Наукові публікації (Scientific publications). УДК 351.72
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Наукові публікації (Scientific publications). УДК 351.72 за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 280
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Adaptation of budgetary legislation of Ukraine to the requirements of the European union and the impact of economic risks on the state budget indicators(Financial and credit activity: problems of theory and practice. - 2018. - Volume 4, No. 27. - P. 390–402, 2018) Mishchenko, L. V.; Міщенко, Л. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4906-8287; Chycha, R. P.; Чича, Р. П.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3267-2840; Yevdokimenko, S. V.; Євдокіменко, С. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2924-6621Україна перебуває на шляху проведення реформи бюджетних відносин, одним із завдань якої є адаптація чинного законодавства до законодавства Європейського Союзу (ЄС) із метою створення європейських умов розвитку країни і бюджетної системи зокрема. Бюджетний контроль — це вид державного фінансового контролю, комплексна і цілеспрямована система економіко-правових заходів уповноважених суб’єктів контролю, спрямована на забезпечення законності та ефективності дій учасників бюджетного процесу під час складання, розгляду, затвердження бюджетів, виконання, внесення змін та ухвалення звітів про виконання бюджетів, що становлять бюджетну систему України. З цих позицій назва глави 17 БКУ «Контроль за дотриманням бюджетного законодавства» визначає не сутність державного фінансового контролю, а його мету. Повноваження суб’єктів контролю, які встановлюються цією главою, мають переважно дублюючий характер, а чинний розділ 5 БКУ, хоч і встановлює види порушень бюджетного законодавства і заходи впливу за ці порушення, містить неточності та пробіли у формулюванні правових норм щодо проведення бюджетного контролю. Нереалізованість на нормативному рівні принципів бюджетного контролю спричиняє вчинення бюджетних правопорушень. За звітами Рахункової палати під час проведення контрольних заходів щодо ефективності використання бюджетних коштів на забезпечення діяльності та виконання повноважень державними органами було виявлено понад 23 млн грн використаних із порушенням вимог чинного законодавства, і майже 313 млн грн — неефективно. За розрахунками, державним бюджетом недотримано надходжень на суму майже 0,6 млн грн і перераховано до бюджетів із перевищенням установлених термінів — 10,3 млн гривень. Отже, система бюджетного контролю потребує вдосконалення шляхом визначення сучасної концепції його організації і внесення відповідних змін у чинне законодавство. З цією метою було вивчено досвід закордонних країн, який свідчить про доцільність упровадження нової сучасної концепції бюджетного контролю, орієнтованої на попередній і поточний бюджетний контроль.Документ Audit as a form of control of the State Financial Inspection of Ukraine(Baltic Journal of Economic Studies. – 2018. – Volume 4, No. 5. – P. 31–35, 2018) Bohdaniuk, I.; ; Kolisnichenko, V. V.; Колісніченко, В. В.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4896-7889; Устименко, О. С.; Ustymenko, O. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5169-0123Метою статті є розгляд аудиту як форми контролю Державної аудиторської служби України та аналіз його форм і типів. Аналіз видів аудиту, а також їх характерні особливості, допомогли розробити рекомендації щодо вдосконалення процедури проведення аудитів Державною фінансовою інспекцією України, а також виявити проблемні питання, які потребують подальшого розгляду та дослідження. У ході дослідження було зроблено пропозицію про проведення аудитів, які здійснюються Державною аудиторською службою України та її територіальними органами, щодо необхідності зробити їх формою контролю прогнозування. Було рекомендовано кваліфікувати факт запобігання посадовим особам контролюючого органу від проведення аудиту, перевірки чи при відсутності необхідних документів для перевірки як адміністративного правопорушення. Особливу увагу було приділено своєчасності відбору пояснень від залучених осіб під час виявлення правопорушень.Документ Changes in financing the national security and defense sector in wartime(Актуальні питання фінансової безпеки : зб. тез доп. