Висвітлено діяльність етнографа, культурно-громадського
діяча, педагога Климента Квітки (1880-1953). Акцентовано увагу на вагомих
результатах його науково-дослідницької роботи як етнографа, музикознавця-фольклориста, який зібрав і систематизував понад шість тисяч українських,
білоруських, російських народних пісень. Записав, активно використовуючи
новітні тогочасні технічні засоби, голоси Івана Франка, Лесі Українки, кобзаря
Гната Гончаренка й інших українських митців, зберігши їх для наступних
поколінь. Разом з Лесею Українкою активно займався вивченням і збереженням
самобутньої творчості кобзарів. Климент Квітка написав багато наукових
праць з історії та теорії музичного фольклору, створив низку навчальних і
методичних посібників. Наукова діяльність Климента Квітки
забезпечила піднесення української фольклористики на небачений до того часу
високий рівень. Климент Квітка підкреслював, що народознавство має стати
державною справою.
The article covers the activities of ethnographer, cultural and public figure,
teacher Klyment Kvitka (1880-1953). Emphasis is placed on the significant results of
his research work as an ethnographer, musicologist-folklorist, who collected and
systematized more than six thousand Ukrainian, Belarusian and Russian folk
songs. He recorded, actively using the technical means of the time, the voices of Ivan
Franko, Lesia Ukrainka, kobzar Hnat Honcharenko and other Ukrainian artists,
having preserved them for future generations. Together with Lesia Ukrainka he was
actively involved in the study and preservation of original works of kobzars. Klyment
Kvitka has written many scientific works on the history and theory of musical
folklore, created a number of textbooks and manuals. Although in the collective
memory of Ukrainian people he remained, probably, first of all Lesia
Ukrainka's husband.
But this idea of Klyment Kvitka is extremely simplistic and incorrect. It was
stated that during the national liberation struggle in the autumn of 1917th K. Kvitka
was elected Deputy Secretary General of the Judiciary of the Ukrainian Central
Rada, and later - Deputy Minister of Justice of the Ukrainian People's
Republic. K. Kvitka was a graduate of the Law Department of Kyiv University. In
1920, working as a professor at the Academy of Sciences of the Ukrainian SSR, he
founded the Department of Musical Ethnography. He combined teaching activities at
Mykola Lysenko Kyiv Institute. Klyment Kvitka's scientific activity ensured the
rise of Ukrainian folklore to an unprecedented high level. Klyment Kvitka
emphasized that ethnography should become a state affair. When writing the article,
we used general historical (comparative and historical, retrospective) methods. The
method of source study analysis was also applied.
Освещена деятельность этнографа, культурно-общественного деятеля, педагога Климента Квитки (1880-1953). Акцентировано внимание на весомых результатах его научно-исследовательской работы как этнографа, музыковеда-фольклориста, собравшего и систематизировавшего более шести тысяч украинских, белорусских, русских народных песен. Записал, активно используя новейшие технические средства, голоса Ивана Франко, Леси Украинки, кобзаря Игната Гончаренко и других украинских художников, сохранив их для следующих поколений. Вместе с Лесей Украинкой активно занимался изучением и сохранением самобытного творчества кобзарей. Климент Квитка написал много научных работ по истории и теории музыкального фольклора, создал ряд учебных и методических пособий. Научная деятельность Климента Квитки обеспечила подъем украинской фольклористики на невиданный к тому времени высокий уровень. Климент Квитка подчеркивал, что народоведение должно стать государственным делом.