Наукові публікації (Scientific publications). УДК 31
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/210
Переглянути
9 результатів
Результати пошуку
Публікація Принципи резильєнтності системи освіти в умовах соціального потрясіння (на прикладі українських шкіл в умовах російсько-української війни)(Грані. - 2024. - № 1. - С. 139-150, 2024) Нечітайло, І. С.; Nechitailo, I. S.; Алієва, А.; Aliieva, A.; Борюшкіна, О.; Boriushkina, O.; Ірина НечітайлоПовномасштабне вторгнення росії в Україну, розпочате 24 лютого 2022 р., призвело до суттєвих змін у функціонуванні всіх соціальних інститутів, спричинило кризові стани у кожному з них. Викликана війною криза не оминула й систему освіти. Зауважено, що функціонування української системи освіти вимагає поглибленого розуміння ключових рушійних механізмів і процесів, базових принципів резильєнтності. Встановлено, що метою статті є визначення принципів резильєнтності освітньої системи в умовах глобальних соціальних потрясінь (на прикладі шкіл м. Харкова в умовах російсько-української війни). Результати. Освітню резильєнтність охарактеризовано як здатність освітніх систем та учасників освітнього процесу протистояти потрясінням і стресам, адаптуватися до них і відновлюватися після них. Виявлено індикатори освітньої резильєнтності. Презентовано результати дослідження, проведеного авторами (листопад 2022 – січень 2023; фокусовані групові інтерв’ю з батьками українських школярів з регіонів України, які є найбільш постраждалими від війни (Харківська, Донецька, Луганська області); глибинні інтерв’ю з представниками педагогічного складу харківських шкіл). Висновки. Сформульовані принципи освітньої резильєнтності, з’ясовано, що резильєнтні заклади освіти: швидко приймають рішення; мають сильних авторитетних керівників; мають педагогічний склад, стосунки в якому будуються на взаємній повазі, довірі, допомозі; здатні організувати комунікаційні процеси попри обставини і труднощі; здатні передбачити можливі труднощі; мають налагоджену систему взаємодії «вчителі-учні-батьки»; мають налагоджену систему внутрішньої підтримки учасників освітнього процесу; будують реалістичні плани та вірять у власну здатність їх реалізувати; вірять у майбутнє та бачать його у позитивному ключі; мають стійку систему цінностей.Документ Adverse Childhood Experiences and Posttraumatic Stress Disorder among Ukrainian College Students: Mediating Role of Intimate Partner Violence and Lifetime Trauma Experience(www.researchsquare.com, 2024) Burlaka, V. V.; Бурлака, В. В.; Shyrokonis, Yu.; Burlaka, Ju.; Bogdanov, R.; Serdiuk, O. O.; Сердюк, О. О.; Javanbakht, A.Це дослідження оцінювало поширеність посттравматичного стресового розладу та його зв’язок з несприятливим досвідом дитинства, інтелектуальними фізичними наслідками та життєвими травмами в контексті російської війни проти України.Публікація Нормалізація життя як функція закладів освіти в умовах війни (на прикладі українських шкіл)(Габітус. - 2024. - Вип. 58. - С. 53-57, 2024) Нечітайло, І. С.; Nechitailo, I. S.; Ірина НечітайлоРозглянуто концептуалізація такої неспецифічної функції закладів освіти (а разом із тим й інституту освіти у цілому), як нормалізація життя, що проявила і проявляє себе в умовах війни. Підкреслено, що війна є тією катастрофічною подією, яка має глобальні масштаби і наслідки та переводить усіх без винятку громадян суспільства, яке від неї потерпає, у стан уразливості. Їхнє життя потребує нормалізації для того, щоб витримувати навантаження тяжких воєнних умов, умовностей, обмежень тощо. Така функція освіти, як нормалізація життя в умовах війни, передбачає певне підтягування наявних умов життя учасників освітнього процесу до довоєнного рівня, зокрема в аспектах налагодження ритму життя, розпорядку дня, забезпечення соціальної виключності, комунікації, потреби у спілкуванні з іншими людьми, що відрізняються за віком, статтю та іншими особистісними і соціальними характеристиками.Документ Війна у фокусі кримінолого-аксіологічного аналізу(Злочинність і протидія їй в умовах війни та у повоєнній перспективі: міждисциплінарна панорама : зб. тез доп. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 19 квіт. 2024 р.). – Вінниця : ХНУВС, 2024. – С. 318-323, 2024) Сокуренко, В.В.; Sokurenko, V.V.Наголошено, що війна – тригер ціннісних зрушень суспільства, що спонукає до постановки питань про ключові фактори консолідації: засновків, підстав бути разом українцям, образу спільного майбутнього, зрештою – проєкту майбутнього (саме майбутнього, а не самобутнього минулого), заради якого раціонально зрозумілою та екзистенційно можливою стане самопожертва.Документ Соціальні наслідки війни: проблеми фізичного та психологічного відновлення(Особистість, суспільство, війна: тези доп. учасників міжнар. психолог. форуму (м. Харків, 7 квіт. 2023 р.). – Харків, 2023. – С. 159-160, 2023) Моргунов, О. А.; Morhunov, O. A.Зазначено, що вплив соціальних наслідків війни на фізичне та психологічне здоров’я учасників бойових дій стає актуальним питанням, що вимагає постійного контролю та вирішення після повернення військових додому.Публікація Втрати та перемоги: суспільний вимір війни(Особистість, суспільство, війна: тези доп. учасників міжнар. психолог. форуму (м. Харків, 7 квіт. 2023 р.). – Харків, 2023. – С. 77-80, 2023) Євдокімова, О. О.; Yevdokimova, O. O.; Нечітайло, І. С.; Nechitailo, I. S.; Olena YevdokimovaНадано дані соціологічного моніторингу щодо наявності позитивних або негативних зсувів на рівні масової свідомості, ціннісного зрізу наявних настроїв населення України.Документ Волонтерство, як соціальний феномен(Особистість, суспільство, війна: тези доп. учасників міжнар. психолог. форуму (м. Харків, 7 квіт. 2023 р.). – Харків, 2023. – С. 60-63, 2023) Гребенюк, А. А.; Hrebeniuk, A. A.У тезах доповіді розглянуто волонтерство як соціальний феномен. Зазначено, що воно є ефективним інструментом для конструювання суспільства, розвитку соціальних змін та підвищення відповідальності кожного за існування і подолання певних соціальних проблем.Публікація Війна і мир у науковій спадщині Питирима Сорокіна(Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави : тези доп. ХІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 9 груд. 2022 р.). – Вінниця, 2022. – С. 207-210, 2022) Головко, О. В.; Golovko, O. V.; Олександра ГоловкоПроаналізовано соціологічну спадщину П.О. Сорокіна щодо уявлень про війну і мир. У своїх дослідженнях Питирим Сорокін пройшов шлях від аналізу сутності воєн, їх місця у суспільному розвитку до науки про альтруїзм, формування світогляду, здатного вберегти людство від самознищення.Документ Українське суспільство до і після війни(Особистість, суспільство, війна : тези доп. учасників міжнар. психол. форуму (м. Харків, 15 квіт. 2022 р.). – Харків : ХНУВС, 2022. – С. 43-46, 2022) Євдокімова, О. О.; Yevdokimova, O. O.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4211-7277; Нечітайло, І. С.; Nechitailo, I. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0656-0370Аналізуються результати соціологічного опитування щодо змін в українському суспільстві, що відбудуться після війни.