Публікація: Правовий статус служби освітньої безпеки Національної поліції України
Вантажиться...
Дата
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Право і безпека. - 2025. - № 1 (96). - С. 78-89
Анотація
У публікації проведено комплексний аналіз організації діяльності Служби освітньої безпеки Національної поліції України. Проаналізовано її організаційну структуру, правовий статус керівного підрозділу та основні повноваження особового складу. Головною метою створення Служби освітньої безпеки України є реалізація державної політики з питань організації безпечного освітнього середовища, захисту прав і законних інтересів учасників освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти, здійснення у межах своєї компетенції профілактичної діяльності щодо запобігання вчиненню правопорушень, ужиття заходів, спрямованих на попередження та усунення загроз життю і здоров’ю учасників освітнього процесу, запобігання дитячій бездоглядності, зокрема серед дітей, не охоплених навчанням, виявлення причин і умов, що цьому сприяють, ужиття в межах компетенції заходів для їх усунення. Окреслено питання, які стосуються процесу добору та навчання інспекторів Служби освітньої безпеки, а також якості її кадрового складу. Додатково висвітлено зарубіжний досвід діяльності поліцейських підрозділів Угорщини та Сполучених Штатів Америки з питань забезпечення правопорядку в закладах середньої освіти, а також захисту освітніх об’єктів і дітей від протиправних посягань. Зроблено висновок, що основні принципи роботи поліції цих країн дуже подібні до національної системи, проте більш повно налагоджена взаємодія поліції та місцевих громад з питань шкільної безпеки, здійснюється систематичний громадський моніторинг діяльності поліцейських у школах, створюються національні асоціації шкільних поліцейських, які мають право проводити навчання та підвищення кваліфікації працівників поліції за напрямами їхньої роботи, постійно вдосконалюється та розширюється нормативно-правова база діяльності. Сформульовано низку концептуальних положень щодо вдосконалення нормативно-правового та методичного забезпечення діяльності Служби освітньої безпеки Національної поліції України на сучасному етапі її розвитку, зокрема: розширення мережі закладів загальної середньої освіти, залучених до відповідного проєкту, вдосконалення нормативно-правових засад організації діяльності Служби освітньої безпеки, започаткування нових напрямів підготовки та підвищення кваліфікації її особового складу.
The publication provides a comprehensive analysis of the organization of the activities of the Educational Security Service of the National Police of Ukraine. Its organizational structure, legal status of the management unit and the main powers of the inspectors of the Educational Security Service are analyzed. The main purpose of the creation of the Educational Security Service of Ukraine is to implement state policy on the organization of a safe educational environment, protect the rights and legitimate interests of participants in the educational process in secondary education institutions, carry out preventive activities within its competence to prevent the commission of offenses, take measures aimed at preventing and eliminating threats to the life and health of participants in the educational process, prevent child neglect, in particular children not covered by education, identify the causes and conditions that contribute to this, take measures within its competence to eliminate them. The issues related to the process of selecting and training police officers of the Educational Security Service, as well as the quality of its personnel, are highlighted. Additionally, the authors highlight the foreign experience of the police units of Hungary and the United States of America in ensuring law and order in secondary education institutions, as well as protecting educational facilities and children from unlawful encroachments. It is concluded that the basic principles of the work of the police in these countries are very similar to the national system. At the same time, in these countries, the interaction of the police and local communities on school safety issues is more fully established, systematic public monitoring of the activities of police officers in schools is carried out, national associations of “school police officers” are being created, which have the right to conduct training and advanced training of police officers in the areas of their work, and the regulatory and legal framework is constantly being improved and expanded. A number of conceptual provisions have been formulated to improve the regulatory and methodological support for the activities of the Educational Security Service of the National Police of Ukraine at the current stage of its development, in particular: expanding the network of secondary education institutions involved in the relevant project, improving the regulatory and legal principles of organizing the activities of the Educational Security Service, introducing new areas of training and advanced training for its personnel.
The publication provides a comprehensive analysis of the organization of the activities of the Educational Security Service of the National Police of Ukraine. Its organizational structure, legal status of the management unit and the main powers of the inspectors of the Educational Security Service are analyzed. The main purpose of the creation of the Educational Security Service of Ukraine is to implement state policy on the organization of a safe educational environment, protect the rights and legitimate interests of participants in the educational process in secondary education institutions, carry out preventive activities within its competence to prevent the commission of offenses, take measures aimed at preventing and eliminating threats to the life and health of participants in the educational process, prevent child neglect, in particular children not covered by education, identify the causes and conditions that contribute to this, take measures within its competence to eliminate them. The issues related to the process of selecting and training police officers of the Educational Security Service, as well as the quality of its personnel, are highlighted. Additionally, the authors highlight the foreign experience of the police units of Hungary and the United States of America in ensuring law and order in secondary education institutions, as well as protecting educational facilities and children from unlawful encroachments. It is concluded that the basic principles of the work of the police in these countries are very similar to the national system. At the same time, in these countries, the interaction of the police and local communities on school safety issues is more fully established, systematic public monitoring of the activities of police officers in schools is carried out, national associations of “school police officers” are being created, which have the right to conduct training and advanced training of police officers in the areas of their work, and the regulatory and legal framework is constantly being improved and expanded. A number of conceptual provisions have been formulated to improve the regulatory and methodological support for the activities of the Educational Security Service of the National Police of Ukraine at the current stage of its development, in particular: expanding the network of secondary education institutions involved in the relevant project, improving the regulatory and legal principles of organizing the activities of the Educational Security Service, introducing new areas of training and advanced training for its personnel.
Опис
Ключові слова
Бібліографічний опис
Бугайчук, К. Л. Правовий статус служби освітньої безпеки Національної поліції України / Костянтин Леонідович Бугайчук, Костянтин Юрійович Шеремет // Право і безпека. - 2025. - № 1 (96). - С. 78-89. - DOI: https://doi.org/10.32631/pb.2025.1.07.
Бугайчук, К. Л. і Шеремет, К. Ю. (2025) «Правовий статус служби освітньої безпеки Національної поліції України», Право і безпека, 96(1), с. 78-89. doi: 10.32631/pb.2025.1.07.
Бугайчук К. Л., Шеремет К. Ю. Правовий статус служби освітньої безпеки Національної поліції України. Право і безпека. 2025. № 1 (96). С. 78–89. DOI: https://doi.org/10.32631/pb.2025.1.07.
Buhaichuk, K. L., & Sheremet, K. Yu. (2025). Legal status, tasks and powers of the educational security service of the National Police of Ukraine. Law and Safety, 1(96), 78–89. https://doi.org/10.32631/pb.2025.1.07.
Бугайчук, К. Л. і Шеремет, К. Ю. (2025) «Правовий статус служби освітньої безпеки Національної поліції України», Право і безпека, 96(1), с. 78-89. doi: 10.32631/pb.2025.1.07.
Бугайчук К. Л., Шеремет К. Ю. Правовий статус служби освітньої безпеки Національної поліції України. Право і безпека. 2025. № 1 (96). С. 78–89. DOI: https://doi.org/10.32631/pb.2025.1.07.
Buhaichuk, K. L., & Sheremet, K. Yu. (2025). Legal status, tasks and powers of the educational security service of the National Police of Ukraine. Law and Safety, 1(96), 78–89. https://doi.org/10.32631/pb.2025.1.07.