Публікація:
Міжнародні та європейські стандарти судоустрою та статусу суддів: класифікація, правове регулювання та імплементація в національну практику

Дослідницькі проекти

Структурні одиниці

Випуск видання

Анотація

У статті автор розглянув основні правила, принципи та рекомендовані моделі організації судової влади, а також обов’язкові складові правового статусу суддів, які визначені в резолюціях Організації Об’єднаних Націй, рекомендаціях ОБСЄ, рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи та Консультативної ради європейських судів. Залежно від сфери застосування виокремлено основні групи стандартів судоустрою та правового статусу суддів, за якими має створюватися та функціонувати система органів судової влади демократичної країни, а також відповідно до яких повинен проводитися відбір кандидатів на посади суддів та регулюватися їх поведінка під час виконання ними повноважень із здійснення правосуддя. Стандарти організації та функціонування судової системи демократичної країни можна визначити так: стандарти незалежності, стандарти управління, стандарти прозорості діяльності. Основними стандартами правового статусу суддів можна визначити: стандарти добору суддів, етичні стандарти поведінки суддів, стандарти оцінювання суддів, антикорупційні стандарти. Акцентовано увагу на тому, що держава має на законодавчому рівні закріпити правові та соціальні гарантії для суддів, включаючи питання заробітної плати, строки перебування на посаді, строки виходу на пенсію, медичне забезпечення тощо. Зазначено, що керівництво суддівським корпусом та процедура накладення дисциплінарних стягнень мають бути організовані так, щоб не підривати їх незалежність. Дисциплінарне стягнення щодо судді може бути накладено тільки на підставі чинних нормативно-правових актів та відповідно до визначеної процедури. Наголошено на важливості та необхідності подальшого вдосконалення положень чинного законодавства України з урахуванням положень і норм вищезазначених документів, зокрема: забезпечити безумовну імплементацію в чинне законодавство України положень міжнародних пактів про громадянські та політичні права, уточнити повноваження Громадської ради доброчесності, здійснити законодавче закріплення правових, соціальних та фінансових гарантій належного функціонування судової системи, удосконалити норми, що регулюють етичну поведінку суддів.
In the article, the author examines the basic rules, principles and recommended models of judicial organisation, as well as the mandatory components of the legal status of judges as set out in the United Nations resolutions, OSCE recommendations, recommendations of the Committee of Ministers of the Council of Europe and the Consultative Council of European Courts. Depending on the scope of application, the author identifies the main groups of standards of the judiciary and the legal status of judges, which should be used to establish and operate the judiciary in a democratic country, and which should be used to select candidates for judgeships and regulate their behaviour in the exercise of their powers to administer justice. The standards of organisation and functioning of the judicial system of a democratic country can be defined as follows: standards of independence, standards of governance, and standards of transparency. The main standards of the legal status of judges can be defined as: standards for the selection of judges, ethical standards of judicial conduct, standards for the evaluation of judges, and anti-corruption standards. It is emphasised that the state should legislate legal and social guarantees for judges, including salaries, terms of office, retirement, medical care, etc. It is noted that the management of the judiciary and the procedure for imposing disciplinary sanctions should be organised in such a way as not to undermine their independence. A disciplinary sanction against a judge may be imposed only on the basis of applicable laws and regulations and in accordance with a certain procedure. The author emphasises the importance and necessity of further improvement of the provisions of the current legislation of Ukraine, taking into account the provisions and norms of the above-mentioned documents, in particular: to ensure unconditional implementation of the provisions of the international covenants on civil and political rights in the current legislation of Ukraine, to clarify the powers of the Public Integrity Council, to legislate legal, social and financial guarantees of the proper functioning of the judicial system, to improve the rules governing the ethical conduct of judges.
Исследовано содержания основных международных и Европейских актов по вопросам организации деятельности органов судебной власти и правового статуса судей, а также определены основные направления их имплементации к национальному законодательству Украины.

Опис

Бібліографічний опис

Бурдін, М. Ю. Міжнародні та європейські стандарти судоустрою та статусу суддів: класифікація, правове регулювання та імплементація в національну практику [Електронний ресурс] / Бурдін М. Ю., Бугайчук К. Л., Юрченко О. М. // Юридичний науковий електронний журнал. - 2024. - № 8. - С. 16-20. - Режим доступу: http://lsej.org.ua/8_2024/3.pdf.

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в