронными (цифровыми) доказательствами. Особое внимание сфокусировано на вопросах, связанных с формализацией и изучением содержания электронных следов преступления, а также на улучшении организации работы с электронными доказательствами. Обоснована позиция о необходимости приобретения навыков и знаний работы с электронными доказательствами обычными правоохранителями. Обозначено, что природа и механизм формирования электронных данных позволяют рассматривать их как отдельный вид доказательств, а определенные в действующем украинском законодательстве формы их фиксации в настоящее время не являются совершенными. Акцентировано внимание на особенностях работы с ответами учреждений, предприятий, организаций, изъятыми образами и данными с носителей, банками данных, комбинациями перечисленного. Предложенные решения учитывают опыт, приобретенный во время участия в проекте по взаимодействию представителей высших учебных заведений и полиции по расследованию преступлений.Документ Діяльність міліції Української РСР щодо протидії злочинності в кінці 1950-х років(Право і безпека – 2021. – №4 (83). – С.38-47, 2021) Греченко, В. А.; Grechenko, V. A.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6046-0178Досліджено головні аспекти діяльності міліції Української РСР, пов’язані з боротьбою проти кримінальної злочинності у кінці 1950-х років. Висвітлено сутність кримінально- правової політики держави у перші роки десталінізації та загальний стан кримінальної злочинності у цей же період, проаналізовано форми і методи керівництва протидією злочинності з боку МВС республіки, зокрема зміст і спрямованість директив МВС та орієнтувань МВС, їх відмінності, особливості перевірок оперативно-службової діяльності окремих УВС областей з подальшим розглядом їх результатів на колегії МВС та значення всіх цих заходів у поліпшенні роботи місцевих органів міліції. The main aspects of the activity of the police of the Ukrainian SSR related to the fighting against crime in the late 1950s have been studied. Historiography of this problem is virtually absent, Ukrainian scholars, historians of law, have not directly studied this topic and period. The essence of the criminal law policy of the state in the first years of de-Stalinization has been highlighted. Since the mid-1950s, legislative activity in Ukraine has become more intense, the number of new regulations has increased rapidly, and their quality has improved. The death penalty – execution by firing squad - was declared an exceptional measure of punishment. Its application was allowed only for the most serious and dangerous for the state crimes specified in the law. The maximum term of imprisonment has sharply decreased from 25 to 15 years. Statistics on the general state of criminal crime in this period are given. Forms and methods in combating crime management by the Ministry of Internal Affairs of the Republic are analyzed, in particular the content and direction of directives and orientations of the Ministry of Internal Affairs, their differences, features of inspections of operational and service activities of individual police departments of the regions with further consideration of its results at the board of the Ministry of Internal Affairs and the importance of all these measures in improving the work of local police. The state of crime in certain areas and indicated measures to improve the work of local police in this area are analyzed in the directives. Orientations in their structure and content were slightly less administrative than directives, as they were not signed by the Minister of the Interior, but by the Deputy Minister of Police and at the same time the Head of the Police Department of the Ministry of Internal Affairs of the Ukrainian SSR or one of the Interior Ministry departments. They also had a little more specificity on examples of crimes. There were some shortcomings in the work of the police, primarily due to staff shortages. Yes, there were people among the traffic inspectors who did not have driver's license and could not drive a car. But in general, the results of police work in these years have been positive. By 1959, the criminogenic situation had improved, the number of serious crimes had decreased, and police officers had used a wide arsenal of tools to combat crime, including active search and investigative work using the secret service. Исследованы главные аспекты деятельности милиции Украинской ССР, связанные с борьбой против уголовной преступности в конце 1950-х годов. Освещены сущность уголовно-правовой политики государства в первые годы десталинизации и общее состояние уголовной преступности в этот же период, проанализированы формы и методы руководства противодействием преступности со стороны МВД республики, в частности содержание и направленность директив МВД и ориентиров МВД, их отличия, особенности проверок оперативно-служебной деятельности отдельных УВД областей с последующим рассмотрением их результатов на коллегии МВД и значение всех этих мер в улучшении работы местных органов милиции.