Публікація: Роль служби освітньої безпеки Національної поліції України у формуванні безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану
Вантажиться...
Дата
DOI
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Безпечне освітнє середовище: нові виклики та сучасні рішення в умовах воєнного і повоєнного часу : наук. ст., тези доп. та ін. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 7 берез. 2025 р.). – Тернопіль : ФОП Осадца Ю. В., 2025. – С. 47-51
Анотація
У період воєнного стану в Україні питання безпеки освітнього середовища набуває критичної ваги, оскільки навчальні заклади залишаються не лише осередками освіти, а й місцями психологічної підтримки та соціальної стабільності для дітей і молоді. У цьому контексті служба освітньої безпеки Національної поліції України відіграє стратегічно важливу роль у забезпеченні захищеності всіх учасників освітнього процесу. Її діяльність охоплює широкий спектр завдань — від інформаційно-просвітницької роботи до фізичного захисту об’єктів освіти, від виявлення загроз і реагування на інциденти до формування довіри між поліцією та шкільною спільнотою. Особливу увагу приділено запобіганню булінгу, протидії деструктивним впливам у молодіжному середовищі, а також удосконаленню механізмів міжвідомчої взаємодії задля своєчасного реагування на надзвичайні ситуації. Працівники служби проводять профілактичні заходи, тренінги, симуляційні навчання та інформують школярів і педагогів про алгоритми дій у разі загроз. Інституційна присутність поліції у школах стала запорукою не лише фізичної безпеки, а й психологічного комфорту, формуючи відчуття захищеності та стабільності серед учасників освітнього процесу. Аналіз сучасних викликів, які постають перед системою освіти в умовах воєнного конфлікту, засвідчує важливість гнучкого, адаптивного й координованого підходу до організації освітнього простору. Ефективність діяльності служби освітньої безпеки базується на мультидисциплінарності, партнерстві з громадами, батьками та педагогами, а також на відкритому діалозі, що створює умови для стійкості освітнього середовища навіть у надзвичайних обставинах.
During the martial law period in Ukraine, the issue of educational environment safety becomes critically important, as educational institutions serve not only as centers of learning but also as hubs of psychological support and social stability for children and youth. In this context, the Educational Safety Service of the National Police of Ukraine plays a strategically significant role in safeguarding all participants in the educational process. Its functions encompass a wide range of responsibilities—from awareness and educational campaigns to the physical protection of educational facilities, from identifying threats and responding to incidents to building trust between law enforcement and the school community. Particular emphasis is placed on preventing bullying, counteracting harmful influences within youth groups, and improving inter- agency cooperation mechanisms for timely emergency responses. Officers of the service conduct preventive actions, training sessions, and simulations while informing students and educators about procedures to follow in case of threats. The institutional presence of the police in schools ensures not only physical protection but also psychological security, fostering a sense of safety and stability among participants in the educational process. The analysis of current challenges facing the education system during armed conflict underscores the necessity for a flexible, adaptive, and coordinated approach to organizing the learning space. The effectiveness of the Educational Safety Service is grounded in its multidisciplinary approach, collaboration with communities, parents, and educators, and in fostering open dialogue, which collectively contributes to the resilience of the educational environment even under extraordinary circumstances.
During the martial law period in Ukraine, the issue of educational environment safety becomes critically important, as educational institutions serve not only as centers of learning but also as hubs of psychological support and social stability for children and youth. In this context, the Educational Safety Service of the National Police of Ukraine plays a strategically significant role in safeguarding all participants in the educational process. Its functions encompass a wide range of responsibilities—from awareness and educational campaigns to the physical protection of educational facilities, from identifying threats and responding to incidents to building trust between law enforcement and the school community. Particular emphasis is placed on preventing bullying, counteracting harmful influences within youth groups, and improving inter- agency cooperation mechanisms for timely emergency responses. Officers of the service conduct preventive actions, training sessions, and simulations while informing students and educators about procedures to follow in case of threats. The institutional presence of the police in schools ensures not only physical protection but also psychological security, fostering a sense of safety and stability among participants in the educational process. The analysis of current challenges facing the education system during armed conflict underscores the necessity for a flexible, adaptive, and coordinated approach to organizing the learning space. The effectiveness of the Educational Safety Service is grounded in its multidisciplinary approach, collaboration with communities, parents, and educators, and in fostering open dialogue, which collectively contributes to the resilience of the educational environment even under extraordinary circumstances.
Опис
Ключові слова
Україна, служба освітньої безпеки, Національна поліція України, безпечне освітнє середовище, воєнний стан, протидія булінгу, психологічна підтримка, освітній простір, міжвідомча взаємодія, шкільна безпека, профілактика, Ukraine, educational safety service, National Police of Ukraine, safe educational environment, martial law conditions, anti-bullying, psychological support, learning space, interagency cooperation, school safety, prevention
Бібліографічний опис
Зінченко, Д. А. Роль служби освітньої безпеки Національної поліції України у формуванні безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану / Зінченко Данііл Анатолійович // Безпечне освітнє середовище: нові виклики та сучасні рішення в умовах воєнного і повоєнного часу : наук. ст., тези доп. та ін. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 7 берез. 2025 р.) / Тернопіл. обл. комунал. ін-т післядипл. пед. освіти. – Тернопіль : ФОП Осадца Ю. В., 2025. – С. 47-51.