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 27 берез. 2023 р.). – Вінниця : ХНУВС, 2023. – С. 71-72, 2023) Sazanova, L. S.; Сазанова, Л. С.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3722-2593Підкреслено зростання фінансування статей Державного бюджету України щодо національної безпеки і оборони держави через повномасштабну агресію російської федерації. Фінансова безпека України визначається станом обігу фінансових ресурсів з метою забезпечення фінансування армії та оборони. Наголошено на необхідності регулювання нормативно-правової бази з питань забезпечення фінансової безпеки України та систематичного бюджетного фінансування галузей оборони; створення сприятливих умов для розвитку та відновлення підприємств з метою фінансування основних галузей оборони за спрощеною системою оподаткування в умовах воєнного стану.Документ External experience for the execution of exchange regulation and possibilities of its application in Ukraine(Baltic Journal of Economic Studies. - 2018. - Vol. 4, №. 1. - P. 25-30, 2018) Barash, Ye.; Kryvytskyi, Yu.; Ablamskyi, S. Ye.; Абламський, С. Є.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4716-3985Проведено порівняльно-правове дослідження нормативно-правових актів, що визначають правові засади запровадження валютного регулювання в окремих зарубіжних країнах та в Україні. Запропоновано шляхи вдосконалення вітчизняного законодавства у цій сфері. Досліджено досвід валютного регулювання в деяких європейських країнах, США, Китаї та Україні.Документ Financial and legal regulation of electronic money circulation in developed countries(Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues. - 2019. - Vol. 22, Special Issue 2, 2019) Stetsenko, S.; Стеценко, С.; Syniavska, O. Yu.; Синявська, О. Ю.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6386-4151; Shelukhin, M. L.; Шелухін, М. Л.; Lykash, S. S.; Лукаш, С. С.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2957-8052; Barash, Ye.; Бараш, Є. Ю.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8402-061XШироке поширення використання електронних грошей в розвинених країнах як в електронній комерції, так і в реальній економіці зумовило необхідність розробки нормативного регулювання їх обігу в різних країнах. Незважаючи на те, що юридична природа договору купівлі-продажу не змінилася від способу прийняття пропозиції, усно або з використанням електронних пристроїв, практика використання електронних грошей довела, що юридичні інструменти, які були створені раніше і ефективно регулюють традиційні правові відносини у багатьох випадках не підходять для ефективного врегулювання фінансових відносин, що реалізується за допомогою сучасних технологічних пристроїв. Відсутність законодавчих регламентів, які б дозволили врахувати специфіку використання електронних грошей, призвели до серйозних юридичних проблем, які зростали пропорційно розвитку електронних грошей. Розвиток фінансово-правового регулювання обігу електронних грошей у розвинених країнах визначався потребами: створення умов для підвищення ефективності державної кредитної системи; встановлення нагляду за випуском та обігом електронних грошей; підтримання стабільності національної платіжної системи в цілому, підвищення її якості та надійності; забезпечення максимального захисту учасників обігу електронних грошей; створення умов для оподаткування електронних грошових операцій; недопущення руху коштів, що використовуються в незаконних операціях; стимулювання розвитку економічної діяльності на фінансовому ринку інноваційних технологій.Документ Financial responsibility of the state: a comparative analysis of the European countries’ approaches in peacetime and wartime(Cuestiones Políticas . – 2023. – Vol. 41, № 77. – P. 422-436, 2023) Barikova, A.; Kobko, V.; Nikitin, V.; Kobko, Ye.; Kobko, R. V.; Кобко, Р. В.Розкрито сутність фінансової відповідальності держави в рамках порівняльного аналізу підходів європейських країн у мирний і воєнний час. Досліджено практику реалізації відповідальності держави в деяких європейських та азіатських країнах і зроблено висновок, що вона склалася саме в мирний час. Однак стверджується, що такий досвід державних фінансів також може бути корисним в українських реаліях реконструкції та відновлення. Проаналізовано українські нормативно-правові акти щодо фінансової відповідальності держави та досліджено відповідні судові рішення. Наголошено, що під фінансовою відповідальністю суб’єктів публічної адміністрації та їх посадових чи службових осіб слід розуміти відшкодування збитків за неправомірні дії у вигляді рішень чи дій, які призвели до порушення чи нехтування права та законні інтереси платників.