Публікація:
The Helicopter Turboshaft Engine's Reconfigured Dynamic Model for Functional Safety Estimation

dc.contributor.authorVladov, S. I.
dc.contributor.authorВладов, С. І.
dc.contributor.authorKovtun, V.
dc.contributor.authorSokurenko, V. V.
dc.contributor.authorСокуренко, В. В.
dc.contributor.authorMuzychuk, O. M.
dc.contributor.authorМузичук, О. М.
dc.contributor.authorVysotska, V.
dc.contributor.authorSerhii Vladov
dc.contributor.authorValerii Sokurenko
dc.date.accessioned2024-10-14T08:04:21Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractThis research substantiates the necessity for developing and implementing structural reconfiguration methods for automatic control systems in the event of a parametric sensor failure to enhance the helicopter turboshaft engine’s overall reliability and safety. The research aim is the substantiation of the helicopter turboshaft engine’s mathematically reconfigured automatic control system in the event of the failure of a standard sensor, which will ensure the helicopter turboshaft engine’s stable operation under failure conditions, minimizing the impact on engine control and performance. A theorem was developed and proven concerning the reconfiguration of the helicopter turboshaft engine’s automatic control system structure, defining the system’s new mathematical form using nonlinear thermogas-dynamic parameters. A method was proposed to determine the values of these parameters that keep the reconfigured control system stable. This method uses numerical optimization to find the best thermogas-dynamic parameters to ensure system stability. Experimental results showed that for slow changes, using parameters from the previous step works best, while for fast changes, restarting is more effective due to significant differences in the system states. The accuracy of the proposed mathematical model for the reconfigured control system was confirmed through mean square error analysis (within 0.4% and 0.77% under white noise), regression analysis (with a determination coefficient of 0.986), and cross-validation (with a metric deviation from the maximum mean square error of 3.88%).
dc.description.abstractУ цьому дослідженні обґрунтовано необхідність розробки та впровадження методів структурної реконфігурації систем автоматичного керування при виході з ладу параметричного датчика для підвищення загальної надійності та безпеки турбовального двигуна вертольота.
dc.description.abstractВ работе обоснована необходимость разработки и внедрения методов структурной реконфигурации систем автоматического управления при отказе параметрического датчика для повышения общей надежности и безопасности вертолетного турбовального двигателя.
dc.identifier.citationThe Helicopter Turboshaft Engine’s Reconfigured Dynamic Model for Functional Safety Estimation / Serhii Vladov, Viacheslav Kovtun, Valerii Sokurenko, Oleksandr Muzychuk, Victoria Vysotska // Electronics. – 2024. – Vol. 13, Issue 17. – Article 3477. – DOI : https://doi.org/10.3390/electronics13173477.
dc.identifier.citationVladov, S.; Kovtun, V.; Sokurenko, V.; Muzychuk, O.; Vysotska, V. The Helicopter Turboshaft Engine’s Reconfigured Dynamic Model for Functional Safety Estimation. Electronics 2024, 13, 3477. https://doi.org/10.3390/electronics13173477.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.3390/ electronics13173477
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-8009-5254
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8923-5639
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-8367-2504
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6417-3689
dc.identifier.urihttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/22686
dc.language.isoen
dc.publisherElectronics. – 2024. – Vol. 13, Issue 17. – Article 3477
dc.subjectUkraine
dc.subjectpublikatsii u WoS
dc.subjecthelicopter turboshaft engines
dc.subjectreconfigured automatic control system
dc.subjectthermogas-dynamic parameters
dc.subjectmulticriteria optimization task
dc.subjectLyapunov function
dc.subjectoptimal Pareto set
dc.subjectвертолітні турбовальні двигуни
dc.subjectпереналаштована система автоматичного керування
dc.subjectтермогазодинамічні параметри
dc.subjectзадача багатокритеріальної оптимізації
dc.subjectфункція Ляпунова
dc.subjectоптимальний набір Парето
dc.subjecthelicopter
dc.titleThe Helicopter Turboshaft Engine's Reconfigured Dynamic Model for Functional Safety Estimation
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication6c2a0bfd-964c-4da6-9ca8-7b1360ce00a2
relation.isAuthorOfPublicatione9d3173f-055a-4e5a-b1df-f47c92a979d5
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery6c2a0bfd-964c-4da6-9ca8-7b1360ce00a2

Файли

Контейнер файлів

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Ескіз
Назва:
The Helicopter Turboshaft Engine_Vladov_Kovtun_Sokurenko_Muzychuk_Vysotska_2024.pdf
Розмір:
3.46 MB
Формат:
Adobe Portable Document Format

Ліцензійна угода

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Ескіз недоступний
Назва:
license.txt
Розмір:
1.71 KB
Формат:
Item-specific license agreed upon to submission
Опис: