Вісник Кримінологічної Асоціації України, 2023, № 3 (30)
Постійне посилання зібрання
Вісник Кримінологічної Асоціації України: зб. наук. пр. / Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кримінолог. асоц. України; голов. ред. О. М. Бандурка. - Харків: ХНУВС, 2023. - № 3 (30). - 249 с. - ISSN 2304-4756.
Переглянути
Перегляд Вісник Кримінологічної Асоціації України, 2023, № 3 (30) за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 25
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Склад покарання: концепт, структура, зміст(Вісник Кримінологічної асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 65-85, 2023) Орлов, Ю. В.; Orlov, Yu. V.Стаття присвячена концептуалізації складу покарання. Склад покарання включає чотири елементи: об’єкт і об’єктивну сторону, суб’єкт і суб’єктивну сторону. Під покаранням запропоновано розуміти захід правового впливу, що реалізується від імені держави за вироком суду щодо особи, визнаної винною у вчиненні кримінального правопорушення, шляхом передбачених законом обмежень прав і свобод засудженого, а також щодо інших осіб через демонстрацію та/або поширення інформації про кримінально-виконавчу практику. Покарання має на меті кару, а також сприяння запобіганню вчиненню засудженим нових кримінальних правопорушень.Документ Проблеми кримінально-правового захисту життя комбатантів,або як подолати ефекти гуманітарного «відмивання» війни(Вісник Кримінологічної асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 11-25, 2023) Литвинов, О. М.; Lytvynov, O. M.; Орлов, Ю. В.; Orlov, Yu. V.Стаття присвячена дослідженню проблем кримінально-правового захисту життя комбатантів. На підставі характеристики права людини на життя та положень міжнародного гуманітарного права визначено умови правомірності позбавлення життя комбатантів, а також джерела протиправності, кримінально-правову кваліфікацію відповідних діянь. Доведено, що кожен факт конвенційного заподіяння смерті військовослужбовцю Збройних Сил України, а також іншій категорій комбатантів на боці України є проявом та наслідком ведення агресивної війни, має кваліфікуватися за ст. 437 КК України.Документ Окремі теоретичні засади внутрішньоорганізаційної діяльності органів публічної влади(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 285-293, 2023) Присяжнюк, О. А.; Prysiazhniuk, O. A.У статті розглянуто правову сутність механізму адміністративно-правового регулювання у призмі діяльності органів публічної влади. Встановлено, що основоутворюючим елементом цього процесу є адміністративно-правові відносини, які виникають у зв’язку з діяльністю вказаних органів. Підкреслено, що саме адміністративно-правові відносини визначають динамічні напрямки адміністративно-правового регулювання з огляду на те, що безпосередньо правовідносини сублімують декларовані законом правила поведінки у фактичні дії суб’єктів права. Проаналізовано спільні і відмінні риси публічного управління та внутрішньоорганізаційної діяльності органів державної влади як основних напрямів їх функціонування. Зауважено, що вказані процеси не слід ототожнювати, оскільки внутрішньоорганізаційна діяльність становить окремий елемент предмету адміністративно-правового регулювання, врегульована відповідними нормами та за своєю суттю становить вид адміністративно – правових відносин.Документ Зарубіжний досвід здійснення нагляду та контролю за охороною, захистом, використанням та відтворенням лісів(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 263-272, 2023) Колісніченко, С. Ю.; Kolisnichenko, S. Yu.Виокремлено позитивний зарубіжний досвід здійснення нагляду та контролю за охороною, захистом, використанням та відтворенням лісів. Опрацьовано можливості використання такого досвіду в рамках удосконалення національного адміністративного законодавства у відповідній сфері. Констатовано, що в провідних демократичних державах світу ліс і лісові ресурси належать до кола найважливіших національних цінностей, що має вагоме як економічне, так і соціальне та культурне значення. Для належного збереження та відновлення цих цінностей у зарубіжних країнах запроваджені багаторівневі владні механізми управління лісовим господарством, які в тому числі передбачають здійснення нагляду і контролю за охороною, захистом, використанням і відтворенням лісів.