Перегляд за Автор "Kiriukhina, M. V."
Зараз показуємо 1 - 18 з 18
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ The humanitarian component of the professional competence of future aviation technical professionals(European Journal of Humanities and Social Sciences. - Scientific journal № 1. - Vienna. - 2020. - Р. 95-98., 2020) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102У статті висвітлено сутність гуманітарної підготовки майбутніх авіатехнічних фахівців. Дано визначення; представлено складові та структуру гуманітарної підготовки як складової професійної компетентності майбутніх авіатехнічних спеціалістів. В статье раскрывается сущность гуманитарной подготовки будущих авиационных технических специалистов. Дано определение; представлены компоненты и структура гуманитарной подготовки как компонента профессиональной компетентности будущих авиационных технических специалистов. The article describes the essence of the humanitarian training of the future aviation technical experts. The definition is given; the components and structure of humanitarian training as a component of professional competence of future aviation technical specialists are presented.Документ Вивчення історії своєї нації для майбутнього розвитку країни(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 12 трав. 2022 р.) / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременчуц. льотний коледж, Наук. парк «Наука та безпека». – Харків : ХНУВС, 2022. – С. 970-972., 2022) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102Зазначено, що вивчення історії своєї нації неабияк впливає на майбутній розвиток країни. Це пов’язано з тим, що історичне мислення виступає важливою складовою соціально-філософського освоєння дійсності. До того ж історія допомагає зрозуміти сучасність за допомогою аналізу минулого. Використовуючи ці знання, як приклад, вчені та державні діячі пояснюють джерела багатьох етнічно-національних конфліктів, а також прогнозують перспективи розвитку культури, різноманітні нововведення, а також прийнятті соціально-економічних реформ. Все це допомагає організувати ефективну систему керування соціальними процесами і створити певні умови, які є необхідними для виховання нового покоління відповідно до звичаїв та традицій даного етносу. Отмечено, что изучение истории своей нации оказывает большое влияние на будущее развитие страны. Это связано с тем, что историческое мышление является важной составляющей социально-философского освоения действительности. К тому же история помогает понять современность посредством анализа прошлого. Используя эти знания, как пример, ученые и государственные деятели объясняют источники многих этнически-национальных конфликтов, а также прогнозируют перспективы развития культуры, разнообразные нововведения, а также принятие социально-экономических реформ. Все это помогает организовать эффективную систему управления социальными процессами и создать определенные условия, необходимые для воспитания нового поколения в соответствии с обычаями и традициями данного этноса. It is noted that the study of the history of one's nation has a great influence on the future development of the country. This is due to the fact that historical thinking is an important component of the socio-philosophical development of reality. In addition, history helps to understand the present through the analysis of the past. Using this knowledge as an example, scientists and statesmen explain the sources of many ethnic-national conflicts, and also predict the prospects for the development of culture, various innovations, as well as the adoption of socio-economic reforms. All this helps to organize an effective system for managing social processes and create certain conditions necessary for educating a new generation in accordance with the customs and traditions of a given ethnic group.Документ Вироблення мотивації до навчання у студентів авіаційних і технічних ЗВО(Шлях успіху і перспективи розвитку (до 26 річниці заснування Харківського національного університету внутрішніх справ) : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 20 листоп. 2020 р.). - Харків : ХНУВС, 2020.- С. 237-239., 2020) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102; Кошева, Ю. В.; Kosheva, Yu. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0785-6234Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що у статті визначено і обґрунтовано різноманітні методи мотивації студентів авіаційних та технічних вузів, наведено педагогічні умови активного формування мотивів навчально-пізнавальної діяльності молоді та проаналізовано підготовку педагога до навчального процесу. Научная новизна полученных результатов исследования состоит в том, что в статье определены и обоснованы различные методы мотивации студентов авиационных и технических вузов, приведены педагогические условия активного формирования мотивов учебно-познавательной деятельности молодежи и проанализирована подготовка педагога к учебному процессу. The scientific novelty of the results of the study lies in the fact that the article defines and substantiates various methods of motivating students of aviation and technical universities, provides pedagogical conditions for the active formation of motives for educational and cognitive activity of young people, and analyzes the preparation of a teacher for the educational proceДокумент Гендерна рівність серед курсантів і студентів авіаційних та технічних вузів(Бізнес Інформ. - 2021. - № 2. - С. 99-103, 2021) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102; Водолазська, Н. В.; Vodolazska, N. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2990-0980У статті досліджується та аналізується проблема гендерної рівності серед курсантів і студентів вищих навчальних закладів, зокрема авіаційних і технічних. Визначаються методи та основні аспекти щодо усунення поставленої проблеми. Окрім цього, наведено різноманітні методи щодо запровадження гендерної рівності в навчальний процес і представлено відповідну роботу викладача під час занять. На сьогоднішній день гендерна рівність серед курсантів і студентів авіаційних і технічних вишів є актуальною проблемою в Україні, адже гуманізація та демократизація сучасного суспільства передбачає орієнтацію нашої держави на встановлення єдиних загальнолюдських принципів і стандартів. Перш за все, гендерна теорія має бути інтегрована до системи наукових знань і навчальних дисциплін. Педагоги повинні впроваджувати в навчання планову виховну діяльність, яка спрямована на виявлення та нейтралізацію гендерних стереотипів, що утворюють базис недотримання гендерного паритету та дискримінації. Таким чином, викладачі повинні забезпечувати гендерну рівність серед студентів вищих навчальних закладів, у тому числі курсантів і студентів авіаційних і технічних вишів. Також варто зауважити, що дотримання прав людини формується як певний ідеал, основним засобом для якого виступає досягнення загальних принципів права, а його основоположним принципом є багатоаспектний принцип гендерної рівності. Однак, враховуючи вищевикладене, рівність статей не означає лише їх біологічну ідентичність чи ігнорування фізичних можливостей та психічних і психологічних характеристик. Навпаки, відмінності не мають відбиватися негативно на умовах життя чоловіків і жінок, спричиняючи тим самим дискримінацію The article explores and analyzes the problem of gender equality among cadets and students of higher educational institutions, in particular aviation and technical. The appropriate methods and main aspects of solving the problem are defined. In addition, various methods for introducing gender equality into the educational process are provided and the relevant work of the teacher during classes is presented. At present, gender equality among cadets and students of aviation and technical universities is an urgent problem in Ukraine, because the humanization and democratization of modern society envisage the orientation of our State towards establishing universal human truths and standards. First of all, gender theory should be integrated into the system of scientific knowledge and educational disciplines. Educators should implement planned educational activities aimed at identifying and neutralizing gender stereotypes that form the basis for non-compliance with gender parity and discrimination. Thus, teachers should ensure gender equality among students of higher educational institutions, including cadets and students of aviation and technical higher educational institutions. It is also worth noting that observance of human rights is being formed as a certain ideal, the main means for which is the achievement of the general principles of law, and its fundamental principle is the multi-aspect principle of gender equality. However, given the aforesaid matters, equality of genders does not mean only their biological identity or ignoring physical capabilities along with the mental and psychological characteristics. On the contrary, differences should not be negatively reflected in the living conditions of both men and women, thereby causing discrimination В статье исследуется и анализируется проблема гендерного равенства среди курсантов и студентов высших учебных заведений, в частности, авиационных и технических вузов. Определяются методы и основные аспекты по устранению поставленной проблемы. Кроме этого, представлены разнообразные методы по внедрению гендерного равенства в учебный процесс и представлено соответствующую работу преподавателя во время занятий. На сегодняшний день гендерное равенство среди курсантов и студентов авиационных и технических вузов является актуальной проблемой в Украине, ведь гуманизация и демократизация современного общества предполагает ориентацию нашего государства на установление единых общечеловеческих принципов и стандартов. В первую очередь гендерная теория должна быть интегрирована в систему научных знаний и учебных дисциплин. Педагоги должны внедрять в обучение плановую воспитательную деятельность, направленную на выявление и нейтрализацию гендерных стереотипов, образующих базис несоблюдение гендерного паритета и дискриминации. Таким образом, преподаватели должны обеспечивать гендерное равенство среди студентов высших учебных заведений, в том числе курсантами и студентами авиационных и технических вузов. Также стоит заметить, что соблюдение прав человека формируется как некий идеал, основным средством для которого выступает достижение общих принципов права, а его основополагающим принципом является многоаспектный принцип гендерного равенства. Однако, учитывая вышеизложенное, равенство полов не означает лишь их биологическую идентичность или игнорирование возможностей и психических и психологических характеристик, а наоборот, различия не должны отражаться негативно на условиях жизни мужчин и женщин, вызывая тем самым дискриминациюДокумент Гуманітарна підготовка майбутніх фахівців з технічного обслуговування та ремонту повітряних суден: український та закордонний досвід(Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. - 2019. - Вип. 66. Т. 2. - С. 5-10, 2019) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102Статтю присвячено вивченню стану гуманітарної підготовки фахівців із технічного обслуговування та ремонту повітряних суден в українських закладах вищої освіти та досвіду гуманітарної підготовки таких фахівців за кордоном. Доведено необхідність гуманітарної підготовки майбутніх фахівців із технічного обслуговування та ремонту повітряних суден, яка забезпечує соціальну і професійну адаптацію, мобільність майбутнього фахівця в умовах сьогодення, розвиває пам’ять, увагу, критичну спрямованість мислення, збільшує діапазон академічних і життєвих навичок, необхідних для успішної професійної діяльності на світовому ринку. Визначено, що навчальні дисципліни гуманітарного циклу забезпечують загальну гуманітарну підготовку майбутніх фахівців із технічного обслуговування та ремонту повітряних суден, ізольовані від навчальних дисциплін професійного спрямування, мають переважно оглядово-інформаційний характер навчального матеріалу та більшість годин, відведених на їх самостійне вивчення. Наголошується на тому, що гуманітарна підготовка є обов’язковою складовою частиною професійної підготовки фахівців технічних спеціальностей авіаційної галузі у закладах вищої освіти Латвії, Польщі, Чехії, Німеччини, США; за змістом це переважно спеціальна гуманітарна підготовка, наближена до професійної діяльності майбутніх фахівців. У закладах вищої освіти США гуманітарна підготовка технічних фахівців авіаційної галузі найбільш різнопланова, є гнучкою та мобільною системою, що дає змогу поєднувати необхідні основи професійної підготовки з загальною та спеціальною гуманітарною підготовкою. Автором обґрунтовано: необхідність, враховуючи досвід гуманітарної підготовки технічних фахівців авіаційної галузі у країнах Євросоюзу та США, вдосконалення змісту гуманітарної підготовки майбутніх фахівців з технічного обслуговування і ремонту повітряних суден у закладах вищої освіти України, яке повинно відбуватись на основі інтеграції загальної гуманітарної підготовки та спеціальної гуманітарної підготовки, яка інтегрує в собі зміст гуманітарних і професійно зорієнтованих навчальних дисциплін. Статья посвящена изучению состояния гуманитарной подготовки специалистов по техническому обслуживанию и ремонту воздушных судов в украинских учреждениях высшего образования и опыту гуманитарной подготовки таких специалистов за рубежом. Доказана необходимость гуманитарной подготовки будущих специалистов по техническому обслуживанию и ремонту воздушных судов, которая обеспечивает социальную и профессиональную адаптацию, мобильность будущего специалиста в условиях настоящего, развивает память, внимание, критическую направленность мышления, увеличивает диапазон академических и жизненных навыков, необходимых для успешной профессии. деятельности на мировом рынке. Определено, что учебные дисциплины гуманитарного цикла обеспечивают общую гуманитарную подготовку будущих специалистов по техническому обслуживанию и ремонту воздушных судов, изолированные от учебных дисциплин профессионального направления, имеют преимущественно обзорно-информационный характер учебного материала и большинство часов, отведенных на их самостоятельное изучение. Отмечается, что гуманитарная подготовка является обязательной составной частью профессиональной подготовки специалистов технических специальностей авиационной отрасли в учреждениях высшего образования Латвии, Польши, Чехии, Германии, США; по содержанию это преимущественно специальная гуманитарная подготовка, приближенная к профессиональной деятельности будущих специалистов. В учреждениях высшего образования США гуманитарная подготовка технических специалистов авиационной отрасли является наиболее разноплановой, является гибкой и мобильной системой, что позволяет сочетать необходимые основы профессиональной подготовки с общей и специальной гуманитарной подготовкой. Автором обосновано: необходимость, учитывая опыт гуманитарной подготовки технических специалистов авиационной отрасли в странах Евросоюза и США, усовершенствование содержания гуманитарной подготовки будущих специалистов по техническому обслуживанию и ремонту воздушных судов в учреждениях высшего образования Украины, которое должно происходить на основе интеграции общей гуманитарной подготовки и специальной гуманитарной подготовки, интегрирующей в себе содержание гуманитарных и профессионально ориентированных учебных дисциплин. The article is devoted to studying the state of humanitarian training of aircraft maintenance and repair specialists in Ukrainian higher education institutions and the experience of humanitarian training of such specialists abroad. The necessity of humanitarian training of future specialists in aircraft maintenance and repair has been proved, which provides social and professional adaptation, mobility of the future specialist in the present conditions, develops memory, attention, critical orientation of thinking, increases the range of academic and life skills necessary for the professions required on the world market. It has been determined that the humanities training disciplines provide general humanitarian training for future aircraft maintenance and repair professionals, isolated from professional training disciplines, have mainly the overview and informational nature of the training material and most of the hours devoted to their independent study. It is emphasized that humanitarian training is an indispensable component of professional training of aviation technical specialists in higher education institutions of Latvia, Poland, Czech Republic, Germany, USA; in content, it is mainly a specific humanitarian training that is close to the professional activities of future professionals. In US institutions of higher education, the humanitarian training of aviation technicians is diverse, a flexible and mobile system that combines the essentials of vocational training with general and specific humanitarian training. The author substantiates: the need, taking into account the experience of humanitarian training of aviation industry technical specialists in the countries of the European Union and the USA, improvement of the content of humanitarian training of future aircraft maintenance and repair specialists in higher education institutions of Ukraine, which should take place on the basis of humanitarian integration training that integrates the content of humanities and vocationally-oriented academic disciplines.Документ До питання модернізації комплексу електропостачання-електроспоживання літальних апаратів(Науково-технічний журнал «Мікросистеми, Електроніка та Акустика». - 2018. - Т. 23. - № 3 С. 36-41, 2018) Бойко, С. М.; Boiko, S. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9778-2202; Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Носач, І. В.; Nosach, І. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0637-7840; Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102; Хебда, А. С.; Khebda, A. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1917-9509У статті розглянуто особливості побудови бортового комплексу електропостачання-електроспоживання літального апарату з використанням відновлюваних джерел енергії та силових установок на базі асинхронних електродвигунів з короткозамкнутим ротором, з можливістю їх використання у генераторному режимі. Встановлено, що впровадження відновлюваних джерел електричної енергії в системи бортового електропостачання літальних апаратів має місце, між тим перспективним та актуальним залишається питання впровадження їх в структуру первинного та аварійного живлення бортових комплексів літальних апаратів. Авторами запропоновано впровадження додаткових джерел електричної енергії в структуру основної бортової системи електропостачання на базі відновлюваних джерел енергії та додаткових, паралельно встановлених авіадвигунам, силових установок на базі електродвигунів, що в свою чергу підвищить надійність та енергетичну ефективність комплексу в цілому. В статье рассмотрены особенности построения бортового комплекса электроснабжения-электропотребления летательного аппарата с использованием возобновляемых источников энергии и силовых установок на базе асинхронных электродвигателей с короткозамкнутым ротором, с возможностью их использования в генераторном режиме. Установлено, что внедрение возобновляемых источников электрической энергии в системы бортового электроснабжения летательных аппаратов имеет место, между тем перспективным и актуальным остается вопрос внедрения их в структуру первичного и аварийного питания бортовых комплексов летательных аппаратов. Авторами предложено внедрение дополнительных источников электрической энергии в структуру основной бортовой системы электроснабжения на базе возобновляемых источников энергии и дополнительных, параллельно установленных авиадвигателям, силовых установок на базе электродвигателей, что, в свою очередь, повысит надежность и энергетическую эффективность комплекса в целом. The article deals with the features of construction of combined airborne power supply of aircraft with the use of renewable energy sources. It has been established that the introduction of renewable energy sources into airborne electrical supply systems of aircraft takes place, however, the issue of their introduction into the structure of the primary and emergency power supply of airborne aircraft complexes remains promising and topical. Thus, due to the complex specific operating conditions, it is necessary to monitor the state of aircraft battery-operated batteries, the authors propose to implement monitoring of the status online of on-board batteries in the block, which will also perform the functions of the charger. From the onboard generators, all the electronics are powered on board aircraft, so if the generators stop working, then all the onboard equipment of the electric system of the aircraft will be blown away. In this case, in some types of aircraft, manufacturers install retractable wind power plants. In the meantime, solar cells are another of the most persistent alternative sources of electric energy in aircraft. Thus, according to the recommended variant of the system of power supply of aircraft, the unit of storage batteries has a capacity sufficient to supply in an emergency during the flight not only responsible consumers (control and navigation), but also the power supply of electromechanical complexes of the power system of electric motors. Proceeding from the fact that the modern concept of the development of aircraft put forward the requirements related to the miniaturization of onboard systems of energy and electronics, as well as requirements for the use of advanced technologies for the manufacture of aircraft design, the implementation is also relevant, if possible, (depending on the design aircraft) as an additional source of the main on-board power supply system for solar panels at level with retractable wind power plants. The article presents the version recommended by the authors of the system of airborne electrical supply of the aircraft using renewable energy sources. The authors propose the introduction of additional power sources into the structure of the main power supply system on the basis of renewable energy sources and additional, electric motors, installed in parallel with aircraft engines, with the purpose of safety-free landing of the aircraft, in the event of failure of aircraft engines and extension of its flight time.Документ Економічна сутність та функціональні аспекти фінансового контролінгу авіакомпаній у контексті сучасної моделі розвитку економіки(Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. - 2019. - Т. 30 (69), № 5, ч. 1. - С. 28 - 35., 2019) Носач, І. В.; Nosach, I. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0637-7840; Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102Метою статті є вивчення економічної сутності та функціональних засад фінансового контролінгу авіакомпаній задля підвищення рівня їх економічного розвитку та ефективності функціонування в умовах інтелектуальної моделі розвитку економіки. Методологічною основою роботи вибрано системний підхід до обґрунтування сутності та основних положень формування системи фінансового контролінгу в авіакомпаніях. Наукова новизна одержаних результатів полягає у розвитку концептуальних основ, сутності та функціональних аспектів фінансового контролінгу авіакомпаній та вдосконаленні його інструментів у контексті сучасної моделі інтелектуального розвитку економіки. Практична значимість одержаних результатів полягає у застосуванні запропонованих рекомендацій щодо вдосконалення фінансового контролінгу під час управління діяльністю авіакомпаній та прийняття на його основі фінансових рішень у господарській практиці авіаційних підприємств України.