The concept of professional reflection in ukrainian psycho-pedagogical literature: regard or disregard for neurophysiological factors?

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2022

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. – 2022. – Vol. 13, Issue 2. – P. 59-75

Анотація

У статті аналізується проблема розвитку професійної рефлексії в українській та зарубіжній психолого-педагогічній літературі. Показано, що такі поняття, як «рефлексія», «професійна рефлексія» та «професійна рефлексія вчителя» взаємопов’язані в контексті загальних, особливих та специфічних ознак. Детальний огляд сучасних нейрокогнітивних підходів дав змогу визначити основні аспекти біологічних механізмів відображення. Як видно, український психолого-педагогічний дискурс не розглядає нейрофізіологічні аспекти формування та розвитку професійної рефлексії. З огляду на погляди українських дослідників на це питання, професійна рефлексія вчителя розглядається як співвіднесення своїх можливостей з вимогами професії вчителя; комплекс внутрішніх умов для виходу на новий рівень професійної діяльності; певна технологія об’єктивного аналізу та організації свого досвіду, а також розуміння та використання чужого досвіду. Разом вони визначають ціннісне ставлення до професії вчителя. Проте українська методологія використовує діагностичні інструменти, які частково спираються на сторонні риси суб’єктів навчального процесу і, таким чином, на нейронаукові ідеї.
The article analyzes the problem of developing professional reflection in Ukrainian and foreign psycho-pedagogical literature. It shows that such definitions as “reflection”, “professional reflection” and “teacher’s professional reflection” are interconnected in the context of general, special and specific features. A detailed review of current neurocognitive approaches has made it possible to determine the main aspects of biological mechanisms of reflection. One can see that Ukrainian psycho-pedagogical discourse does not consider neurophysiological aspects of shaping and developing professional reflection. Given the views of Ukrainian researchers on the matter, teacher’s professional reflection is seen as the correlation of their capabilities with the requirements of the teaching profession; a set of internal conditions for reaching a new level of professional performance; a certain technology of objective analysis and organization of one’s experience, as well as understanding and use of others’ experience. Together, they determine a values-based attitude towards the teaching profession. However, Ukrainian methodology employs diagnostic tools which partially rely on the lateral features of the actors in the educational process and, thus, neuroscientific insights.
В статье анализируется проблема развития профессиональной рефлексии в украинской и зарубежной психолого-педагогической литературе. Показано, что такие определения, как «рефлексия», «профессиональная рефлексия» и «профессиональная рефлексия педагога» взаимосвязаны в контексте общих, специальных и специфических признаков. Подробный обзор современных нейрокогнитивных подходов позволил определить основные аспекты биологических механизмов рефлексии. Можно видеть, что украинский психолого-педагогический дискурс не рассматривает нейрофизиологические аспекты формирования и развития профессиональной рефлексии. Учитывая взгляды украинских исследователей на этот счет, профессиональная рефлексия учителя рассматривается как соотнесение его возможностей с требованиями педагогической профессии; совокупность внутренних условий для выхода на новый уровень профессиональной деятельности; определенная технология объективного анализа и организации своего опыта, а также понимания и использования чужого опыта. В совокупности они определяют ценностное отношение к профессии учителя. Однако в украинской методологии используются диагностические инструменты, которые частично опираются на латеральные особенности субъектов образовательного процесса и, таким образом, на нейронаучные инсайты.

Опис

The concept of professional reflection in ukrainian psycho-pedagogical literature: regard or disregard for neurophysiological factors? / Nataliia Denha, Tetiana Bakumenko, Svitlana Saiapina, Ruslan Lashta, Oleksandr Meshko, Yuliia Boiko-Buzyl // BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. – 2022. – Vol. 13, Issue 2. – P. 59-75. – DOI: https://doi.org/10.18662/brain/13.2/332.
Denha, N., Bakumenko, T., Saiapina, S., Lashta, R., Meshko, O., & Boiko-Buzyl, Y. (2022). The Concept of Professional Reflection in Ukrainian Psycho-Pedagogical Literature: Regard or Disregard for Neurophysiological Factors?. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(2), 59-75. https://doi.org/10.18662/brain/13.2/332.

Ключові слова

Психологія. Рsychology. Психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, publikatsii u WoS, Україна. Ukraine. Украина, teacher’s professional reflection, diagnostic tools, systematization of reflection types, generalization of definitions, teacher’s attitude towards the profession, organization of one’s experience, use of others’ experience, професійна рефлексія вчителя, професійна рефлексія, вчитель, засоби діагностики, систематизація видів рефлексії, рефлексія, узагальнення визначень, ставлення вчителя до професії, організація свого досвіду, використання чужого досвіду, профессиональная рефлексия учителя, средства диагностики, систематизация видов рефлексии, обобщение определений, отношение учителя к профессии, организация своего опыта, использование чужого опыта

Бібліографічний опис