Публікація:
Діяльнісно орієнтовані технології навчання іноземних мов у ЗВО

Ескіз

Дата

2024

Назва видання

ISSN

Назва тому

Видання

Вісник науки та освіти. - 2024. - № 4(22). - С. 1536-1547

Дослідницькі проекти

Структурні одиниці

Випуск видання

Анотація

Стаття присвячена проблемі дослідженню теоретичних засад діяльнісно орієнтованої технології навчання у закладі вищої освіти України. З’ясовано сутність ключових дефініцій дослідження, а саме: «діяльнісний підхід до навчання», «діяльнісний метод навчання», «діяльнісно орієнтована технологія навчання». Зазначено, що діяльнісно орієнтована технологія навчання іноземних мов – це спосіб реалізації змісту навчання, передбаченого навчальними програмами, що репрезентує таку систему форм, методів і засобів навчання, що забезпечує найбільш ефективне досягнення поставлених цілей в оволодінні мовленнєвими компетентностями шляхом самостійного здобуття знань здобувачами вищої освіти в процесі власної навчально-пізнавальної діяльності. Охарактеризовано особливості та переваги впровадження діяльнісно орієнтованої технології навчання в навчальний процес професійної підготовки майбутніх фахівців; визначено структуру заняття іноземної мови (початковий етап або планування; етап опрацювання або виконання; етап аналізу, оцінювання та систематизації); досліджено методи (метод розумового штурму, метод навчальної дискусії, метод тренінгових вправ, метод змішаного навчання, кейс-метод, тезаурусний метод, метод ділових ігор, метод проектів) та форми навчання даної технології (фронтальна, групова та індивідуальна).
The article is devoted to the problem of researching the theoretical foundations of activity-oriented learning technology in a higher education institution of Ukraine. The analysis of theoretical sources showed that, at present, considerable experience has been accumulated in the theory and practice of vocational education, which covers the problems of using not activity-oriented learning technology, but an activity approach in vocationaloriented education. The article clarifies the essence of the key definitions of the study, namely: «activity approach to learning», «activity method of learning», «activity-oriented learning technology». The author offers his own definition of activity-oriented learning technology: a method of implementing the content of learning provided by educational programs, which represents such a system of forms, methods and means of learning, which ensures the most effective achievement of the set goals in mastering speech competences through independent acquisition of knowledge by students of higher education in the process of their own educational and cognitive activity. The work characterizes the features and advantages of introducing activity-oriented learning technology into the educational process of professional training of future specialists; the structure of foreign language lessons is defined (initial stage or planning; development or execution stage; analysis, evaluation and systematization stage); methods of methods (brainstorming method, educational discussion method, training exercise method, mixed learning method, case method, thesaurus method, business game method, project method) and forms of learning this technology (frontal, group and individual) were investigated. The author came to the conclusion that a foreign language lesson is primarily aimed at the development of speaking in a foreign language, therefore activity-oriented learning technology is indispensable when practicing oral speech while solving communicative tasks. The author considers the study of the experience of using and forms of activity-oriented foreign language teaching technology in institutions of higher education in the countries of the European Union, the comparative analysis of the methodology of teaching this technology in the leading countries of the world and in Ukraine as promising areas of scientific research.
Статья посвящена проблеме исследования теоретических основ деятельностно ориентированной технологии обучения в учреждении высшего образования Украины. Выяснена сущность ключевых дефиниций исследования, а именно: «деятельностный подход к обучению», «деятельностный метод обучения», «деятельностно ориентированная технология обучения». Отмечено, что деятельностно ориентированная технология обучения иностранным языкам – это способ реализации содержания обучения, предусмотренного учебными программами, представляющий такую систему форм, методов и средств обучения, обеспечивающий наиболее эффективное достижение поставленных целей в овладении речевыми компетентностями путем самостоятельного получения знаний соискателями высшего образования процессе собственной учебно-познавательной деятельности. Охарактеризованы особенности и преимущества внедрения деятельностно ориентированной технологии обучения в учебный процесс профессиональной подготовки будущих специалистов; определена структура занятия иностранного языка (начальный этап или планирование; этап обработки или выполнения; этап анализа, оценивания и систематизации); исследованы методы (метод умственного штурма, метод учебной дискуссии, метод тренинговых упражнений, метод смешанного обучения, кейс-метод, тезаурусный метод, метод деловых игр, метод проектов) и формы обучения данной технологии (фронтальная, групповая и индивидуальная).

Опис

Ключові слова

діяльнісно орієнтована технологія навчання, заклади вищої освіти, діяльнісний підхід, комуніктавно-діяльнісний підхід до навчання, інноваційні технології навчання, особистісно-орієнтоване навчання, мовленнєва компетентність, activity-oriented learning technology, institutions of higher education, learning by doing approach, communicative-activity approach to learning, innovative learning technologies, person-oriented learning, speaking competence, деятельностно ориентированная технология обучения, заведения высшего образования, деятельностный подход, коммуникативно-деятельностный подход к обучению, инновационные технологии обучения, личностно-ориентированное обучение, речевая компетентность

Бібліографічний опис

Филипська, В. І. Діяльнісно орієнтовані технології навчання іноземних мов у ЗВО / Филипська Віта Іванівна // Вісник науки та освіти. - 2024. - № 4(22). - С. 1536-1547. - DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-4(22)-1536-1547.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced