Публікація:
Психолого-педагогічні умови створення безпечного освітнього середовища в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання в системі Міністерства внутрішніх справ

Вантажиться...
Ескіз

Дата

DOI

Назва видання

ISSN

Назва тому

Видання

Безпечне освітнє середовище: нові виклики та сучасні рішення в умовах воєнного і повоєнного часу : наук. ст., тези доп. та ін. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 7 берез. 2025 р.). – Тернопіль : ФОП Осадца Ю. В., 2025. – С. 437-441

Дослідницькі проєкти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У сучасних умовах реформування системи вищої освіти, особливо в закладах освіти, що функціонують у структурі Міністерства внутрішніх справ України, пріоритетного значення набуває забезпечення безпечного освітнього середовища. Цей процес потребує цілісного психолого-педагогічного підходу, який би враховував специфіку підготовки майбутніх фахівців правоохоронної сфери. Безпечне освітнє середовище не обмежується лише фізичним захистом учасників освітнього процесу, а й передбачає створення сприятливого психологічного клімату, атмосферу довіри, взаємоповаги та підтримки. Важливим є розвиток навичок ненасильницької комунікації, стресостійкості, формування культури безпеки, що має бути інтегрована в усі компоненти навчального процесу, починаючи від змісту навчальних програм до педагогічної взаємодії між викладачами та здобувачами освіти. Психолого-педагогічні умови, що сприяють формуванню безпечного середовища в освітніх закладах системи МВС, охоплюють широкий спектр чинників: забезпечення психологічного супроводу, організація профілактичної роботи, впровадження адаптаційних програм для курсантів першого року навчання, підготовка викладацького складу до ефективної роботи в умовах підвищеної емоційної напруги, створення умов для участі здобувачів у самоврядуванні та суспільно-корисній діяльності. Окремої уваги потребує формування професійної ідентичності здобувачів, що має базуватись на засадах гуманізму, поваги до прав людини, толерантності, готовності до співпраці. Ефективна реалізація зазначених умов можлива за наявності системного підходу, міждисциплінарної взаємодії та інституційної підтримки. Таким чином, створення безпечного освітнього середовища в ЗВО зі специфічними умовами навчання потребує розуміння складної природи освітнього процесу, який включає в себе не лише передачу знань, але й формування особистості, її психоемоційного стану та соціальної компетентності. Успішність цих процесів напряму залежить від того, наскільки освітнє середовище сприяє розвитку особистості, забезпечує психологічну захищеність, формує культуру гідності, самоповаги та відповідальності, що є ключовими орієнтирами для майбутніх працівників правоохоронних органів.
In the current context of higher education reform, particularly within educational institutions operating under the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, the creation of a safe educational environment has become a critical priority. This process requires a comprehensive psychological and pedagogical approach that considers the specific nature of training future professionals in the law enforcement field. A safe educational environment extends beyond physical protection, encompassing the development of a positive psychological climate, an atmosphere of trust, mutual respect, and support. Emphasis is placed on cultivating non-violent communication, resilience, and a culture of safety that must be embedded in all aspects of the educational process—from the content of academic programs to the pedagogical interactions between instructors and students. The psychological and pedagogical conditions that contribute to a safe educational environment in MIA institutions include a wide range of factors: the provision of psychological support, the organization of preventive work, implementation of adaptation programs for first-year cadets, preparation of faculty to operate effectively in emotionally intense settings, and the establishment of conditions for active student involvement in self-governance and community-oriented initiatives. Special attention must be given to the formation of professional identity, grounded in humanism, respect for human rights, tolerance, and a collaborative mindset. The effectiveness of these measures relies on a systemic approach, interdisciplinary cooperation, and strong institutional support. Hence, establishing a safe educational environment in institutions with specific learning conditions requires a deep understanding of the complex nature of the educational process, which encompasses not only knowledge transmission but also personality development, emotional well-being, and social competence. The success of these efforts is directly linked to how well the environment nurtures personal growth, ensures psychological security, and fosters a culture of dignity, self-respect, and responsibility—core values for future law enforcement professionals.

Опис

Бібліографічний опис

Іванцов, В. О. Психолого-педагогічні умови створення безпечного освітнього середовища в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання в системі Міністерства внутрішніх справ / Іванцов Володимир Олександрович // Безпечне освітнє середовище: нові виклики та сучасні рішення в умовах воєнного і повоєнного часу : наук. ст., тези доп. та ін. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 7 берез. 2025 р.) / Тернопіл. обл. комунал. ін-т післядипл. пед. освіти. – Тернопіль : ФОП Осадца Ю. В., 2025. – С. 437-441.

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в