Адміністративне право та процес (Administrative Law and Procedure)

Постійне посилання на розділhttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/107

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 22
  • Ескіз
    Документ
    Похідні межі контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю в Україні
    (Права людини в Україні: минуле, сьогодення, майбутнє : тези доп. учасників Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 10 груд. 2021 р.). - Харків, 2021. - С. 190-192, 2021) Воюцька, В. С.; Voiutska, V. S.
    З’ясовано перелік похідних меж контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю в Україні. Відзначено, що ефективність таких меж безпосереднім чином залежить від того, чи є вони належними, а саме: по-перше, об’єктивно виправданими; по-друге, аргументованими та достатніми; по-третє, узгодженими з принципами права та зі свободою підприємницької діяльності; по-четверте, передбаченими законодавством; по-п’яте, збалансованими.
  • Ескіз
    Документ
    Спеціальні принципи контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю
    (Актуальні проблеми криміналістичного та експертного забезпечення діяльності правоохоронних органів та суду в Україні : тези доп. учасників наук.-практ. конф. (м. Харків, 28 трав. 2021 р.). - Харків: НДІ ППСН, 2021. - С. 99-101, 2021) Воюцька, В. С.; Voiutska, V. S.
    Зазначено, що контроль і нагляд за підприємницькою діяльністю, як особлива діяльність із забезпечення законності в сфері підприємництва, передбачають дотримання суб’єктами контрольно-наглядової діяльності не лише вимог чинного законодавства, але вимог ряду засадничих принципів організації та здійснення цієї діяльності. Принципи контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю слід поділити на три групи: загальноправові, спеціальні та особливі засадничі ідеї. При цьому спеціальними принципами контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю є галузеві принципи, а саме засадничі ідеї, регламентовані чинним адміністративним законодавством України.
  • Ескіз
    Документ
    Особливі принципи контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю
    (Гуманітарні аспекти цифрового суспільства : тези доп. учасників міжн. наук.-практ. конф. (м. Харків, 8 груд. 2022 р.). - Харків: НДІ ППС, 2022. - С. 82-86, 2022) Воюцька, В. С.; Voiutska, V. S.
    Наголошено, що саме особливі принципи охоплюють множину засадничих ідей, які є критеріями належного здійснення адміністративно-правової діяльності загалом та контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю зокрема, сприяючи досягненню мети і виконанню завдань цієї діяльності. Виконання таких принципів передбачає створення збалансованих умов впливу держави на суб’єктів господарської діяльності та на суспільство у цілому, що сприяє підприємництву, одночасно забезпечуючи дотримання вимог законності, захищаючи публічні інтереси та зберігаючи цілісність підприємницької екосистеми.
  • Ескіз
    Документ
    Адміністративно-правовий захист інтересів підприємців у судовому та досудовому порядках
    (Теоретичні питання юриспруденції і проблеми правозастосування: виклики ХХІ століття : тези доп. учасників VIII Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 24 лист. 2023 р.). - Харків, 2023. - С. 106-107, 2023) Григоряк, Ю. В.; Hryhoriak, Yu. V.
    Доведено, що адміністративно-правовий захист інтересів підприємців у судовому та досудовому порядках є комплексним процесом, що включає різні механізми та інструменти, які можуть бути застосовані для вирішення спорів та захисту прав суб'єктів підприємницької діяльності. Важливими напрямками удосконалення цієї системи є спрощення процедур адміністративного оскарження, зменшення тривалості судових процесів, підвищення рівня правової культури державних службовців, а також посилення адміністративної відповідальності за порушення прав підприємців.
  • Ескіз
    Документ
    Зміст підприємницької діяльності як особливого об’єкта контролю і нагляду
    (Право.ua. - 2021. - № 4. - С. 222-228, 2021) Воюцька, В. С.; Voiutska, V. S.