Документ Зарубіжний досвід реалізації окремих елементів перехідного правосуддя в контексті кримінологічного забезпечення деокупації території України(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 273-284, 2023) Луценко, Б. Г.; Lutsenko, B. H.Стаття присвячена дослідженню окремих елементів перехідного правосуддя повоєнного періоду, що застосовувалися іноземними державами для подолання наслідків конфліктів та вчинених правопорушень з метою досягнення примирення у суспільстві та недопущення повторення конфлікту та правопорушень у майбутньому. В контексті питання притягнення винних до відповідальності проаналізовано досвід подолання наслідків режиму воєнної диктатури Аргентини, в якому одну з провідних ролей на шляху до примирення відведено аргентинському суспільству. Аналіз Боснійського досвіду свідчить про ранні заходи зі сфери правосуддя перехідного періоду за участю міжнародних організацій, які сталися вже під час війни. Відшкодування шкоди постраждалим від конфлікту, як складової перехідного правосуддя, розглянуто на досвіді Республіки Чилі, яким доволі вдало використано широкий спектр репараційних заходів щодо різних категорій осіб, визнаних жертвами правопорушень. В результаті аналізу міжнародного досвіду застосування окремих елементів перехідного правосуддя окреслені ризики та перспективи для українського сценарію перехідного правосуддя.Документ Нормативно-правове забезпечення деокупації тимчасово окупованої території України у фокусі кримінологічних специфікацій(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 294-303, 2023) Шевчук, Т. А.; Shevchuk, T. A.Здійснено аналіз стану нормативно-правового забезепечення деокупації тимчасово окупованої території України. Визначено основні нормативно-правові акти, якими врегульовано діяльність суб’єктів реалізації державної політики у цьому напрямку. Окреслено актуальні напрямки удосконалення нормативно-правового забезпечення деокупації тимчасово окупованої території України з метою підвищення ефективності захисту національних інтересів України в частині забезпечення її територіальної цілісності та недоторканості. Підсумовано, що законодавче забезпечення деокупації тимчасово окупованої території України потребує постійного оновлення через поширення негативних явищ і процесів, пов’язаних із військовою агресією з боку росії, що передбачає формування державної політики з урахуванням правового режиму воєнного стану і пов’язаних із цим суспільних перетворень.Документ Принципи громадського нагляду та контролю у публічному адмініструванні(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 243-251, 2023) Василенко, В. М.; Vasylenko, V. M.; Музичук, О. М.; Muzychuk, O. M.; Невядовський, В. О.; Neviadovskyi, V. O.Зазначено, що у сучасних умовах важливим є широке залучення громадськості до нагляду та контролю за діяльністю суб’єктів публічного адміністрування. Адже публічне адміністрування у світовому контексті розглядається крізь призму глобалізації, демократизації, маркетизації, децентралізації, економічних криз, імміграції, диверсифікації та зростання потреб і попиту. Встановлено сутність окремих принципів громадського нагляду та контролю у публічному адмініструванні. Охарактеризовано провідні ознаки публічного адміністрування у світовому контексті. Визначено поняття «нагляд» та «контроль» крізь призму участі представників громадськості.Документ Зарубіжний досвід здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному транспорті загального користування(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 252-262, 2023) Грибан, М. М.; Hryban, M. M.У статті наголошено на тому, що в більшості провідних держав світу функціонують досить ефективні системи державного нагляду (контролю)за безпекою на автомобільному транспорті загального користування. Акцентовано увагу на необхідності вдосконалення напрямку безпеки на автомобільному транспорті загального користування в ході співпраці країн-учасниць Східного партнерства Європейського Союзу, розробки відповідних напрямків міжнародного співробітництва та спільних проєктів, у тому числі наукових ініціатив та програм задля налагодження спільних досліджень проблем транспортної безпеки, надання грантів та стипендій для підтримки дослідницьких проєктів.