Документ Ефективність моделі гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі(Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. - 2020. - Випуск 2 (121). - С. 52-59., 2020) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102Визначено роль гуманітарної підготовки у складі професійної підготовки майбутніх фахівців авіаційної галузі у закладах вищої освіти України та її місце у складі їх професійної компетентності. Доведено, що гуманітарна підготовка повинна забезпечувати соціальну і професійну адаптацію майбутнього фахівця, його здатність мобільно і креативно реалізовувати себе в умовах ХХІ століття. Професійна підготовка сучасного технічного фахівця має відбуватися в синхронному процесі взаємодії трьох складових: спеціально-професійної, фундаментально-дослідницької та гуманітарної. Виявлені суперечності, які характерні для сучасного стану гуманітарної підготовки технічних фахівців авіаційної галузі. Для подолання виявлених суперечностей теоретично обґрунтовано педагогічні умови ефективної гуманітарної підготовки; розроблено структурно-функціональну модель гуманітарної підготовки майбутнього технічного фахівця авіаційної галузі з використанням інноваційних технологій (технологій проблемного та ситуаційного навчання, проектних та інформаційно-комунікаційних технологій) яка складається із цільового, методологічного, змістово-організаційного, оціночно-результативного блоків; представлено діагностичний інструментарій для визначення рівня гуманітарної підготовки. Ефективність запропонованої моделі та у її складі розробленого інноваційного навчально-змістового ресурсу, який включає оновлене навчально-методичне забезпечення навчальної дисципліни «Історія України та української культури», інтегрованих курсів «Основи політології, правознавства та психології», «Основи соціології, культурології та філософії», авторські спецкурси «Історія авіації України», «Корпоративна культура та етика ділового спілкування», підтверджено результатами педагогічного експерименту, який складався із підготовчого, констатувального та формувального етапів. На підставі розрахунків, порівняння результатів студентів контрольної та експериментальної груп зроблено висновок про перевагу розробленої структурно-функціональної моделі гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі із використанням інноваційних технологій навчання у порівнянні із існуючою традиційною моделлю. Определена роль гуманитарной подготовки в составе профессиональной подготовки будущих специалистов авиационной отрасли в учреждениях высшего образования Украины и ее место в составе их профессиональной компетентности. Доказано, что гуманитарная подготовка должна обеспечивать социальную и профессиональную адаптацию будущего специалиста, его способность мобильно и креативно реализовывать себя в условиях XXI века. Профессиональная подготовка современного технического специалиста должна происходить в синхронном взаимодействии трех составляющих: специально-профессиональной, фундаментально-исследовательской и гуманитарной. Выявлены противоречия, характерные для современного состояния гуманитарной подготовки технических специалистов авиационной отрасли. Для преодоления выявленных противоречий теоретически обоснованы педагогические условия эффективной гуманитарной подготовки; разработана структурно-функциональную модель гуманитарной подготовки будущего технического специалиста авиационной отрасли с использованием инновационных технологий (технологий проблемного и ситуационного обучения, проектных и информационно-коммуникационных технологий), которая состоит из целевого, методологического, содержательно-организационного, оценочно-результативного блоков; представлены диагностический инструментарий для определения уровня гуманитарной подготовки. Эффективность предложенной модели и в ее составе разработанного инновационного учебно-содержательного ресурса, который включает обновленное учебно-методическое обеспечение учебной дисциплины «История Украины и украинской культуры», интегриро ванных курсов «Основы политологии, правоведения и психологии», «Основы социологии, культурологии и философии», авторские спецкурсы «История авиации Украины», «Корпоративная культура и этика деловогообщения», подтверждено результатами педагогического эксперимента, который состоял из подготовительного, констатирующего и формирующего этапов. На основании расчетов, сравнения результатов студентов контрольной и экспериментальной групп сделан вывод о превосходстве разработанной структурнофункциональной модели гуманитарной подготовки будущих технических специалистов авиационной отрасли с использованием инновационных технологий обучения по сравнению с существующей традиционной моделью. The role of humanitarian training in the composition of professional training of future aviation industry specialists in higher education institutions of Ukraine and its place within their professional competence is determined. Methodology. The research uses theoretical methods, including theoretical and systematic analysis of scientific and educational literature, systematization, generalization of information. It is proved that humanitarian training should ensure the social and professional adaptation of the future specialist, his ability to realize himself mobile and creatively in the conditions of the 21st century. The professional training of a modern technical specialist should take place in a syn chronous process with interaction of three components: special-professional, fundamental-research and humanitarian. Results. The contradictions that characterize the current state of humanitarian training of aviation technical experts have been identified. To overcome the identified contradictions, the pedagogical conditions of the effective humanitarian training have been theoretically substantiated; a structural and functional model of humanitarian training of the future aviation industry technical expert with the use of innovative technologies (problem and situational training technologies, project and information and communication technologies) consisting of target, methodological, contentorganizational, and evaluative-resultative blocks has been developed; Diagnostic tools for determining the level of humanitarian training are presented. Originality. The effectiveness of the model for humanitarian training of future specialists of technical education is proved. Practical value. The effectiveness of the proposed model and its composition developed innovative educational and content resource, which includes updated educational and methodological support for the "History of Ukraine and Ukrainian Culture" course, integrated courses of "Fundamentals of Political Science, Law and Psychology", "Fundamentals of Sociology, Cultural Studies and Philology" , and author's special courses of "History of aviation in Ukraine", "Corporate culture and ethics of business communication" are confirmed by the results of pedagogical experiment consisted of preparatory, ascertaining and formative stages. Conclusions. On the basis of calculations and comparison of the students’ results of control and experimental groups, the conclusion is drawn about the advantage of the developed structural-functional model for humanitarian training of future technical specialists for aviation industry with the use of innovative training technologies in comparison with the existing traditional model.Документ Запровадження європейських інновацій при викладанні соціально-гуманітарних дисциплін у ВНЗ авіаційного профілю(Бізнес Інформ. - 2022. - №1. - C. 179–184, 2022) Хомяк, О. В.; Khomiak, O. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9654-6689; Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102; Кошева, Ю. В.; Kosheva, Yu. