Публікація: Готовність майбутніх фахівців сектору безпеки та оборони України до професійної діяльності в екстремальних умовах
Вантажиться...
Дата
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Вісник науки та освіти. - 2024. - № 9(27). - С. 917-926
Анотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування готовності майбутніх фахівців сектору безпеки та оборони України
до професійної діяльності в екстремальних умовах. Визначено, що
майбутні фахівці сектору безпеки та оборони України при виконанні
професійних обов’язків піддаються впливу низки негативних факторів.
Готовність офіцера до ефективної професійної діяльності в екстремальних
умовах охарактеризована як особливий стан особистості, що забезпечує
реалізацію завдань в бойовій або оперативній обстановці, у постійній
нервовій напрузі, в замкнутому просторі з недоліком кисню, гіподинамією, гіпокінезією, шумами двигунів, дизельних установок, технічних
комплексів, з порушенням природного добового режиму. Готовність до
ефективної професійної діяльності в екстремальних умовах передбачає
наявність мотиваційних, психофізіологічних, операційно-технологічних
ресурсів особистості в умовах невизначеності та різної модальності
інформаційних потоків, дефіциту часових, складності просторових
параметрів діяльності. Формування готовності курсантів як майбутніх
фахівців сектору безпеки та оборони України до екстремальної діяльності
реалізується у процесі професійної підготовки у вищих військових
навчальних закладах і закладах вищої освіти із специфічними умовами
навчання та передбачає системне використання особистісно-орієнтованих, функціонально-орієнтованих, інноваційних методів розвитку, стимуляції й організації освітньої діяльності, інтерактивних методів навчання та
освітніх технологій. Доведено, що офіцери, які впоралися з реальними
нештатними ситуаціями, на одно з перших місць їх ефективного
подолання висувають психологічну готовність до діяльності в екстремальних умовах, здатність до управління діями особовим складом підпорядкованого підрозділу. Психологічна готовність майбутніх фахівців сектору
безпеки та оборони України до впевнених дій в екстремальних умовах
формується у процесі спеціальної підготовки та різних видів тренувань.
The article substantiates the relevance of the problem of forming the readiness of future specialists of the security and defense sector of Ukraine for professional activity in extreme conditions. It is determined that future specialists in the security and defense sector of Ukraine are exposed to a number of negative factors in the performance of their professional duties. The readiness of an officer for effective professional activity in extreme conditions is characterized as a special state of personality that ensures the implementation of tasks in a combat or operational situation, in constant nervous tension, in a confined space with a lack of oxygen, hypodynamia, hypokinesia, noise of engines, diesel plants, technical complexes, with a violation of the natural daily regimen. Readiness for effective professional activity in extreme conditions implies the availability of motivational, psychophysiological, operational and technological resources of the individual in conditions of uncertainty and different modality of information flows, lack of time, complexity of spatial parameters of activity. Formation of cadets' readiness as future specialists of the security and defense sector of Ukraine for extreme activities is implemented in the process of professional training in higher military educational institutions and higher education institutions with specific learning conditions and involves the systematic use of personality-oriented, functionally-oriented, innovative methods of development, stimulation and organization of educational activities, interactive teaching methods and educational technologies. It is proved that officers who have coped with real emergency situations, one of the first places of their effective overcoming put forward psychological readiness to work in extreme conditions, the ability to manage the actions of subordinate unit personnel. The psychological readiness of future specialists in the security and defense sector of Ukraine to act confidently in extreme conditions is formed in the process of special training and various types of training.
Уточнена сущность понятия «готовность будущих специалистов сектора безопасности и обороны Украины к профессиональной деятельности в экстремальных условиях», определены содержательно-структурные характеристики изучаемого понятия, обосновано научно-методическое обеспечение ее формирования в образовательном процессе высших военных учебных заведениях и заведениях высшего образования со специфическими условиями обучения.
The article substantiates the relevance of the problem of forming the readiness of future specialists of the security and defense sector of Ukraine for professional activity in extreme conditions. It is determined that future specialists in the security and defense sector of Ukraine are exposed to a number of negative factors in the performance of their professional duties. The readiness of an officer for effective professional activity in extreme conditions is characterized as a special state of personality that ensures the implementation of tasks in a combat or operational situation, in constant nervous tension, in a confined space with a lack of oxygen, hypodynamia, hypokinesia, noise of engines, diesel plants, technical complexes, with a violation of the natural daily regimen. Readiness for effective professional activity in extreme conditions implies the availability of motivational, psychophysiological, operational and technological resources of the individual in conditions of uncertainty and different modality of information flows, lack of time, complexity of spatial parameters of activity. Formation of cadets' readiness as future specialists of the security and defense sector of Ukraine for extreme activities is implemented in the process of professional training in higher military educational institutions and higher education institutions with specific learning conditions and involves the systematic use of personality-oriented, functionally-oriented, innovative methods of development, stimulation and organization of educational activities, interactive teaching methods and educational technologies. It is proved that officers who have coped with real emergency situations, one of the first places of their effective overcoming put forward psychological readiness to work in extreme conditions, the ability to manage the actions of subordinate unit personnel. The psychological readiness of future specialists in the security and defense sector of Ukraine to act confidently in extreme conditions is formed in the process of special training and various types of training.
Уточнена сущность понятия «готовность будущих специалистов сектора безопасности и обороны Украины к профессиональной деятельности в экстремальных условиях», определены содержательно-структурные характеристики изучаемого понятия, обосновано научно-методическое обеспечение ее формирования в образовательном процессе высших военных учебных заведениях и заведениях высшего образования со специфическими условиями обучения.
Опис
Ключові слова
готовність, майбутній фахівець, професійна діяльність, екстремальні умови, особовий склад, сектор безпеки та оборони України, вищий військовий навчальний заклад, заклад вищої освіти із специфічними умовами навчання, readiness, future specialist, professional activity, extreme conditions, personnel, security and defense sector of Ukraine, higher military educational institution, higher education institution with specific training conditions, готовность, будущий специалист, профессиональная деятельность, экстремальные условия, личный состав, сектор безопасности и обороны Украины, высшее военное учебное заведение, заведения высшего образования со специфическими условиями обучения
Бібліографічний опис
Марченко, О. Г. Готовність майбутніх фахівців сектору безпеки та оборони України до професійної діяльності в екстремальних умовах / Марченко Ольга Геннадіївна, Ушань Владислав Миколайович // Вісник науки та освіти. - 2024. - № 9(27). - С. 917-926. - DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-9(27)-917-926.