Документ Проблеми удосконалення кримінального-правового забезпечення свободи від втручання в приватне життя людини: науковий аналіз окремих законодавчих ініціатив(Вісник Кримінологічної асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 26-34, 2023) Авдєєв, О. О.; Avdeiev, O. O.; Зозуля, О. І.; Zozulia, O. I.; Шевелев, К. Є.; Shevelev, K. Ye.Стаття присвячена аналізу окремих законодавчих ініціатив щодо удосконалення кримінального-правового забезпечення свободи від втручання в приватне життя людини відповідно до проєкту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо забезпечення свободи від втручання в приватне життя людини» № 9623 від 18.08.2023 р. Висловлено критичні зауваження з приводу необґрунтованості позиції розробників законопроєкту щодо втрати відповідними діяннями суспільної небезпечності. Однією з базових підстав декриміналізації діянь слід вважати саме відповідні зміни в структурі суспільної моралі. Наголошено, що утримання законодавчих меж, що позначають морально-правову позицію держави на неприпустимість розбещення, утримання високого формату людської естетики та етики – це є, перш за все, питанням про гідність, а не про поширеність, доступність, економічну привабливість. Для України ж питання гідності є центруючими останні десять років, адже саме гідність визначає суб’єктність, правову, політичну, цивілізаційну. Сформовано низку зауважень та пропозицій щодо ознак об’єктивної сторони складу злочину, передбаченого ст. 301 КК України de lege ferenda.Документ Кримінально-правова протидія секстингу за законодавством Республіки Польща(Вісник Кримінологічної асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 35-46, 2023) Денисов, С. Ф.; Denysov, S. F.; Гарига-Грихно, М. М.; Haryha-Hrykhno , M. M.У статті подано ризики інтимної комунікації у мережі Інтернет та протидію секстингу за законодавством Республіки Польща. Визначено рівень теоретичної розробленості ризиків інтимної комунікації у законодавстві Республіки Польщі. Також виявлено найбільш поширені загрози, зумовлені феноменом секстингу, сформульована позиція про необхідність заповнення теоретичних знань у сфері протидії ризикам інтимної комунікації у мережі Інтернет.Документ Каральні кримінально-правові санкції за вчинення окремих кримінальних проступків: проблеми нормативно-правової визначеності в особливій частині КК України(Вісник Кримінологічної асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 47-57, 2023) Кобзіна, А. С.; Kobzina, A. S.Стаття присвячена дослідженню проблем побудови окремих каральних кримінально-правових санкцій, як структурного елементу заборонних кримінально-правових норм, в яких визначається загроза призначення певного виду та розміру покарання за вчинення, передбаченого в їх диспозиціях, кримінального проступку. В результаті аналізу недоліків нормативно-правової визначеності окремих з таких санкцій пропонуються шляхи їх удосконалення.Документ Кримінологічна характеристика осіб, засуджених за злочини проти моральності(Вісник Кримінологічної асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 86-98, 2023) Заїка, Д. Є.; Zaika, D. Ye.Стаття присвячена комплексному аналізу кримінологічних особливостей осіб, що притягувалися до відповідальності за вчинення злочинів проти моральності. Проаналізовано кількісно-якісні характеристики осіб, засуджених за злочини проти моральності, їх соціальний статус, освіта, родинні зв'язки та обставин вчинення злочинів. Застосування кримінологічного підходу дозволяє виокремити фактори, які впливають на вчинення злочинів проти моральності, а також визначити можливі шляхи профілактики подібних правопорушень. Робиться акцент на важливості розуміння механізмів виникнення та динаміки злочинів проти моральності для подальшого удосконалення кримінально-правового регулювання та соціально-профілактичних заходів.Документ Мародерство: у пошуках розуміння змісту діяння(Вісник Кримінологічної асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 58-64, 2023) Лизогуб, Я. Г.; Lyzohub, Ya. G.