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0785-6234Висвітлено та теоретично обґрунтовано методики викладання у вищих навчальних закладах і запровадження в них різноманітних інновацій, включно з досвідом європейських країн. Контекст поставленої проблеми визначено широким колом наукових досліджень, однак запровадження європейських інновацій при викладанні соціально-гуманітарних дисциплін у ВНЗ авіаційного профілю потребує постійного вивчення та дослідження, враховуючи постійні зміни в освітньому процесі. Зазначено, що інноваційним методам викладання надається значна увага через те, що вони забезпечують потрібний «інноваційний клімат» у вищих навчальних закладах. Тобто сприяють розвиткові творчої активності та дослідницької ініціативи студентів, створюють основу для подальшого осмислення та розвитку правових знань, успішного застосування набутих знань на практиці. Наголошено, що упровадження інноваційних технологій при викладанні соціально-гуманітарних дисциплін дає можливість підготувати висококваліфікованих, конкурентоспроможних працівників, які здатні виконувати складні науково-дослідницькі, фахово-прикладні та творчі завдання. Підкреслено, що задля реформування та модернізації вищої освіти і науки в Україні потрібно створювати ефективне інноваційне освітнє середовище у вищих навчальних закладах за допомогою прогресивних нововведень, упровадження найсучасніших технологій, а також моделі навчання. При цьому навчальний процес має створюватися з урахуванням можливостей сучасних інформаційних технологій навчання.Документ Модель гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі у закладах вищої освіти(Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. - 2020. - № 1 (19) - С. 174-180, 2020) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102Обґрунтовано важливість та необхідність удосконалення гуманітарної підготовки студентів технічних спеціальностей для авіаційної галузі. За результатами дослідження доробок науковців щодо різних аспектів підготовки фахівців авіаційної галузі, проблем гуманітарної підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти технічного профілю розроблено авторську модель гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі з використанням інноваційних технологій.Визначено структуру моделі та охарактеризовано кожну із її складових. Обґрунтовано основні підходи та принципи її реалізації відповідно до поставленої мети. Описано компоненти змістово-організаційного блоку моделі: педагогічні умови, інноваційний навчально-змістовий ресурс, методи та організаційні форми навчання. Окреслено рівні гуманітарної підготовки, критерії для їх оцінки та запропоновано різні форми діагностики. Презентована модель являє собою цілісний педагогічний процес, спрямований на здобуття студентами якісних гуманітарних знань, практичних умінь та навичок їх застосування у подальшій освітній та професійній діяльності, взаємодії в соціумі.Документ Можливості інноваційних технологій щодо гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі: теоретичний аспект(Науковий вісник льотної академії. - 2019. - Випуск 6. - С.165 - 171., 2019) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102В статті обґрунтовано необхідність змін у гуманітарній підготовці майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі у закладах вищої освіти (ЗВО); наведено погляди науковців стосовно визначення сутності інноваційних технологій навчання; теоретично обґрунтовано можливість їх використання з метою вдосконалення гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі у ЗВО. В статье обоснована необходимость изменений в гуманитарной подготовке будущих технических специалистов авиационной отрасли в учреждениях высшего образования (УВО) приведены взгляды ученых относительно определения сущности инновационных технологий обучения; теоретически обоснована возможность их использования с целью совершенствования гуманитарной подготовки будущих технических специалистов авиационной отрасли в УВО. The article substantiates the need for changes in the humanitarian training of future aviation technical specialists in higher education institutions. The need for change is associated with the growth of technical equipment, the gradual increase in the proportion of intellectual work of aviation technicians, the need for constant updating of knowledge, the increasing number of tasks that need to be solved while working in a team.Документ Особливості викладання фінансового права в магістратурі юридичних спеціальностей(Електронне наукове фахове видання «Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти». - 2018. - Випуск №8 (Частина 1). - С. 148 - 156., 2018) Шмельова, А. С.; Shmeleva, A. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2903-6707; Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102На сьогодні недостатньо висвітленими залишаються питання щодо особливостей викладання дисципліни «Фінансове право» в магістратурі з погляду поєднання фінансово-правових знань із практико-орієнтовним підходом. Магістерська програма має поєднувати академічну складову та практико-орієнтовану складову багатьох спецкурсів. З’ясовано, що магістратура повинна бути органічно вписана в безперервний освітній процес і брати участь в реалізації місії євроінтеграції української освіти. Вивчення фінансового права має вестися паралельно з дослідницькою діяльністю, на яку в магістратурі повинно відводитися не менше половини навчального часу. Усвідомлюючи тонкощі фінансового права, студент одночасно знайомиться з технікою проведення наукового дослідження, набуває компетенції та навички дослідницької роботи, які потім зможе використовувати при реалізації індивідуальних і колективних науково-дослідних проектів, зокрема при підготовці магістерської роботи. Крім того, магістерська програма повинна максимально використовувати переваги наукової школи, на базі якої вона відкрита, і надавати магістрантові не лише цінні знання та компетенції, якими він зможе скористатися у своїй професійній діяльності практикуючого юриста, а й навички проведення самостійного дослідження. В настоящее время недостаточно изученными остаются вопросы преподавания дисциплины «Финансовое право» в магистратуре с точки зрения сочетания финансово-правовых знаний с практико-ориентированным подходом. Магистерская программа должна сочетать академическую составляющую и практико-ориентированную составляющую многих спецкурсов. Также следует учитывать, что магистратура должна быть органично вписана в непрерывный образовательный процесс и участвовать в реализации миссии евроинтеграци украинского образования. Изучение финансового права должно вестись параллельно с исследовательской деятельностью, на которую в магистратуре должно отводиться не менее половины учебного времени. Кроме этого, магистерская программа должна максимально использовать преимущества научной школы, на базе которой она открыта, и предоставлять магистранту не только ценные знания и компетенции, которыми он сможет воспользоваться в своей профессиональной деятельности практикующего юриста, но и навыки проведения самостоятельного исследования. The teaching of financial law in the master-degree program is associated with the following objective difficulties: the transition of Ukrainian legal education to the modern system of education and the question of the place of financial law in the legal sciences. In the works of modern researchers, the issues of the teaching of the discipline “Financial Law” in the master-degree program, that is, a combination of financial and legal knowledge with a practical-orientated approach in studying the relations arising in the field of public finances, remain insufficiently highlighted. The purpose of this work is to create the preconditions for obtaining deep knowledge of the law norms that regulate financial relations, assimilation and understanding of the features of the content of legal relations in the field of financial activity of the state, development of skills to solve complex financial and legal problems. Teaching of financial law aims at creating a general idea of the financial basis of state power, a system of state revenues that are transformed into public expenditures that ensure the vital functions of the state and fulfill its functions. The Master’s program must combine the academic component and the practice-oriented component of many special courses. It should be borne in mind that the Master’s degree must be organically incorporated into the continuing educational process and participate in the implementation of the mission of European integration of Ukrainian education. An important principle in developing a master’s program is that the study of financial law should be conducted along with research activities, which should be at least a half of the time in the master-degree program. Examining the finer points of financial law, the student simultaneously acquaints with the technique of conducting scientific research, acquires competencies and research skills, which then can be used while implementing individual and collective research projects, including the preparation of a master's thesis. The Master's program should focus on the most complex problems of applying financial law, maximize the benefits of a scholarly school on which it is open, and provide the masters with not only valuable knowledge and competences that they can use in their professional practice as a practicing lawyer, but also the skills of conducting independent study.Документ Особливості сучасних методів викладання правових дисциплін в магістратурі закладів вищої освіти України(Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика. Серія: Педагогіка». - 2018. - Випуск 5 (9)., 2018) Шмельова, А. С.; Shmeleva, A. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2903-6707; Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102У статті розглядаються активні та інтерактивні форми проведення занять, які формують фахові компетентності магістрантів юридичних спеціальностей. З урахуванням особливостей підготовки магістрантів проведений аналіз методів викладання правових дисциплін у сучасних закладах вищої освіти. Детально розглянута доцільність застосування інтерактивних методик організації навчальних дискусій, діалогів, тренінгів. До інтерактивних форм проведення навчальних занять при викладанні фахових дисциплін також належать такі як майстер-клас та ділова гра, що сприяють розвитку критичного мислення і комунікаційних навичок, впливають на підвищення рівня сформованості фахової компетентності магістрантів юридичних спеціальностей. Автори наголошують на необхідності застосування сучасних інтерактивних методів навчання, що уможливлює розвиток здібностей кваліфікованого вирішення професійних завдань майбутніми фахівцями. Автори наводять аналітичні дані, які фіксують розробленість окресленої тематикою статті проблеми у науці і педагогічній практиці, спираючись на думку учених і педагогів сучасності, які пропонують інноваційні методики і технології освіти і навчання майбутніх фахівців, зокрема це: технології інтенсивного навчання, активні методики організації науково-дослідної роботи, інтерактивне навчання, адаптивні технології управління освітнім процесом та ін. Перспективним вектором подальших досліджень у напряму підвищення якості процесу викладання правових дисциплін у магістратурі закладів вищої освіти України вважається адаптивний підхід до розв’язку цієї проблеми. В статье рассматриваются активные и интерактивные формы проведения занятий, которые способствуют формированию профессиональной компетентность у магистрантов юридических специальностей. С учетом особенностей подготовки магистрантов проведен анализ методов преподавания правовых дисциплин в современных учреждениях высшего образования. Подробно рассмотрена целесообразность применения интерактивных методик организации учебных дискуссий, диалогов, тренингов. К интерактивным формам проведения учебных занятий при преподавании специальных дисциплин также относятся такие, как мастер-класс и деловая игра, которые способствуют развитию критического мышления и коммуникационных навыков, влияющих на повышение уровня сформированности профессиональной компетентности магистрантов юридических специальностей. Авторы подчеркивают необходимость применения современных интерактивных методов обучения, что делает развитие способностей квалифицированного решения профессиональных задач будущими специалистами юриспруденции. Авторы приводят аналитические данные, которые фиксируют разработанность обозначенной тематики статьи в науке и педагогической практике. Опираясь на мнение ученых и педагогов современности, которые предлагают инновационные методики и технологии образования и обучения будущих специалистов, авторы предлагают использование технологий интенсивного обучения, активных методик организации научноисследовательской работы, методов интерактивного обучения, адаптивных технологий управления образовательным процессом и др. Одним из перспективных векторов дальнейших исследований в направлении повышения качества процесса преподавания правовых дисциплин в магистратуре заведений высшего образования Украины выделяется адаптивный подход обучения будущих магистрантов правовым дисциплинам. The article deals with active and interactive forms of conducting classes, which form professional competencies of students in the master's program in legal professions. Taking into account the peculiarities of the preparation of master’s students, an analysis of teaching methods of legal disciplines in modern high school was conducted. The appropriateness of using discussions, dialogues, workshops was considered in detail. Interactive forms of learning also include such types of learning as a master class and a professional simulation game that contribute to the development of critical thinking and communication skills. The use of modern active teaching methods enables the future specialists to develop the ability to efficiently perform professional tasks.Документ Педагогічні умови ефективної гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі з використанням інноваційних технологій(Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. - 2020. - Вип. 69. - С. 164-168, 2020) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102Статтю присвячено визначенню та теоретичному обґрунтуванню педагогічних умов ефективної гуманітарної підготовки технічних фахівців авіаційної галузі у закладах вищої освіти України. Доведено необхідність гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі, яка забезпечує соціальну і професійну адаптацію, мобільність майбутнього фахівця в умовах сьогодення, збільшує діапазон академічних та життєвих навичок, необхідних для успішної освітньої та професійної діяльності, життєдіяльності в соціумі. Наголошується на тому, що гуманітарна підготовка майбутнього технічного фахівця авіаційної галузі повинна визначатись новою якістю, пов’язаною зі зміною та оновленням змісту навчальних дисциплін, їх інформаційною та технологічною наповненістю, методикою викладання, мотивами студентів, їх інтелектуальними навичками та уміннями, прийомами та засобами пізнавальної діяльності. На основі студіювання праць науковців подано визначення дефініції «педагогічні умови забезпечення ефективної гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі з використанням інноваційних педагогічних технологій». До педагогічних умов ефективної гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі з використанням інноваційних технологій автором віднесено: формування позитивної мотивації до гуманітарної підготовки у майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі (реалізація моделі Дж. Келлера «Мотивації ARCS: проектування мотиваційних інструкцій»); оновлення змісту гуманітарної підготовки з урахуванням можливостей інноваційних