Документ Financial security of the state(Journal of Security and Sustainability Issues. – 2020. – Vol. 9, № 3. – P. 843-852, 2020) Reznik, O. M.; Рєзнік, О. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4569-8863; Hetmanets, O. P.; Гетманець, О. П.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4826-5799; Kovalchuk, A.; Nastyuk, V.; Andriichenko, N.Стаття присвячена дослідженню фінансової безпеки держави як складової його національної безпеки. Встановлено, що фінансова безпека - це здатність держави адекватно і негайно реагувати на внутрішні і зовнішні негативні фінансові впливи в мирний час і в надзвичайних ситуаціях, зокрема в контексті гібридної війни.Документ Implementation of innovations in Ukraine during martial state(Cuestiones Políticas. – 2023. – Vol. 41, № 79. – P. 61-77, 2023) Kovalenko, I.; Bieliaieva, N.; Pidkaminnyi, I.; Khmurova, V.; Lohvynenko, Ye. S.; Логвиненко, Є. С.Дана наукова стаття присвячена виявленню актуальних проблем законодавчого регулювання пріоритетних напрямів інноваційної діяльності в Україні та розробці пропозицій щодо їх вирішення. Наголошено на необхідності швидкої розробки Державної програми завдань прогнозування науково-технологічного та інноваційного розвитку України на 2023-2032 роки, що сприятиме формуванню фінансових можливостей для розвитку національної інноваційної системи. Аргументовано, що підвищення рівня інноваційного розвитку України у воєнний та повоєнний період сприятиме: спрощенню процедур розгляду та погодження; узгодження змісту законодавчих актів, що регламентують визначення пріоритетних напрямів інноваційної діяльності; оперативна розробка державної цільової програми, яка б визначала найбільш перспективні напрями розвитку науково-технічної та інноваційної діяльності. Отримані результати дозволяють зробити висновок про доцільність розгортання єдиної національної стратегії розвитку інноваційної діяльності, яка б дозволяла чітко визначити її цілі, пріоритети, ресурси, механізми реалізації та контролю тощо, а також «Стратегічну план подолання економічної кризи в Україні на 2023-2025 роки».Документ Legal aspects of cryptocurrency’s circulation: international experience and possibilities of its application in Ukraine(Cuestiones Políticas. – 2021. – Vol. 39, № 70. – P. 153-164, 2021) Karchevskyi, M.; Kovalenko, A.; Matviichuk, A.; Zavalnyi, M. V.; Завальний, М. В.На основі документальної наукової методології проаналізовано правові аспекти обігу криптовалют в Україні та інших країнах світу. Продемонстровано взаємозв’язок між рівнем економічного розвитку держави та рівнем її інтересу до криптовалют. Було показано, що майже всі успішні держави можуть створювати та впроваджувати власну криптовалюту. Крім того, було зазначено, наскільки актуальним на сьогодні є питання вибору належної форми правового регулювання криптовалютної галузі. Наприклад, багато дослідників і експертів наголошували на необхідності досягнення певного компромісу в питаннях правового регулювання криптовалют. Тому робиться висновок, що це стосується як сфери внутрішнього, так і міжнародного права, де має панувати ясність, прозорість та однозначність правових норм. Щодо останнього уточнюється, що криптовалюти більше не повинні існувати як тіньове джерело доходу для невстановлених осіб. Натомість їх потрібно повністю заборонити та ліквідувати як в економічній, так і в правовій площині, або легалізувати та врегулювати чинним законодавством.Документ Legal guaranteeing for providing financial services in Ukraine: problems and possible ways to overcome them in modern realities(Lex Humana, Petrópolis. – 2022. –Vol. 14, № 1. – P. 324-336, 2022) Hetmanets, O. P.; Гетманець, О. П.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4826-5799; Бортник, С. М.; Bortnik, S. M.