Розглянуто проблему допустимості застосування в освітніх відносинах
цивільно-правового захисту. Оспорено тезу про невідповідність цивільно-правового режиму потребам упорядкування відносин «навчальний заклад – особа,
яка навчається». Наголошено на зобов’язально-правовому характері відносин, що
виникають на підставі договору між навчальним закладом та особами, які навчаються. Зроблено подальший висновок про принципову можливість і необхідність застосування цивільно-правого режиму як для позитивного регулювання
відносин «навчальний заклад – замовник освітніх послуг (особа, яка навчається)»,
так і для захисту прав (інтересів) учасників подібного юридичного зв’язку.
The problem of admissibility of applying civil and legal protection within educational
relations has been considered. The author has argued the thesis that it is impossible
to adequately streamline social communication with the participation of educational
institutions and persons who study there (customers of education) by the norms of civil
law. The author has indicated on obligatory and legal nature of relations arising on the
basis of the agreement between a certain educational institution and persons who study.
Such relations according to the object basis are obligations for the provision of educational
services. The author has made a further conclusion on the fundamental possibility
and necessity of using civil and legal regime both for positive regulation of relations
“educational institution – a customer of educational services (a person who studies)”
and for the protection of the rights (interests) of the participants of such legal relation.
The main methodological approach to formulating the position of the author of
the article was the indication that the interests of customers of educational services
(those who study) have a private nature. The consequence of the application of this approach
is the conclusion on the conformity of civil and legal forms to the needs of regulation
of relations, where private interests are realized. The author has criticized the
scientific position of some researchers regarding the existence of educational law as a
complex and independent branch of law. It has been emphasized on the necessity of
further development of problem issues of protecting the rights (interests) of customers of
educational services, in particular, the analysis of the application of certain methods of
civil and legal protection.
Рассмотрена проблема допустимости применения в образовательных
отношениях гражданско-правовой защиты. Оспорен тезис о несоответствии
гражданско-правового режима нуждам урегулирования отношений «учебное
заведение – обучающееся лицо». Указано на обязательно-правовой характер правоотношений, возникающих на основания договора между учебным заведением и
обучающимися лицами. Сделан дальнейший вывод о принципиальной возможности
и необходимости применения гражданско-правового режима как для позитивного
регулирования отношений «учебное заведение – заказчик образовательных услуг
(обучающееся лицо)», так и для защиты прав (интересов) участников подобной
юридической связи.