Статтю присвячено проблемі законодавчого визначення окремих складових такого злочину, як мародерство, відповідальність за яке встановлено у ст. 432 Кримінального кодексу України. Звернено увагу на наявну звуженість змісту мародерства в чинному кримінальному законі, показано й обґрунтовано доцільність включення до такого суспільно небезпечного діяння й інших видів поведінки, що з логічної точки зору послідовно відтворюють мародерство, як його наразі визначає Кримінальний кодекс України. Наголошено, що зміст чинної ст. 432 Кримінального кодексу України створює певні перепони у правильному розумінні визначеного нею діяння, особливо на тлі включення фактично притаманних йому атрибутів до змісту деяких інших кримінальних правопорушень. Висловлено думку про сумнівну припустимість такого підходу.Документ Особистість злочинця-агресора (ст. 437 КК України): кримінологічна типологія та аналіз ознак(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 106-126, 2023) Сокуренко, В.В.; Sokurenko, V.V.Стаття присвячена дослідженню особистості злочинця-агресора в контексті кримінології війни. Здійснено кримінологічну типологію. За характером та обсягом політичної та неформальної влади виділено п’ять основних типів злочинців: верховний лідер, елітарний злочинець, системний функціонер вищого рівня, виконавець тактичного рівня та союзник вищого рівня. Надається опис окремих ознак індивідуального кримінологічного профілю неординарного злочинця-агресора в особі президента російської федерації В. В. Путіна. Характеризується його особистість як психопатична, психотравмовано-некрофільна, нарцистична, схильна до гіперкомпенсації; мегалотим-ресентиментал зі зниженою емпатією, не чутливістю до страждань інших людей; у його спонуках сполучається прагнення до домінування й нумінозність. Доводиться, що масштаб зла і характер психопатії чинного президента росії В. В. Путіна робить його унікальним соціальним явищем, соціально-політичною, морально-психологічною проблемою як для росії, так і для сусідніх країн, всього світу.Документ Система чинників формування особистості злочинця(Вісник Кримінологічної асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 99-105, 2023) Лук’яненко, С. В.; Lukianenko , S. V.З’ясовано, що особистість злочинця – це комплекс характеристик людини, що визначають мотивації, цінності, вміння, здібності та інші особистісні якості, що стимулюють злочинну поведінку. Узагальнено, що до чинників, які впливають на формування особистості злочинця, найбільш доцільно віднести наступні: а) соціальні фактори: народження в неблагополучній родині; низький рівень освіти; відсутність роботи, належність до злочинних груп; етнічні та культурні особливості тощо; б) психологічні фактори: знижений рівень емпатії, агресивність, неврівноваженість; низький рівень самоконтролю; депресія; похмілля; тощо; б) емоційні фактори: страх, образа, ненависть, ревнощі, бажання помсти тощо; в) біологічні фактори: генетичні аномалії; психічні розлади; хвороби мозку та інші хвороби; г) ситуаційні фактори: надмірне навантаження; стресові ситуації; важка матеріальна ситуація; наявність зброї тощо. Наголошено на принциповій необхідності осмислення особистості злочинця у новітніх для вітчизняної кримінології злочинах, а також тих, що з огляду на цифровізацію, науково-технічний прогрес та особливі виклики в умовах воєнного стану зазнали суттєвої трансформації.Документ Сутність та криміналістична класифікація сексуального насильства в умовах війни(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 156-169, 2023) Наумкін, О. О.; Naumkin, O. O.Запропоновано авторське трактування поняття «сексуальне насильство» як умисні злочинні дії сексуального характеру за відношенням до особи потерпілої, які вчиняються проти її волі та порушують суспільні відносини у сфері захисту фізичного та (або) психологічного здоров’я громадян. Метою такого протиправного впливу є задоволення власного статевого бажання чи потягу неприроднім шляхом без фізіологічного акту. Виокремлено критерії криміналістичної класифікації сексуального насильства в умовах війни.Документ Поняття та особливості правового статусу органів адвокатського самоврядування(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 170-176, 2023) Василенко, М. Є.; Vasylenko, M. Ye.