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5281-6007; Melnyk, S.; Klochko, A. M.; Клочко, А. М.; ORCID: http://orcid.org/ 0000-0002-6898-964XФінансова стабільність і гарантії продовжують залишатися предметом великого інтересу для кожного суспільства; за відсутності такої стабільності фінансова система країни й надалі перебуватиме під загрозою. Метою статті є аналіз правових гарантій процесів надання фінансових послуг в Україні, виявлення проблемних моментів у цій сфері та формування можливих шляхів їх подолання. Якість правових гарантій функціонування ринку фінансових послуг залежить від ряду факторів, зокрема політичного режиму держави, наявності реальної правової держави, рівня розвитку фінансово-правових інститутів тощо. стверджував, що фінансовий сектор економіки держави не здатний ефективно функціонувати без належного правового регулювання, якість якого може бути досягнута лише в умовах стабільного та безперешкодного політичного режиму. Враховуючи ситуацію в різних країнах світу, а також враховуючи історичний досвід, встановлено, що ефективне правове регулювання фінансових послуг здебільшого є в демократичних країнах, де реально реалізовано верховенство права. Зроблено висновок, що ефективне правове забезпечення надання фінансових послуг може покращити вітчизняний фінансовий ринок, а розвиток національної фінансової системи та національної економіки сприятиме підвищенню якості правового забезпечення у цій сфері. Значну допомогу в цьому зможе надати практичний досвід розвинутих демократичних країн.Документ Legal principles of the budget management in Ukraine(Право і безпека. – 2018. – № 1(68). – С. 13-16, 2018) Shevnin, S. M.; Шевнін, С. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2195-3831Метою статті було дослідити дискусійні питання щодо бюджетного менеджменту в Україні, а також навести власне бачення правових основ бюджетного менеджменту та його складової в бюджетному процесі. Методи. При розгляді статті було використано теоретичні та емпіричні методи, такі як: аналіз, аналогія, моделювання, системний аналіз. Результати. Розглянуто теоретичні та практичні аспекти бюджетного менеджменту. Наголошено, що бюджетний менеджмент містить сукупність взаємопов’язаних дій, прийомів в методів, спрямованих на управління бюджетними ресурсами та відносинами, що виникають у процесі руху бюджетних потоків. Основним питанням, яке намагається вирішити бюджетний менеджмент, є таке: яким чином забезпечити найбільш ефективне управління цим рухом і відносинами, що виникають з цього приводу. Це реалізується у предметі бюджетного менеджменту – бюджетному процесі та управлінні ним. Система управління бюджетом тісно пов’язана з більш загальною категорією управління фінансами та фінансових відносин. Сам процес такого впливу здійснюється через функціонування фінансової політики. Відповідно однією зі складових системи управління фінансами є система управління бюджетом. Співставлено поняття бюджетного менеджменту та управління бюджетними коштами. Детально проаналізовано предмет бюджетного менеджменту й основні його ознаки. Значну увагу приділено бюджетному плануванню, оскільки від правильного визначення планових показників бюджету залежить якість його виконання. Розглянуто кошторисне планування, яке охоплює комплекс заходів з визначення обсягів і напрямів використання коштів бюджетних установ на плановий рік. Під таким плануванням автор розуміє процес складання, розгляду та затвердження кошторисів бюджетних установ; зазначено, що він є складовою бюджетного планування. Визначено роль Міністерства внутрішніх справ України у здійсненні ефективного управління бюджетними коштами, а також запропоновано шляхи вдосконалення управління бюджетними коштами в умовах децентралізації та демократизації держави. Висновки. Наголошено, що об’єктом бюджетного менеджменту є основний централізований державний фонд фінансових ресурсів, яким є бюджет держави. Предметом є бюджетний процес та управління ним. На підстав цього зроблено висновок, що бюджетний менеджмент є ідентичним поняттю управління бюджетними коштами. У свою чергу, управлінням бюджетними коштами визнається сукупність дій учасника бюджетного процесу відповідно до його повноважень, пов’язаних із формуванням і використанням бюджетних коштів. Запропоновано внести певні корективи до визначення «управління бюджетними коштами».