технологій навчання (реалізація міждисциплінарного підходу та методики навчання, основаної на принципі «створи», замість принципу «повтори»; викладання та навчання з використанням можливостей інноваційних технологій навчання (технологій проблемного та ситуаційного навчання, проектної та інформаційно-комунікаційної технологій); творча співпраця викладачів кафедр природничих, технічних і гуманітарних дисциплін (розробка змісту кейсів, визначення тем міжпредметних інформаційних, ознайомчо-орієнтовних та дослідницьких проектів, пов’язаних із майбутньою професійною діяльністю тощо); готовність викладачів гуманітарних дисциплін до використання інноваційних технологій в освітньому процесі. Розкрито сутність кожної із виділених педагогічних умов. Статья посвящена определению и теоретическому обоснованию педагогических условий эффективной гуманитарной подготовки технических специалистов авиационной отрасли в учреждениях высшего образования Украины. Доказана необходимость гуманитарной подготовки будущих технических специалистов авиационной отрасли, обеспечивающей социальную и профессиональную адаптацию, мобильность будущего специалиста в условиях, увеличивает диапазон академических и жизненных навыков, необходимых для успешной образовательной и профессиональной деятельности, жизнедеятельности в социуме. Отмечается, что гуманитарная подготовка будущего технического специалиста авиационной отрасли должна определяться новым качеством, связанным с изменением и обновлением содержания учебных дисциплин, их информационной и технологической наполненностью, методикой преподавания, мотивами студентов, их интеллектуальными навыками и умениями, приемами и средствами познавательной деятельности. На основе исследования работ ученых представлено определение дефиниции «педагогические условия обеспечения эффективной гуманитарной подготовки будущих технических специалистов авиационной отрасли с использованием инновационных педагогических технологий». К педагогическим условиям эффективной гуманитарной подготовки будущих технических специалистов авиационной отрасли с использованием инновационных технологий автором отнесено: - формирование положительной мотивации к гуманитарной подготовке у будущих технических специалистов авиационной отрасли (реализация модели Дж. Келлера «Мотивации ARCS: проектирование мотивационных инструкций»); обновление содержания гуманитарной подготовки с учетом возможностей инновационных технологий обучения (реализация междисциплинарного подхода и методики обучения, основанной на принципе «сотворения», вместо принципа «повторы»; преподавание и обучение с использованием возможностей инновационных технологий обучения (технологии проблемного и ситуационного обучения, проектной и информационно-коммуникационной технологий); творческое сотрудничество преподавателей кафедр естественных, технических и гуманитарных дисциплин (разработка содержания кейсов, определение тем межпредметных информационных, ознакомительно-ориентировочных и исследовательских проектов, связанных с будущей профессиональной деятельностью); готовность преподавателей гуманитарных дисциплин к использованию инновационных технологий в образовательном процессе. Раскрыта сущность каждого из выделенных педагогических условий. The article is devoted to the definition and theoretical substantiation of the pedagogical conditions of the effective humanitarian training of technical specialists in aviation industry in higher educational institutions of Ukraine. The necessity of humanitarian training of the future technical specialists of the aviation industry that provides social and professional adaptation, mobility of the future specialist in the present conditions, and increases the range of academic and life skills necessary for successful educational and professional activity, life in society, has been proved. It is emphasized that the humanitarian training of the future aviation technical specialist should be determined by the new quality associated with the change and updating of the content of the educational disciplines, their information and technological content, teaching methods, students’ motives, their intellectual skills and abilities, techniques and means of cognitive activity. Based on the study of the works of the scientists, the definition of “pedagogical conditions for ensuring the effective humanitarian training of future technical specialists in the aviation industry using innovative pedagogical technologies” is presented. The pedagogical conditions of effective humanitarian training of future aviation technical experts using innovative technologies include: formation of positive motivation towards the humanitarian training of future aviation technical experts (implementation of George Keller’s model “Motivations of ARCS: projection of motivational instructions)”; updating the content of humanitarian training, taking into account the possibilities of innovative learning technologies (implementation of a multidisciplinary approach and teaching methods based on the principle of “create”, instead of the principle of “repeat”; teaching and learning using the possibilities of innovative learning technologies (problem and situational learning technologies, project and information and communication technologies); creative cooperation of the teachers of the departments of natural, technical and humanitarian disciplines (development of the cases’ content, definition of topics of the crosscurricular information, acquaintance-oriented and research projects related to the future professional activity, etc.); readiness of the teachers of humanities to use innovative technologies in the educational process. The essence of each of the selected pedagogical conditions is revealed.Документ Психофізіологічні вимоги льотної професії до пілота цивільної авіації(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 18 трав. 2023 р.). – Кременчук - Харків : ХНУВС, 2023. – С. 645-647, 2023) Кошева , Ю. В.; Kosheva, Yu. V.; Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; Хомяк , О. В.; Khomiak, O. V.Наголошено, що завдання забезпечення безпеки польотів вирішується вдосконаленням авіаційної техніки і пристосування її до вимог людини; раціоналізацією навчання і виховання льотних кадрів; психологічним відбором відповідного контингенту, включаючи відбір за допомогою засобів фізичної підготовки. Тому система вивчення особистості майбутніх спеціалістів цивільної авіації повинна спиратися на основні принципи і методи психології.Документ Роль та проблеми гуманітарної підготовки майбутніх технічних фахівців авіаційної галузі(Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. - 2019. - Випуск 2 (115). - С. 42 - 47., 2019) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102Визначено роль гуманітарної підготовки майбутніх фахівців інженерно-технічних спеціальностей у закладах вищої освіти України та у їх складі технічних фахівців авіаційної галузі. Доведено, що гуманітарна підготовка разом із спеціальною професійною підготовкою забезпечує соціальну і професійну адаптацію, мобільність майбутнього фахівця на ринку праці, здатність до самоосвіти та самовдосконалення. Встановлено, що основні проблеми гуманітарної підготовки пов’язані із ізольованістю циклу навчальних дисциплін гуманітарної підготовки, відсутністю міждисциплінарної інтеграції; невідповідністю сучасними вимогам змісту, форм, методів та підходів до викладання навчальних дисциплін гуманітарного циклу; відсутністю кооперації випускових кафедр і кафедр гуманітарної підготовки; недооцінкою студентами значення гуманітарних знань та відсутністю мотивації до їх вивчення. Зроблено висновок, що гуманітарна підготовка повинна будуватись на основі інтеграції змісту гуманітарних, природничих та професійно зорієнтованих навчальних дисциплін, гуманітарні знання повинні бути професійно-спрямовані. Определена роль гуманитарной подготовки будущих специалистов