    В Україні, як у державі, в якій триває війна, підтримка і розвиток підприємницької діяльності є очевидним стратегічним імперативом, якому властивий потенціал зміни наративу руйнування економіки до її відродження. Однак, підтримка і розвиток підприємницької діяльності повинні супроводжуватись ефективним контролем і нагляд за такою економічною діяльністю, сприяючи тому, щоби ця діяльність виражались лише в конструктивній формі, сприяючи забезпеченню стабільності, прогресу та захисту публічних інтересів. У цьому контексті актуалізується потреба уточнення наукового розуміння змісту підприємницької діяльності, як особливого об’єкта контролю і нагляду. В цілому підприємницька діяльність у правовій та демократичній державі постає в якості самостійної, ініціативної, систематичної та активної діяльності, що охоплена дією правового режиму підприємницької діяльності, здійснюється фізичними та юридичними особами, які мають статус суб’єкта підприємницької діяльності та реалізують цей статус з метою отримання прибутку на власний ризик і під власну відповідальність. У зв’язку із цим, підприємницька діяльність, як об’єкт контролю та нагляду, є діями (рішеннями) суб’єкта підприємницької діяльності, спрямованими на: набуття правового статусу суб’єкта підприємницької діяльності; реалізація ним цього правового статусу з метою отримання прибутку. При цьому об’єктом контролю та нагляду в цьому контексті є виключно ті дії та рішення підприємця відносно яких (без шкоди для свободи підприємництва) здійснюється контрольно-наглядова діяльність з метою забезпечення законності у сфері підприємницької діяльності. Як об’єкт контролю та нагляду підприємницька діяльність характеризується рядом особливих рис. По-перше, підприємницька діяльність підпадає під сферу дії правового режиму підприємницької діяльності, що створений та діє в державі, а отже є невід’ємним елементом взаємодії щодо дотримання вимог законності у цій сфері. По-друге, підприємницька діяльність є економічною діяльністю (прибутковою господарською діяльністю) й тому цей фактор повинен враховуватись під час формування форм, методів, способів і засобів контрольно-наглядової діяльності за цією економічною діяльністю. Потретє, підприємницька діяльність самостійно здійснюється фізичними та юридичними особами, котрі набули правового статусу суб’єкта підприємницької діяльності, а саме будучи зареєстрованими в якості таких суб’єктів у порядку, встановленому чинним законодавством. По-четверте, підприємницька діяльність є активною, ініціативною та систематичною діяльністю, що окреслює значну площину факторів виникнення та посилення ризиків такої діяльності для дотримання режиму законності в державі. По-п’яте, підприємницька діяльність є ризикованою та відповідальною діяльністю. Відтак, підприємницька діяльність постає в якості особливого об’єкту нагляду і контролю, адже контроль та нагляд за підприємницькою діяльністю є: по-перше, виправданим обмеженням проголошеної на рівні Конституції України свободи підприємництва, оскільки є інструментом забезпечення безпеки підприємництва, котра сприяє стабільності ринку та суспільному добробуту. По-друге, контроль та нагляд за підприємницькою діяльністю є інструментом забезпечення реального дотримання підприємцями вимог законодавства, а також притягнення підприємців-порушників до юридичної відповідальності.
  • Ескіз
    Документ
    Предмет контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю в Україні
    (Європейські перспективи. - 2023. - № 2. - С. 221-227, 2023) Воюцька, В. С.; Voiutska, V. S.
    Стаття присвячена уточненню наукової думки стосовно сутності предмету контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю в Україні. У теоретичному та практичному контексті неприпустимим є ототожнення об’єкта та предмету контролю (нагляду), адже: об’єкт – це місія, дії, бездіяльність і рішення суб’єкта, щодо якого здійснюється відповідний контроль та/або нагляд; предмет – це обставини дійсності, що характеризують стан дотримання законності у конкретних умовах дійсності суб’єктом, щодо якого здійснюється контроль та/або нагляд. У контексті такого підходу предмет контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю в Україні постає в якості певного переліку визначених чинним законодавством обставин дійсності, які: по-перше, тлумачяться як такі, що характеризують дійсний стан дотримання вимог законності у відповідних умовах дійсності суб’єктом, щодо якого застосовуються заходи контролю та/або нагляду; по-друге, можуть аналізуватись повноважним суб’єктом у межах здійснюваної ним контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю. На сьогодні предмет контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю в Україні поділяється на два типи. Перший тип предмету – загальний тип, який пов’язується із обставинами дійсності, що характеризують стан дотримання законності в конкретних умовах дійсності суб’єктом підприємницької діяльності (суб’єктом, який реєструється в якості суб’єкта підприємницької діяльності) загалом. Другий тип предмету – спеціальний тип, що має місце тоді, коли суб’єкт, щодо якого здійснюється відповідний контроль та/або нагляд, характеризується особливим статусом, обумовленим відповідним видом господарської діяльності, об’єктами, що ним експлуатуються, обсягом певних операцій, які ним виконуються та ін. показників. Типи предмету контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю поділяються на окремі види залежно від сфери суспільного буття та інституційних аспектів цього буття, що стосуються контролю (нагляду). Серед таких видів можна виокремити предмет перевірки дотримання вимог: трудового законодавства; законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки; законодавства про забезпечення техногенної безпеки; законодавства про захист економічної конкуренції та ін. Для предмету контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю характерні три властивості, які засвідчують його теоретичну та практичну значимість. По-перше, предмет контрольно-наглядової діяльності служить відправною точкою та ядром правомірності, навколо якого обертається ця адміністративно-правова діяльність. По-друге, предмет контрольно-наглядової діяльності привносить в діяльність відповідного кола суб’єктів публічного адміністрування належну міру юридичної визначеності, у зв’язку із чим ці суб’єкти спроможні повноцінно виконувати вимоги законності. По-третє, предмет контрольно-наглядової діяльності дозволяє їй бути органічною частиною правопорядку, який вимагає забезпечення юридичної визначеності адміністративно-правової діяльності.