Документ Legal Support of Non-Cash Settlements in Economic Activity(SHS Web of Conferences. - 2021. - Vol. 100. - P. 1-8, 2021) Braichenko, S.; Dzholos, S.; Kolisnyk, A.; Koshulko, O.; Varunts, L. D.; Варунц, Л. Д.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-0024-385XДосліджено правове забезпечення безготівкових розрахунків у господарській діяльності. Проведено комплексний аналіз тенденцій правового регулювання безготівкового обороту. Надано деякі рекомендації щодо удосконалення безготівкових розрахунків, враховуючи існуючі різні види платежів в сучасних економічних умовах. Наголошено, що правове забезпечення безготівкових розрахунків в економічній діяльності є критично важливим і цінним, оскільки вся підтримка, а також усі умови впровадження сучасних інформаційних та телекомунікаційних технологій у діяльність фінансових установ, можливе підвищення попиту клієнтів на послуги безготівкових переказів.Документ Local taxes and charges in local budgets’ income generation(Baltic Journal of Economic Studies. - 2018. - Vol. 4, №. 4. - P. 291-294, 2018) Rossikhina, H.; Россіхіна, Г. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3617-1034; Svitlychna, Yu. O.; Світлична, Ю. О.; Brusakova, O. V.; Брусакова, О. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6522-8020Метою статті є визначення ролі місцевих податків і зборів у формуванні доходів місцевих бюджетів, а також проведення порівняльно-правового вивчення нормативно-правових актів, що визначають правову базу місцевих податків і зборів. Предметом дослідження є місцеві податки та збори в місцевих бюджетах.Документ Methods of financial control of the state financial inspection of Ukraine(Baltic Journal of Economic Studies. - 2019. - Vol. 5, №. 1. - P. 245-249, 2019) Shulga, A.M.; Шульга, А.М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-7634-3665; Zharovska, I. M.; Жаровська, І. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3821-8120Проаналізовано методи фінансового контролю Державної фінансової інспекції України. Вироблено рекомендації щодо вдосконалення процедури фінансового контролю Державної фінансової інспекції України, а також визначено проблемні питання, які потребують подальшого розгляду та дослідження.Документ Problems of banking legal relationships(Baltic Journal of Economic Studies. - 2018. - Vol. 4, №. 5. - P. 94-99, 2018) Ivanov, S. U.; Іванов, С. Ю.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0166-9016; Hromenko, Yu.; Хроменко, Ю.; Rodina, V.; Родина, В.В сучасних умовах управління особливого значення набувають аспекти забезпечення стійкості банків та розвитку банківської системи України. Мета дослідження - визначити сутність банківських правовідносин в Україні на основі існуючих наукових підходів, чинного законодавства України та практики його застосування, а також конкретних і проблемних аспектів узгодження інтересів суб'єктів. відповідних правових відносин. Для цього розглянуто сутність і структура банківських правовідносин. У висновках статті йдеться про те, що банківське законодавство України вимагає серйозного перегляду, що стосується узгодження інтересів суб'єктів банківських правовідносин. Ключове завдання - усунути непотрібні і застарілі нормативно-правові акти, які можуть викликати юридичну плутанину або накласти надмірний тягар на суб'єкти банківських правовідносин. При розробці сучасної нормативно-правової бази для взаємодії суб'єктів банківських відносин відбувається нове швидке поширення ризиків кібер-ризиків і фінансових злочинів, що суттєво впливає на стан банківської системи і не відбивається в чинному банківському законодавстві України. Банки як основні суб'єкти банківських відносин повинні брати на себе ризики і фінансову відповідальність. Це сприятиме стабілізації банківської системи України та економічному розвитку національної економіки.Документ Questioning the Supervision and Control of Entrepreneurship: An Appraisal of the European Standard and its application under Ukrainian Law(Justicia. – 2020. – Vol. 25, № 38. – P. 224-231, 2020) Kostenko, M. V.; Orlovskyi, R.; Pankratova, V. O.; Панкратова, В. О.; Bulhakova, O. V.