Особливості професійного становлення особистості в процесі професійної підготовки
Вантажиться...
Дата
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Право і безпека. - 2015. - № 2 (57). - С. 202-207.
Анотація
Проаналізовано особливості професійного становлення особистості (професіогенезу) в контексті професійної підготовки у вищих навчальних закладах. Зазначено, що професіогенез
можна розглядати як інтеграцію двох процесів – розвитку особистості в онтогенезі (протягом
всього життя) та її професіоналізації (з початку періоду професійного самовизначення до завершення активної трудової діяльності). Рушійною силою професійного розвитку особистості
є кризи, виходи з яких дозволяють привести у відповідність можливості, потреби суб’єкта діяльності та вимоги конкретних умов професійної діяльності.
The article is devoted to the analysis of the features of an individual’s professional development in the process of professional training in higher educational establishments. As the main prerequisites for professional development we choose the following provisions: 1) all people differ according to psychological characteristics and qualities; 2) the success of professionalism is determined by the degree of conformity of individual and psychological characteristics of an individual to the requirements of the profession; 3) every person meets a number of profession’s requirements; 4) the measure of the correlation of individual characteristics and professional requirements determines the level of interest to the profession, satisfaction in the profession, commitment to professional development; 5) professionalization is implemented throughout the professional path of individual’s development; 6) professional development of an individual, its operational and psychological qualities and structures is uneven and different; 7) the character of leading activity and its change are determining in the professional development of an individual; 8) attitude to the profession, its development and employment are determined and corrected by professional, psychological, physiological and other factors that define the characteristics of life and labor activity of a man. Professional development of an individual (professional genesis) can be viewed as the integration of two processes: individual’s development in ontogenesis (through the whole life) and its professionalization (since the period of professional self-identification up to the end of active employment). Professional formation is rather a complex process, which is the cyclical in nature, the authors outline its progressive (rising) and regressive (descending) stages. Progressive stage of individual’s professional formation is associated primarily with the formation of motives of professional activity and the structure of professional abilities, knowledge and skills. Regressive stage of professional development is characterized by the display of negative impact of the profession on a person; there is a possibility of a variety of professional deformations or negative states. The driving force of individual’s professional development is crisis, the outputs of which allow you to match the opportunities, needs and requirements of a subject and the requirements of specific conditions of professional activity.
Проанализированы особенности профессионального становления личности (профессиогенезу) в контексте профессиональной подготовки в высших учебных заведениях. Указано, что профессиогенез можно рассматривать как интеграцию двух процессов: развития личности в онтогенезе (на всем жизненном пути) и её профессионализации (с начала периода профессионального самоопределения до завершения активной трудовой деятельности). Движущей силой профессионального развития личности являются кризисы, выходы из которых позволяют привести в соответствие возможности, потребности субъекта деятельности и требования конкретных условий профессиональной деятельности.
The article is devoted to the analysis of the features of an individual’s professional development in the process of professional training in higher educational establishments. As the main prerequisites for professional development we choose the following provisions: 1) all people differ according to psychological characteristics and qualities; 2) the success of professionalism is determined by the degree of conformity of individual and psychological characteristics of an individual to the requirements of the profession; 3) every person meets a number of profession’s requirements; 4) the measure of the correlation of individual characteristics and professional requirements determines the level of interest to the profession, satisfaction in the profession, commitment to professional development; 5) professionalization is implemented throughout the professional path of individual’s development; 6) professional development of an individual, its operational and psychological qualities and structures is uneven and different; 7) the character of leading activity and its change are determining in the professional development of an individual; 8) attitude to the profession, its development and employment are determined and corrected by professional, psychological, physiological and other factors that define the characteristics of life and labor activity of a man. Professional development of an individual (professional genesis) can be viewed as the integration of two processes: individual’s development in ontogenesis (through the whole life) and its professionalization (since the period of professional self-identification up to the end of active employment). Professional formation is rather a complex process, which is the cyclical in nature, the authors outline its progressive (rising) and regressive (descending) stages. Progressive stage of individual’s professional formation is associated primarily with the formation of motives of professional activity and the structure of professional abilities, knowledge and skills. Regressive stage of professional development is characterized by the display of negative impact of the profession on a person; there is a possibility of a variety of professional deformations or negative states. The driving force of individual’s professional development is crisis, the outputs of which allow you to match the opportunities, needs and requirements of a subject and the requirements of specific conditions of professional activity.
Проанализированы особенности профессионального становления личности (профессиогенезу) в контексте профессиональной подготовки в высших учебных заведениях. Указано, что профессиогенез можно рассматривать как интеграцию двух процессов: развития личности в онтогенезе (на всем жизненном пути) и её профессионализации (с начала периода профессионального самоопределения до завершения активной трудовой деятельности). Движущей силой профессионального развития личности являются кризисы, выходы из которых позволяют привести в соответствие возможности, потребности субъекта деятельности и требования конкретных условий профессиональной деятельности.
Опис
Zhydetska, S.V. and Zemlyanskaya, E.V. (2015), “Features of an individual’s professional formation in the
process of professional training” [“Osoblyvosti profesiinoho stanovlennia osobystosti v protsesi profesiinoi
pidhotovky”], Pravo i Bezpeka, No. 2, pp. 202–207.
Жидецька, С. В. Особливості професійного становлення особистості в процесі професійної підготовки / С. В. Жидецька, О. В. Землянська // Право і безпека. - 2015. - № 2 (57). - С. 202-207.
Жидецька, С. В. Особливості професійного становлення особистості в процесі професійної підготовки / С. В. Жидецька, О. В. Землянська // Право і безпека. - 2015. - № 2 (57). - С. 202-207.
Ключові слова
Психологія. Рsychology. Психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, професійне становлення, професійна діяльність, професіогенез, професійна деформація, негативні стани, кризи професійного розвитку, professional formation, professional activity, progressive stage of professional genesis, regressive stage of professional genesis, professional deformation, adverse conditions, crisis of professional development, профессиональное становление, профессиональная деятельность, профессиогенез, профессиональная деформация, негативные состояния, кризисы профессионального развития