  • Ескіз
    Документ
    До характеристики рівнів забезпечення реалізації прав громадян у сфері підприємницької діяльності в Україні
    (Теоретичні питання юриспруденції і проблеми правозастосування: виклики ХХІ століття : тези доп. учасників VI Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 30 черв. 2022 р.). - Харків: НДІ ППСН, 2022. - С. 124-126, 2022) Леонов, О. О.; Leonov, O. O.
    Відзначено, що рівні забезпечення реалізації прав громадян у сфері підприємницької діяльності відображають ступінь впливу на суспільні відносини з боку уповноважених законодавством суб’єктів, який залежить від визначених правовими нормами публічних інтересів у розвитку підприємницької діяльності, за видом чи місцем знаходження. Серед рівнів доцільно окреслити – за територіальною охопленістю: національний, регіональний, та локальний. Залежно від ступеня охоплення конкретної сфери реалізації підприємницьких прав громадян: загальний та галузевий.
  • Ескіз
    Документ
    Зміст адміністративно-правового регулювання контрольно-наглядової діяльності за підприємницькою діяльністю в Україні
    (Теоретичні питання юриспруденції і проблеми правозастосування: виклики ХХІ століття : тези доп. учасників VI Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 30 черв. 2022 р.). - Харків: НДІ ППСН, 2022. - С. 40-42, 2022) Воюцька, В. С.; Voiutska, V. S.
    Зазначено, що в той час як адміністративно-правове регулювання є наріжним каменем контрольно-наглядової діяльності, господарське та цивільне законодавство виконує важливу допоміжну роль в належному здійсненні такої адміністративно-правової діяльності, даючи цінну нормативно-правову основу, на якій оцінюється законність дій (бездіяльності), а також прийнятих рішень суб’єктів підприємницької діяльності у їх взаємодії один з одним. Наголошено на тому, що саме адміністративно-правове законодавство формує правову основу для контролю і нагляду за підприємницькою діяльністю.
  • Ескіз
    Документ
    Адміністративно-правові методи реалізації державної політики у сфері підприємницької діяльності
    (Наше право. - 2022. - № 2. - С. 243-249, 2022) Музичук, О. М.; Muzychuk, O. M.; Димидюк, К. Д.; Dymydiuk, K. D.
    Стаття присвячена дослідженню адміністративно-правових методів реалізації державної політики у сфері підприємницької діяльності. Обґрунтовано, що забезпечення державної політики у сфері підприємницької діяльності відбувається у межах відповідного адміністративно-правового механізму, який має в основі адміністративно-правові методи реалізації, за допомогою яких впорядковуються певні правовідносини. Виокремлено характерні ознаки адміністративно-правових методів реалізації державної політики у сфері підприємницької діяльності. Зважаючи на наукові тлумачення понять «метод», «адміністративно-правовий метод» будо запропоноване тлумачення поняття «адміністративно-правові форми реалізації державної політики у сфері підприємницької діяльності». Класифіковано адміністративноправові методи реалізації державної політики у сфері підприємницької діяльності за ступенем використання на основні та додаткові (акцесорні). Серед основних адміністративно-правових методів запропоновано виокремити: імперативні методи (переконання; примусу; контролю); диспозитивний метод (координації). До додаткових (акцесорних) адміністративно-правових методів реалізації державної політики у сфері підприємницької діяльності пропонуємо запропоновано віднести: спеціальні програмні методи (метод прогнозування; метод аналізу) та група організаційно-розпорядчих методів (організаційний метод – метод нормативного регламентування; розпорядчий метод – метод формалізації завдань та способів). Обґрунтовано, що завдяки запропонованій класифікації адміністративно-правових методів вдалося зрозуміти стан реалізації державної політики у сфері підприємницької діяльності. Підкреслено, що відмінністю додаткових (акцесорних) адміністративно-правових методів реалізації державної політики у сфері підприємницької діяльності від основних є те, що вони застосовуються виключно як основа адміністративноправового механізму реалізації державної політики у досліджуваній сфері.
  • Ескіз
    Документ
    Система суб’єктів забезпечення реалізації прав громадян у сфері підприємницької діяльності в Україні
    (Наше право. - 2024. - № 1. - С. 339-345, 2024) Леонов, О. О.; Leonov, O. O.
    Виокремлено коло суб’єктів, які відповідають за забезпечення реалізації прав громадян у сфері підприємницької діяльності в Україні, а також надано характеристику їх адміністративно-правовому статусу. Запропоновано авторський підхід щодо класифікації відповідних суб’єктів.