Вивчено досвід провідних європейських країн щодо здійснення контролю та нагляду за підприємницькою діяльністю та визначено можливості його застосування в Україні. Обґрунтовано доцільність вивчення досвіду розвинених країн світу, оскільки він може дозволити окреслити вектори розвитку українського законодавства, адаптувати його до вимог світового та Європейського співтовариства. На сьогоднішній день в Європі склалися досить різні і водночас цікаві підходи до здійснення контролю над підприємництвом. Їх диференціація зумовлена: насамперед специфікою економічної та політичної ситуації в країні; по-друге, політика держави в економічній, фінансовій та політичній сферах. Зазначено, що український законодавець не повинен необачно запроваджувати весь позитивний досвід, адже треба враховувати ще й особливості економіки, політики та менталітету. Необхідно посилити нагляд і контроль, однак його здійснення має ґрунтуватися на принципах доцільності, тобто здійснюватися лише за наявності підстав, визначених нормами чинного законодавства. Посилення контролю та нагляду має супроводжуватися одночасним удосконаленням стимулювання підприємництва за допомогою політичних, економічних, податкових та бюджетних інструментів; питання внутрішнього контролю потребує детального законодавчого врегулювання. Законодавець має переглянути організаційні засади здійснення контролю та нагляду за підприємницькою діяльністю та чітко розмежувати компетенцію контролюючих суб’єктів, щоб уникнути дублювання їхніх повноважень.Документ Structural and legal analysis of banking safety in Ukraine(Baltic Journal of Economic Studies. – 2018. – Vol. 4, № 5. – Р. 64-74, 2018) Dzhafarova, O. V.; Джафарова, О. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4201-0218; Riabchenko, О. P.; Рябченко, О. П.; Artemenko, І.Стаття присвячена науковому аналізу економічної діяльності України в умовах європейських інтеграційних процесів. Підкреслюється, що цінність поточної економічної діяльності визначається насамперед процесами глобалізації, формування ринкових відносин, необхідністю створення гарантій в цих умовах, що забезпечить гідне життя всіх членів суспільства через необхідність забезпечення економічної та загальної національної безпеки України. Метою статті є з'ясування концепції банківської безпеки, її основних компонентів та рівнів розвитку. Проаналізовано дані звітів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та Генерального прокурора України за останні роки. Встановлено, що показники ФГВФО не відповідають показникам звітів Генерального прокурора України щодо злочинів, скоєних у сфері банківської справи.Документ Адміністративно-правове забезпечення виконання платниками податків своїх зобов’язань(Форум права. – 2012. – № 4. – С. 756–760, 2012) Попова, С. М.; Popova, S. M.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3958-4133Проаналізовано застосування методів державного впливу на своєчасне та повне виконання платниками податків своїх зобов’язань перед бюджетом. Досліджено забезпечення ефективної діяльності платників податків в умовах дії Податкового кодексу України.Документ Актуальні проблеми модернізації державного управління в сфері податкових правовідносин(Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право . - 2011. - Вип. 16. - С. 209-211, 2011) Теремецький, В. І.; Teremetskyi, V. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2667-5167Стаття присвячена аналізу податкових правовідносин, удосконаленню діяльності органів державної податкової служби, окресленню основних проблем, наявних у сфері податкових правовідносин, а також виробленню практичних рекомендацій щодо їх подолання.Документ Актуальні проблеми охорони праці працівників та відповідальність за її порушення(Актуальні проблеми правової науки і державотворення в Україні в контексті правової інтеграції : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Суми, 21-22 трав. 2016 р.) / Сум. філ. Харків. нац. ун-ту внутріш. справ. – Суми: Видав. дім «Ельдорадо», 2016. - С.138-140, 2016) Чорноус, О. В.; Chornous, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1475-7990Досліджено існуючу проблематику охорони праці працівників на підприємствах та види відповідальності за її порушення. Проаналізовано національне та міжнародне законодавство з цього питання. Досліджено статистику існуючого рівня травматизму в Україні та за кордоном. Розглянуто та проаналізовано види чинної відповідальності за порушення норм з охорони праці працівників. Ключові слова: охорона праці, працівники, виробничий травматизм, відповідальність.