Публікація: Європейський досвід дигіталізації виконавчої влади: актуальні уроки для України
Дата
2024
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Вісник Національної академії правових наук України. - 2024. - № 1. - С. 103-125
Анотація
У статті висвітлюється європейський досвід дигіталізації виконавчої влади
в контексті реалізації концепцій добропорядного урядування (належного урядування)
та електронного урядування. Порівнюються українські й європейські наукові підходи
з дигіталізації державного управління. Окреслюються й формулюються домінантні напрями змін парадигми державного управління в Україні відповідно до вимог дигіталізації
як невід’ємної складової курсу на реалізацію концепції добропорядного урядування. Наголошується, що для забезпечення сталого цифрового розвитку й уможливлення швидкої цифрової трансформації органів виконавчої влади в Україні необхідно гарантувати запровадження застосування принципу «цифровий за замовчуванням», який упроваджено в країнах-членах ЄС. Осмислено вплив європейських правових ініціатив з дигіталізації державного управління періоду 1999–2021 рр. на процес дигіталізації виконавчої влади
в Україні. Доводиться, що європейський досвід стає не лише джерелом правових запозичень для поглиблення правових реформ у сфері дигіталізації, а й певним спільним знаменником, якого в правовій сфері має досягти Україна, упроваджуючи правові стандарти у галузі дигіталізації свого державного управління. Зроблено висновок про те, що Україні потрібно не лише активізувати зусилля з наближення дигіталізації виконавчої влади до кращих правових і управлінських практик ЄС у контексті продовження подальшого регулярного діалогу в цій сфері, а й забезпечити регулярний моніторинг повного виконання чинних правових зобов’язань як за Угодою про асоціацію з ЄС, так і за іншими міжнародними угодами у сфері дигіталізації виконавчої влади.
The article explores the European experience of digitizing the executive branch of government in the context of implementing the concepts of good governance and e-governance. Ukrainian and European scientific approaches to digitizing public administration are compared. Dominant directions for changing the paradigm of public administration in Ukraine are outlined in line with the requirements of digitization as an integral part of the good governance concept. It is emphasized that to ensure sustainable digital development and enable rapid digital transformation of executive authorities in Ukraine, it is necessary to guarantee the implementation of the «digital by default» principle, which has been introduced in EU member states. The impact of European legal initiatives on digitizing public administration in the period 1999–2021 on the process of digitizing the executive branch in Ukraine is analyzed. The article argues that the European experience not only serves as a source of legal borrowing for deepening legal reforms in the field of digitization but also represents a common denominator that Ukraine should achieve in the legal sphere while implementing legal standards in the digitization of its public administration. The conclusion is drawn that Ukraine needs to not only intensify efforts to bring the digitization of the executive branch closer to the best legal and managerial practices of the EU but also ensure regular monitoring of the full implementation of current legal obligations under the Association Agreement with the EU and other international agreements in the field of digitizing the executive branch.
В статье освещается европейский опыт дигитализации исполнительной власти в контексте реализации концепций добропорядочного управления (надлежащего правления) и электронного управления. Сравниваются украинские и европейские научные подходы по дигитализации государственного управления. Намечаются и формулируются доминантные направления изменений парадигмы государственного управления в Украине в соответствии с требованиями дигитализации как неотъемлемой составляющей курса на реализацию концепции добропорядочного управления.
The article explores the European experience of digitizing the executive branch of government in the context of implementing the concepts of good governance and e-governance. Ukrainian and European scientific approaches to digitizing public administration are compared. Dominant directions for changing the paradigm of public administration in Ukraine are outlined in line with the requirements of digitization as an integral part of the good governance concept. It is emphasized that to ensure sustainable digital development and enable rapid digital transformation of executive authorities in Ukraine, it is necessary to guarantee the implementation of the «digital by default» principle, which has been introduced in EU member states. The impact of European legal initiatives on digitizing public administration in the period 1999–2021 on the process of digitizing the executive branch in Ukraine is analyzed. The article argues that the European experience not only serves as a source of legal borrowing for deepening legal reforms in the field of digitization but also represents a common denominator that Ukraine should achieve in the legal sphere while implementing legal standards in the digitization of its public administration. The conclusion is drawn that Ukraine needs to not only intensify efforts to bring the digitization of the executive branch closer to the best legal and managerial practices of the EU but also ensure regular monitoring of the full implementation of current legal obligations under the Association Agreement with the EU and other international agreements in the field of digitizing the executive branch.
В статье освещается европейский опыт дигитализации исполнительной власти в контексте реализации концепций добропорядочного управления (надлежащего правления) и электронного управления. Сравниваются украинские и европейские научные подходы по дигитализации государственного управления. Намечаются и формулируются доминантные направления изменений парадигмы государственного управления в Украине в соответствии с требованиями дигитализации как неотъемлемой составляющей курса на реализацию концепции добропорядочного управления.
Опис
Ключові слова
адміністративні регламенти, електронне урядування, електронний документ, електронна ідентифікація громадян, цифрова грамотність, прозорість державного управління, європейський досвід, administrative regulations, e-governance, electronic document, electronic citizen identification, digital literacy, transparency of public administration, European experience, административные регламенты, электронное управление, электронный документ, электронная идентификация граждан, цифровая грамотность, прозрачность государственного управления, европейский опыт
Бібліографічний опис
Бурдін, М. Ю. Європейський досвід дигіталізації виконавчої влади: актуальні уроки для України / Михайло Юрійович Бурдін, Ігор Львович Невзоров, Емін Наджафлі // Вісник Національної академії правових наук України. - 2024. - № 1. - С. 103-125. - DOI: https://doi.org/10.31359/1993-0909-2023-31-1-103.
Бурдін М. Ю., Невзоров І. Л., Наджафлі Е. Європейський досвід дигіталізації виконавчої влади: актуальні уроки для України. Вісник Національної академії правових наук України. 2024. Т. 31. №1. С. 103–125.
Burdin, M. Y., Nevzorov, I. L., & Najafli, E. (2024). European Experience of Digitalisation of the Executive Branch: Relevant Lessons for Ukraine. Journal of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine, 31(1), 103–125.
Бурдін М. Ю., Невзоров І. Л., Наджафлі Е. Європейський досвід дигіталізації виконавчої влади: актуальні уроки для України. Вісник Національної академії правових наук України. 2024. Т. 31. №1. С. 103–125.
Burdin, M. Y., Nevzorov, I. L., & Najafli, E. (2024). European Experience of Digitalisation of the Executive Branch: Relevant Lessons for Ukraine. Journal of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine, 31(1), 103–125.