Teoretical and practical aspects of conducting research on integration processes and intercultural communication within educational space

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2023

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Наукові інновації та передові технології. - 2023. - № 1(15). - С. 288-306

Анотація

Розглянуто нагальну потребу в практичних рекомендаціях щодо організації навчально-виховного процесу в змішаних групах, де разом навчаються європейці та українці (іноземці), започаткувати розробку методики комплексної діагностики здатності учасників навчального процесу до толерантного конструктивного міжкультурного спілкування й інтеграції до соціокультурного простору нового навчального закладу. Представлено огляд ключових теоретичних засад й практичних аспектів планування та проведення психосоціальних досліджень інтеграційних процесів і міжкультурної комунікації в освітньому просторі.
Multidimensional aggression of Russian Federation and attempts of occupying Ukrainian territories caused waves of mass migration of population from Eastern and Southern Ukraine to its Western regions or to European Union, where forced refugees have got temporary shelters and favorable conditions for accommodation, also psychological and medical assistance, employment proposals and possibility to continue education into primary, secondary, professional and higher education institutions. The vast majority of teachers and staff members of European educational institutions, where thousands of Ukrainians were sent to continue their studies, had to find solution for issue of finding such a format of work with new students that would simplify their integration into the new sociocultural environment or even facilitate for them more successful assimilation of new learning material. Essential need in practical recommendations for organization of educational process in mixed groups, where Europeans and Ukrainians (foreigners) study together, initiates development of methods on complex diagnostics of educational process participants responsibility for tolerant constructive intercultural communication and their integration into socio-cultural space of new educational institution. Given comprehensive diagnostic technique must meet the following criteria:collection and analysis of information can also be carried out in an interactive and remote mode; methods of data collection and analysis allow to reach the largest (multicultural) audience of respondents and quickly process the results using software; selected data collection methods should contain clearly formed questions that can be translated into other languages without loss of content; obtained diagnostic results can be used both for working with small groups and for developing a program of special measures for pedagogical and socio-psychological support of certain category of foreign students studying in mixed groups. Considering the specifics of main research issues, it was proposed build research methodology using following techniques: diagnostics of general communicative tolerance (V. Boyko); tolerance Index express test (G. Soldatova); types of ethnic self-awareness (G. Soldatova, S. Ryzhova); determination of sociocultural identity (OSKI); scale of a social distance (scale of Еmory Bogardus) (version of L. Pochebut); determination of vital values (MUST-TEST) (P. Ivanov, E. Kolobova), as well as determining the state of adaptation of the individual to the new sociocultural and/or linguistic environment of L. Jankowski. Also article provides an overview of key theoretical foundations and practical aspects of planning and conducting psychosocial research on integration processes and intercultural communication within educational space.
Рассмотрена неотложная потребность в практических рекомендациях по организации учебно-воспитательного процесса в смешанных группах, где вместе учатся европейцы и украинцы (иностранцы), начать разработку методики комплексной диагностики способности участников учебного процесса к толерантному конструктивному межкультурному общению и интеграции в социокультурное пространство. Представлен обзор ключевых теоретических основ и практических аспектов планирования и проведения психосоциальных исследований интеграционных процессов и межкультурной коммуникации в образовательном пространстве.

Опис

Garnyk, L. P. Teoretical and practical aspects of conducting research on integration processes and intercultural communication within educational space / Garnyk Liudmyla Petrivna, Snihurova Irina Ivanivna, Danchenko Irina Oleksiivna // Наукові інновації та передові технології. - 2023. - № 1(15). - С. 288-306. - DOI:https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-1(15)-288-306.

Ключові слова

Освіта. Педагогіка. Education. Pedagogy. Образование. Педагогика, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, освітній простір, educational space, образовательное пространство, Психологія. Рsychology. Психология, адаптація іноземців, adaptation of foreigners, адаптация иностранцев, кроскультурна комунікація, cross-cultural communication, кросскультурная коммуникация, психосоціальна реабілітація біженців, psychosocial rehabilitation refugees, психосоциальная реабилитация беженцев, інтеграційна педагогіка, integration pedagogy, интеграционная педагогика, міжкультурна комунікація, intercultural communication, межкультурная коммуникация

Бібліографічний опис