Документ Можливості використання досвіду країн ЄС у сфері здійснення поліцією превентивної діяльності в Україні(Право і безпека – 2021. – № 4 (83). – С. 56-63, 2021) Прокопенко, О. Ю.; Prokopenko, O. Y.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5826-7830; Булатін, Д. О.; Bulatin, D. O.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0200-2822; Кушніренко, Р. О.; Kushnirenko, R. O.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3190-5964Розглянуто особливості превентивної діяльності у країнах Європейського Союзу. Визначено підходи дослідників до розуміння поняття «превенція». Зазначено, що у вітчизняній юридичній думці відсутній єдиний підхід до розуміння цього поняття. Приділено увагу відомим методам превентивної роботи поліцейських зарубіжних країн, які дають змогу попереджати злочини і затримувати злочинця, який ще тільки готується вчинити злочин. Окреслено моделі забезпечення превентивної діяльності, які використовуються у країнах континентальної Європи. Звернено увагу на особливості здійснення превенції окремими членами Європейського Союзу, зокрема на профілактику польською поліцією рецидиву з боку осіб, які вже вчиняли правопорушення.Документ Щодо проблемних питань притягнення особи до адміністративної відповідальності: організаційно-правові засади(Право і безпека – 2021. – № 4 (83). – С. 111-117, 2021) Резанов, С. А.; Rezanov, S. A.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-7429-5273Розглянуто проблему притягнення особи до адміністративної відповідальності. Акцентовано, що окремих змін потребує нормативне закріплення провадження у справах про адміністративні правопорушення, яке здійснюється органами поліції, зокрема це стосується порядку встановлення особи правопорушника, доказування його вини, фіксації та надання доказів і здійснення адміністративного затримання. Issues of bringing a person to administrative responsibility have always been relevant. Along with a large number of amendments to the Code of Ukraine on Administrative Offenses, many problematic issues remain. There are some comments on the legal and organization regulation of the procedure for establishing the identity of the offender, proving his or her guilt, recording and providing evidence, administrative detention, and more. Insufficient attention of the legislator to bringing individuals to administrative responsibility leads to an increase in the number of these offenses, which, in turn, become the basis for further criminal offenses and instilling in the mind of the offender a sense of impunity. All these aspects lead to the deterioration of the protection of human rights and freedoms, the fight against crime and the maintenance of public safety and order. The purpose of this study is to substantiate theoretically the essence of administrative responsibility, analysis of legal and organization regulation of the offender, prove his or her guilt, record and provide evidence and administrative detention, as well as develop proposals to improve their effectiveness. Scientific novelty is to identify promising areas for improving the procedure for bringing a person to administrative responsibility on the basis of a comprehensive analysis of national legislation, departmental orders of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine and research in various fields on these topics. Both general scientific and special methods of cognition were used in the research. All this together provides a systematic approach and a comprehensive study of the issue of bringing a person to administrative responsibility. General methods of scientific knowledge, such as comparison, analysis, observation and deduction, were used in the study of certain aspects of administrative offenses. .They have become a tool for determining specific material for research. It is emphasized that effective counteraction and prevention of various types of administrative offenses is an important direction of legal policy of any modern state. It is determined that the state guarantees the inviolability of human and civil rights and freedoms. To ensure this, the competent authorities, in particular the National Police, are responsible for maintaining law and order and protecting rights, freedoms and legitimate interests. It is argued that the National Police occupies a central place in the system of bodies that counteract and prevent administrative offenses. It is emphasized that certain changes require regulatory consolidation of the proceedings, which is carried out by the police, in particular on the procedure for establishing the identity of the offender, proving his or her guilt, recording and providing evidence and administrative detention. Рассмотрена проблема привлечения лица к административной ответственности. Акцентировано, что отдельных изменений требует нормативное закрепление производства по делам об административных правонарушениях, осуществляемого органами полиции, в частности касательно порядка установления личности правонарушителя, доказывания его вины, фиксации и предоставления доказательств и осуществления административного задержания.