инженерно-технических специальностей в высших учебных заведениях Украины и в их составе технических специалистов авиационной отрасли. Доказано, что гуманитарная подготовка вместе со специальной профессиональной подготовкой обеспечивает социальную и профессиональную адаптацию, мобильность будущего специалиста на рынке труда, способность к самообразованию и самосовершенствованию. Установлено, что основные проблемы гуманитарной подготовки связаны с изолированностью цикла учебных дисциплин гуманитарной подготовки, отсутствием междисциплинарной интеграции; несоответствием современным требованиям содержания, форм, методов и подходов к преподаванию учебных дисциплин гуманитарного цикла; отсутствием кооперации выпускающих кафедр и кафедр гуманитарной подготовки; недооценкою студентами значения гуманитарных знаний и отсутствием мотивации к их изучению. Сделан вывод, что гуманитарная подготовка должна строиться на основе интеграции содержания гуманитарных, естественных и профессионально ориентированных учебных дисциплин, гуманитарные знания должны быть профессионально-направленные. Purpose. The article aims to study the opinions of scientists about role and problems of humanitarian training of future specialists in technical majors. Methodology. The research uses theoretical methods, among which are the following: theoretical and systematic analysis of scientific and educational literature, systematization, generalization of information. Results. The role of humanitarian training of future specialists in engineering and technical specialties in institutions of higher education of Ukraine and their technical specialists in the aviation industry is determined. It is proved that the humanitarian training of future technical specialists in aviation industry, along with special professional training, ensures social and professional adaptation, mobility of future specialist in the labor market, ability to self-education and self-improvement. It is established that the main problems of humanitarian training are connected with the isolation of the humanitarian educational disciplines training cycle, the lack of interdisciplinary integration; inconsistency with modern requirements of content, forms, methods and approaches to teaching of humanitarian disciplines; lack of cooperation between graduate departments and departments of humanitarian training; the students underestimation of the importance of humanitarian knowledge and lack of motivation to study them. Originality. It was proved the necessity of further development of the idea of improving the training of future specialists in the context of humanization of higher technical education. Practical value. The main reasons of ineffective humanitarian training of specialists of technical specialties in institutions of higher education are established. Conclusions. Humanitarian training of future technical specialists in aviation industry should be based on integration of content of humanities, natural sciences and professionally oriented academic disciplines. The humanities should be professional-oriented, which will be operated by a future specialist in the field of professional activities.Документ Щодо проблеми формування джерел розосередженої генерації в умовах залізорудних підприємств(Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Технічні науки». 2018. - Т. 29 (68). Ч. 2. - № 4 С. 31–35, 2018) Бойко, С. М.; Boiko, S. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9778-2202; Носач, І. В.; Nosach, І. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0637-7840; Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102; Хебда, А. С.; Khebda, A. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1917-9509Метою роботи є аналіз можливості й особливостей застосування методу лінійної згортки для вибору альтернативних джерел електричної енергії з можливих варіантів реалізації в умовах залізорудних підприємств і розрахунок за цією методикою альтернативного джерела електричної енергії для конкретних умов. Обраний для вибору джерела альтернативної енергії метод лінійної згортки дає змогу максимально виключити людський фактор із процесу формування джерел розосередженої енергії на базі альтернативних джерел енергії в умовах залізорудних підприємств за умови відповідного вибору критеріїв. За результатами розрахунку за методом лінійної згортки виявлено, що при заданих умовах вітроенергетичні установки є оптимальним варіантом серед представлених джерел альтернативної енергії для формування джерел розосередженої генерації в структурі комплексу електропостачання-електроспоживання залізорудного підприємства. Целью работы является анализ возможности и особенностей применения метода линейной свертки для выбора альтернативных источников электрической энергии из возможных вариантов реализации в условиях железорудных предприятий и расчет по этой методике альтернативного источника электрической энергии для конкретных условий. Выбранный для выбора источника альтернативной энергии метод линейной свертки позволяет максимально исключить человеческий фактор из процесса формирования источников рассредоточенной энергии на базе альтернативных источников энергии в условиях железорудных предприятий при условии соответствующего выбора критериев. По результатам расчета по методу линейной свертки обнаружено, что при заданных условиях ветроэнергетические установки являются оптимальным вариантом среди представленных источников альтернативной энергии для формирования источников рассредоточенной генерации в структуре комплекса электроснабжения электропотребления железорудного предприятия. The purpose of this work is to analyze the possibility and features of the use of the method of linear convolution for the choice of alternative sources of electric power from possible options in the conditions of iron ore enterprises and the calculation of this method of an alternative source of electric energy for specific conditions. The method of linear convolution chosen to select an alternative energy source allows to exclude as much as possible the human factor from the process of formation of distributed energy sources based on alternative sources of energy in the conditions of iron ore enterprises, subject to the appropriate choice of criteria. According to the results of the calculation by the method of linear convolution, it was found that under given conditions, wind power plants are the best option among the presented sources of alternative energy for the formation of distributed generation sources in the structure of the electricity supply system-the electricity consumption of the iron ore company.Документ Історичні подвиги жінок із України у війнах(Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Сер.: Історичні науки. – 2023. – Т. 34 (73), № 1. - С. 62-68, 2023) Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102; Хомяк, О. В.; Khomiak, O. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9654-6689Розглянуто історичні подвиги жінок із України у Другій світовій війні та війні, яку розв’язала Росія проти України у 2014 році, а також затронуто тему повномасштабного вторгнення РФ в Україну 24 лютого 2022 року. Досліджено як війна змінила жіноче життя, розкрила зовсім нові здібності, які досі були їм не притаманні. Війна навчила їх виживати, коли чоловіки на фронті, підіймати дітей, а багатьом з них довелося брати до рук зброю і йти на фронт захищати рідну країну. Розглянуто, як жінкам через війну довелося стояти на рівні із чоловіками: стріляти, рятувати поранених, тягнучи їх із поля бою на своїх плечах, бути партизанками. З’ясовано, що подвиги жінок внесли і продовжують вносити вагомий внесок в майбутнє України, захищаючи її вільне майбутнє. Описано, як жінки допомагають приблизити перемогу в тилу, виконуючи не менш важливі завдання, ніж на фронті, звернуто увагу на роботу волонтерів, без яких було б не можливо протистояти агресору.