Навчальна успішність курсантів ВНЗ МВС: особистісні та соціально-психологічні чинники

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2017

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Право і безпека. – 2017. – № 4 (67). – С.168-174

Анотація

Проаналізовано результати емпіричного дослідження чинників навчальної успішності курсантів різної статі, які навчаються на випускному курсі Харківського національного університету внутрішніх справ. Виділено симптомокомплекси особистісних особливостей, що відрізняють курсантів з різними рівнями навчальної успішності. Побудовано дискримінантні рівняння особистісних і соціально-психологічних предикторів, які дають прогноз навчальної успішності курсантів різної статі.
The results of an empirical study of the conditions for the academic success of cadets of different sex, who are trained at the graduate course of Kharkov National University of Internal Affairs, have been analyzed. It has been stated that cadets are better at studying, who are distinguished by certain personal characteristics that contribute to this process. These features are gender specific, that is, different in boys and girls. Symptomatic complexes of personality characteristics that distinguish cadets with different levels of academic success have been singled out. It has been found out that the high level of academic success of female cadets is associated with the demonstration of higher personal traits and motivation, with sharpening of peaks in personal profiles, which indicates with a high level of determinism of academic success with personal characteristics, the role of strongly pronounced individuality of girls. The most “optimal” personal characteristics in the group of young cadets, are inherent in persons with a sufficient level of academic success, and the polar subgroups of low and high success are characterized by a number of unfavorable psychological qualities from the point of view of the psychic profile of police activity. Discriminant equations of personal and socio-psychological predictors, which explain the forecast of the academic success of cadets of different sexes, have been constructed. The general precondition for academic success for cadets is “maturity of behavior”, readiness and ability to contain emotional and behavioral manifestations (patience, perseverance and self-control). Besides, for girls it is an orientation to communication and interaction while preserving and defending personal boundaries, and for young men – the readiness and ability to position oneself as a person, to emphasize one’s own individuality in views and behavior.
Проанализированы результаты эмпирического исследования условий учебной успешности курсантов разного пола, которые обучаются на выпускном курсе Харьковского национального университета внутренних дел. Выделены симптомокомплексы личностных особенностей, которые отличают курсантов с различными уровнями учебной успешности. Построены дискриминантные уравнения личностных и социально-психологических предикторов, которые дают прогноз учебной успешности курсантов разного пола.

Опис

Гіренко, С. П. Навчальна успішність курсантів ВНЗ МВС: особистісні та соціально-психологічні чинники / С. П. Гіренко, С. О. Ларіонов, П. В. Макаренко // Право і безпека. – 2017. – № 4 (67). – С.168-174.
Girenko, S.P., Larionov, S.O. and Makarenko, P.V. (2017), “Academic success of cadets of higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs: personal and socio-psychological conditions” [“Navchalna uspishnist kursantiv VNZ MVS: osobystisni ta sotsialno-psykholohichni chynnyky”], Pravo i Bezpeka, No. 4, pp. 168–174.

Ключові слова

Освіта. Педагогіка. Education. Pedagogy. Образование. Педагогика, Психологія. Рsychology. Психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, курсанти, вищі навчальні заклади Міністерства внутрішніх справ України, специфічні умови навчання, навчальна успішність, особистісні чинники, соціально-психологічні чинники, психограма курсанта, курсанты, высшие учебные заведения Министерства внутренних дел Украины, учебная успешность, специфические условия обучения, личностные условия, социально-психологические условия, психограмма курсанта, specific learning conditions, cadets, higher educational establishments of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, academic success, personal conditions, socio-psychological conditions, psychic profile of a cadet

Бібліографічний опис