На прикладі досвіду функціонування моделі професійно-орієнтованого
навчання, впровадженої на факультеті підготовки фахівців для підрозділів
боротьби з кіберзлочинністю та торгівлею людьми Харківського національного
університету внутрішніх справ, охарактеризовано основні організаційні та
педагогічні принципи підготовки фахівців у сфері протидії кіберзлочинності,
надано рекомендації щодо її подальшого сталого розвитку та вдосконалення.
The article highlights the problem of cybercrime counteraction in Ukraine
and basic principles of training specialists in combating cybercrime. The author gives
general characteristic of Kharkiv National University of Internal Affairs, the Faculty
of Training Specialists in Combating Cybercrime and Human Trafficking and cybercrime combating and cyberspace monitoring training center that was established at
the faculty on the voluntary basis. The significance of collaboration of the cybercrime
combating and cyberspace monitoring training center with local cybercrime combating units of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine as well as with international
organizations is emphasized. The description of the basic principles of training specialists in combating cybercrime is provided: availability, methodicalness, complex
and systematic character of training. Analyzing the present day situation in Ukraine
the author draws a conclusion about the lack of well trained specialists in combating
cybercrime in law enforcement agencies and gives recommendations for further improvement of training specialists in combating cybercrime.
На примере опыта функционирования модели профессионально-ориентированного обучения, внедрённой на факультете подготовки специалистов для подразделений по борьбе с киберпреступностью и торговлей людьми
Харьковского национального университета внутренних дел, охарактеризованы
основные организационные и педагогические принципы подготовки специалистов в сфере противодействия киберпреступности, даны рекомендации по её
дальнейшему развитию и усовершенствованию.