Наукові публікації (Scientific publications). УДК 343.2/.7
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/282
Переглянути
613 результатів
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Публікація Кримінально-правові гарантії засобів масової інформації у сфері здійснення громадського контролю за діяльністю Національної поліції(Актуальні питання функціонування системи кримінальної юстиції України : тези доп. учасників наук.-практ. семін. (м. Харків, 16 трав. 2020 р.). - Харків, 2020 - С. 10-14, 2020) Василенко, В. М.; Vasylenko, V. M.; Viktor VasylenkoВідзначено, що кримінально-правові гарантії діяльності засобів масової інформації щодо здійснення громадського контролю взагалі, а також за діяльністю поліції зокрема, забезпечуються за допомогою інституту юридичної відповідальності, тобто притягнення особи, котра порушує гарантовані законом права громадян в сфері здійснення громадського контролю, до кримінальної відповідальності.Документ Поняття військових злочинів(Актуальні питання функціонування системи кримінальної юстиції України : тези доп. учасників наук.-практ. семін. (м. Харків, 16 трав. 2020 р.). - Харків, 2020 - С. 24-26, 2020) Бершов, Г. Є.; Bershov, H. Ye.Запропоновано під військовими злочинами розуміти передбачені кримінальним законодавством винні кримінально карані суспільно небезпечні діяння, які вчиняються військовослужбовцями, військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів, а також їх співучасниками, іншими особами, визначеними законом, в обстановці та способами, зумовленими сферою проходження та несення військової служби.Документ Щодо визначення поняття військових злочинів(Європейські перспективи. - 2016. - № 2. - С. 216-221, 2016) Бершов, Г. Є.; Bershov, H. Ye.У статті зазначено, що визначення військових злочинів є першим кроком під час розроблення належного криміналістичного забезпечення розслідування кримінальних правопорушень проти встановленого порядку несення військової служби. Здійснено аналіз законодавчого тлумачення терміну «військові злочини» та наукових напрацювань у цій царині. Узагальнено досвід нормативно-правової регламентації поняття «військові злочини» у зарубіжних країнах. З’ясовано, що в багатьох країнах англо-саксонської та континентальної правових систем питання про визначення в кримінальному праві поняття військових злочинів не є врегульованим, а в міжнародному кримінальному праві військові злочини в основному зводяться до порушень правил і норм під час збройних конфліктів. Наголошено, що під час формування визначення військових злочинів як об’єкту криміналістичного дослідження, важливо вказати властиві цій категорії кримінальних правопорушень особливості механізму вчинення, які дозволяють не тільки їх розмежовувати з-поміж інших правопорушень, а й організувати їх «швидке, неупереджене та повне досудове розслідування». Виокремлено й охарактеризовано основні риси поняття військових злочинів: сфері їх учинення (проходження та несення військової служби); способах учинення (порушення встановленого порядку проходження та несення військової служби), зумовлених військовою сферою; особі злочинця (вчиняються військовослужбовцями, військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів, а також їх співучасниками, іншими особами, визначеними законом).Публікація Урахування загальних засад призначення покарання у разі його призначення за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст. 270 КК України(Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. - 2024. - № 4. - С. 119-124, 2024) Ященко, А. М.; Yashchenko, A. M.; Ященко Андрій МиколайовичУ статті наголошується на тому, що на жаль, практика призначення покарання за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст. 270 «Порушення встановлених законодавством вимог пожежної або техногенної безпеки» є незначною. Констатується відсутність випадків виходу суду за межі санкції при призначенні покарання за вчинення діяння, передбаченого ст. 270 КК України, що свідчить про належність формалізованої законодавцем санкції за вчинення цього правопорушення. Визначається перелік положень Загальної частини КК України, які повинні враховуватися при призначенні покарання. Констатується проблемність безпосереднього урахування ступеня тяжкості вчиненого правопорушення при призначенні покарання у контексті такого урахування відповідно до ст. 12 КК України. Зазначається, що аналіз особи винного як елементу засади призначення покарання здатний сформувати уявлення про портрет типового правопорушника, який вчиняє певне правопорушення, що в подальшому може покращити діяльність із його запобігання. У статті аналізуються основні характеристики осіб, які притягувалися до кримінальної відповідальності за вчинення діяння, передбаченого ст. 270 КК України. Окреслюється відсутність значної різноманітності щодо пом’якшуючих та обтяжуючих покарання обставин, які враховуються судом при його призначенні за вчинення діяння, передбаченого ст. 270 КК України.Документ Поняття корупційних злочинів, поєднаних із отриманням неправомірної вигоди(Теоретичні питання юриспруденції і проблеми правозастосування: виклики ХХІ століття : тези доп. учасників VIII Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 24 лист. 2023 р.). - Харків, 2023. - С. 53-56, 2023) Гаврилюк, І. Д.; Havryliuk, I. D.Зазначено, що корупційними злочинами, поєднаними із отриманням неправомірної вигоди є передбачені кримінальним законодавством діяння з ознаками корупції, які вчиняються службовою особою у спосіб, пов’язаний із використанням свого статусу та становища заради збагачення шляхом отримання неправомірної вигоди.Публікація Criminal responsibility for ecocide resulting from the military aggression of russia(European Journal of Environmental Sciences. – 2024. – Vol. 14, № 1. – P. 24–32, 2024) Kharytonov, S. O.; Orlovskyi, R.; Us, O.; Iashchenko, A.; Ященко, А. М.; Maslova, O.; Ященко Андрій МиколайовичВійськова агресія Росії проти України призвела до знищення природних ресурсів, екосистем та інфраструктури. Ці дії порушили міжнародні принципи екологічної безпеки. Військові дії завдали серйозної шкоди заповідникам, водно-болотним угіддям, ґрунтам. Забруднення повітря та води має транскордонний вплив. Дії Росії загрожують майбутнім поколінням і клімату. Тому створення механізму забезпечення екологічної безпеки є актуальною проблемою світової цивілізації. Тому метою даного дослідження є аналіз кримінальної відповідальності за екоцид в умовах російської військової агресії та визначення існуючих законодавчих проблем у цій сфері та шляхів їх подолання. Методологія дослідження екоциду та його зв’язку з військовою агресією Росії включає аналіз, синтез, індукцію, дедукцію, діалектику, аналітику, аналогію, абстракцію та узагальнення. Ці методи допомагають розкрити суть проблеми, закріпити правові норми, розробити рекомендації та пріоритети регулювання екоциду.Документ Поняття воєнних злочинів(Теоретичні питання юриспруденції і проблеми правозастосування: виклики ХХІ століття : тези доп. учасників VI Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 30 черв. 2022 р.). - Харків: НДІ ППСН, 2022. - С. 102-104, 2022) Тимошко, В. В.; Tymoshko, V. V.Зазначено, що під поняттям воєнних злочинів слід розуміти різновид міжнародних злочинів, який є винним (умисним і свідомим) суспільно небезпечним діянням, що полягає у серйозному порушені законів і звичаїв війни, визначених міжнародним гуманітарним правом, та вчиняється спеціальним суб’єктом (комбатантом, прирівняними до них особами).Публікація Розпалювання національної, регіональної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті (проблеми суб’єктного складу та особливості кримінальної відповідальності за ст. 161 КК України)(Протидія кримінальним правопорушенням на деокопованих територіях : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Кропивницький, 27 жовт. 2023 р.). – Кропивницький, 2023. – С. 27-32, 2023) Ященко, А. М.; Yashchenko, A. M.; Ященко Андрій МиколайовичЗазначено, що чинне національне кримінальне законодавство у сфері протидії розпалювання національної, регіональної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті, стосовно дій вчинених іноземними громадянами, й насамперед громадянами РФ, в тому числі у сфері медіа, як з використанням ЗМІ, так і за безпосередньою причетністю ЗМІ, потребують вдосконалення. Запропоновано деякі зміни у цьому напрямку.Публікація Праву на життя комбатантів – належний кримінально-правовий захист(Протидія кримінальним правопорушенням на деокопованих територіях : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Кропивницький, 27 жовт. 2023 р.). – Кропивницький, 2023. – С. 10-13, 2023) Орлов, Ю. В.; Orlov, Yu. V.; Орлов Юрій ВолодимировичНаголошено на необхідності формувати адекватну доказову базу злочину агресії, аби мати об’єктивне і задокументоване уявлення про його масштаб, забезпечити в майбутньому відповідну спрямованість та обсяги функціонування механізмів міжнародної кримінальної юстиції та, зрештою, забезпечити захист права людей на життя. Існує гостра потреба у відповідній зміні правозастосовної практики, приведення її у відповідність до міжнародних принципів права, визнаних цивілізованими народами світу, до принципів і норм Конституції України, які гарантують кожному право на життя.Документ Забруднення та псування земельних ресурсів України, як ознака кримінальних правопорушень проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку в умовах російської воєнної агресії(ScienceRise: Juridical Science. - 2023. - № 2( 24). - P. 31-37, 2023) Шульга, А. М.; Shulha, A. M.Стаття присвячена проблемам пов’язаним із правовою охороною земельних ресурсів України, що зазнали суттєво негативного впливу під час здійснення військової агресії та ведення бойових дій з боку так званої російської федерації. У роботі визначаються та аналізуються види забруднення та псування земельних ресурсів, яке виникає внаслідок здійснення військової агресії та ведення бойових дій з боку російської федерації, як країни-агресора. Таке забруднення та псування земельних ресурсів отримало назву воєнно-техногенне забруднення земельних ресурсів. Констатується, що ведення не тільки активних, а й пасивних бойових дій спричиняє непоправної шкоди земельним ресурсам. Це проявляється у механічному, фізичному, хімічному, біологічному забрудненні ґрунтового покриву земель різної категорії. Також, наприклад, риття окопів, укріплених районів, сховищ для боєприпасів та особового складу, капонірів для військової техніки спричиняє деградацію ґрунтового покриву земель. Наслідки цих дій свідчать про наявність ознак такого кримінального правопорушення як «Екоцид» – стаття 441 Кримінального кодексу України. Робляться висновки про те, що: 1) воєнно-техногенне забруднення ґрунтового покриву земель спричиняє безпосереднє забруднення ґрунтів небезпечними речовинами військового характеру, а також їх деградацію; 2) такі наслідки є суспільно небезпечними для людини та довкілля з огляду на систему взаємодії «ґрунт-рослина», «ґрунт-рослина-людина»; 3) в цілому кваліфікація такого забруднення ґрунтового покриву земель має відбуватися за статтею 441 «Екоцид» Кримінального кодексу України без застосування норм Розділу VIII «Кримінальні правопорушення проти довкілля»; 4) встановлення доказової бази має здійснюватися спільними зусиллями національними та міжнародними правоохоронними органами; 5) відшкодування завданих збитків від забруднення та псування земельних ресурсів має відбуватися за рахунок контрибуції та репарації з боку росії, як держави-агресора.