З’ясовано, що адвокатське самоврядування представляє собою систему спеціальних органів, через які адвокати можуть самостійно забезпечити внутрішню самоорганізацію та самоврядування з метою забезпечення дотримання ними норм професійної етики та дисципліни. Встановлено, що правовий статус органів адвокатського самоврядування представляє собою систему законодавчо визначених елементів, які в своїй сукупності не просто визначають місце вказаних суб’єктів у певних правовідносинах, а й окреслюють межі та напрямки їх діяльності.Документ Визначення місця митних платежів у системі податків і зборів України в контексті забезпечення економічної безпеки держави(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 230-236, 2023) Пономарьова, Я. О.; Ponomarova , Ya. O.; Новик, М. Ю.; Novyk , M. Yu.Акцентовано увагу на тому, що податки і збори - це обов'язкові платежі, які належить сплачувати фізичним та юридичним особам у встановленому законодавством порядку до бюджету держави або місцевого самоврядування, з метою забезпечення фінансових потреб держави, реалізації її соціально-економічних програм і проектів. Доведено, що митний платіж - це обов’язковий платіж, який сплачує фізична або юридична особа при переміщенні товарів через митний кордон країни, або при здійсненні інших митних операцій, таких як імпорт, експорт, транзит тощо. Констатовано, що митні платежі займають особливе місце у системі податків і зборів України. Зазначене пояснюється тим, що митні платежі складають не лише велику долю надходжень до державного бюджету, а й виступають важливим інструментом регулювання зовнішньоекономічної діяльності країни. Окрім того, безспірним є той факт, що митні платежі є важливим засобом боротьби з контрабандою та незаконним переміщенням товарів через державний кордон.Документ Загальна характеристика криміногенних факторів у період деокупації тимчасово окупованої території України(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 127-135, 2023) Ященко, А. М.; Yashchenko, A. M.У статті представлена загальна характеристика криміногенних факторів, що реально та потенційно можуть чинити негативний вплив на процес деокупації тимчасово окупованої території України, в результаті якого рівень злочинності буде збільшуватися. Криміногенні фактори класифіковані за змістом у найбільш важливих сферах суспільних відносин, що мають значення і для держави, і для суспільства, як до окупації, у період деокупації, так і післявоєнне життя, до них віднесені економічна, політична, соціальна, культурно-освітня та релігійна сфери. Виявлення, характеристика, а в подальшому і запобігання криміногенним факторам у зазначених сферах має на меті мінімізацію реальних і потенційних кримінальних загроз і наслідків у процесі реалізації комплексу заходів державної політики з деокупації тимчасово окупованої території України.Документ Євроінтеграційні виклики та їх вплив на міжнародний інвестиційний ринок в контексті забезпечення кримінологічної безпеки(Вісник Кримінологічної Асоціації України. – 2023. – № 3 (30). – С. 212-218, 2023) Петровська, С. А.; Petrovska, S. A.; Лук’янихіна, О. А.; Lukianykhina, O. A.; Парфентій, Л. А.; Parfentii, L. A.Доведено, що вплив євроінтеграційних викликів на міжнародний інвестиційний ринок виражається у наступних аспектах: 1) зумовлює модернізацію суб’єктів економіко-фінансових відносин згідно із вимогами європейської спільноти, що дає можливість визначити нові вектори розвитку та руху міжнародних інвестицій; 2) євроінтеграційні процеси забезпечують економіко-фінансову стабільність держав як одних із суб’єктів міжнародного інвестиційного ринку за рахунок підтримки Європейським Союзом майбутніх членів; 3) євроінтеграція поширює на нових суб’єктів міжнародного інвестиційного ринку дію складного, загальноєвропейського механізму регулювання та контролю у економіко-фінансовому вимірі. З’ясовано, що міжнародний інвестиційний ринок являє собою сукупність одразу декількох складових, а саме: суб’єктів інвестиційної діяльності, інвестиційних продуктів, регуляторних механізмів, результат інвестиційної діяльності. Кожен елемент є цілком самостійною категорією як в економіко-фінансовому, так і правовому плані, адже відіграє відповідну роль у світовій економічній системі та має нормативне відображення.